Tot mai des apar nemulţumiri legate de prezentările susţinute de diferiţi speakeri la conferinţele cu şi despre online (care de multe ori se rezumă la social media). Lumea s-a plictisit să audă aceleaşi poveşti, să vadă aceleaşi studii de caz, să tragă aceleaşi concluzii.

Ce-i drept, pe la conferinţe apar feţe cu care ne-am obişnuit deja, fără prea multe schimbări. Redundanţa asta a apărut pentru că:

1. Piaţa e mică, specialiştii puţini, poveştile de succes pot fi numărate pe degete. Şi mai puţini sunt speakerii carismatici. Cât despre generaţia tânără, realist vorbind, ea va avea ceva interesant de spus abia peste câţiva ani (vreo 5 probabil). Până atunci, fie căutăm în alte zone oameni care au lucruri interesante de spus (în companii, în advertising, în PR), fie ne îndreptăm atenţia spre cei din provincie şi speakeri internaţionali (la PR Beta s-a simţit un suflu nou).

2. De cele mai multe ori (în 99% din cazuri) speakerii nu sunt remuneraţi. E un cerc vicios. Neavând decât beneficii de imagine, speakerii preferă să exploateze la maxim idei şi prezentări. Pentru ei e important să fie acolo, contează mai puţin dacă lucrurile pe care le spun sunt noi sau arhicunoscute (oricum există mereu câţiva oameni interesaţi). Pentru că piaţa e mică, nu există riscul ca aceşti oameni să fie înlocuiţi cu nişte speakeri mai conştiincioşi. Iar piaţa stă pe loc tocmai pentru că de vreo 2 ani s-a blocat în câteva prezentări power-point pe care le reia la nesfârşit.

Ruperea de ritm poate veni doar dacă speakerii de acum vor accepta să depună eforturi suplimentare, să se pregătească temeinic, să vină în prezentări cu informaţii pe care în mod normal le-ar vinde pe bani buni clienţilor.

Sau ar mai fi o variantă: să facă toată lumea prezentări mişto bazate pe o singură idee, cum face Bogdana.