Acum ceva timp, la TAROM a venit un manager privat. Om cu experienţă, ales pe bune, a început să taie în carne vie şi de-atunci sistemul încearcă să-l scuipe. Au fost tot felul de şicane: ba i-au redus mandatul, ba l-a demis Consiliul de Administraţie şi l-a pus înapoi Ministrul Transporturilor. Ultima ghiduşie venită de la Corpul de Control al Tarom e un raport privind activitatea CEOului belgian.

Evident, din raportul respectiv reiese că s-au cheltuit mulţi bani aiurea, printre altele şi pe o campanie pe bloguri.

Concluzia finală legată de banii daţi pe bloguri este următoarea:

Este evident că achitarea unei sume total de 86.180 euro (69.500 euro + 16.680 euro TVA) pentru promovarea companiei pe blogul unor persoane fizice, gen www.razvanpascu.ro, www.adrianciubotaru.ro, www.victorkapra.ro, www.alexandrunegrea.ro, www.alexradescu.ro, www.tedoo.ro etc. este total nejustificată având în vedere numărul mic al persoanelor care au accesat respectivele bloguri.

Fiţi siguri că aceeaşi concluzie ar fi fost trasă indiferent de numele implicate, indiferent de traficul lor. Că asta era tema dată.

Dar hai să vedem mai concret despre ce bani e vorba. Aveţi aici extras din raport (paginile 5-6). Alex Negrea, Victor Kapra, Adrian Ciubotaru, Răzvan Pascu au luat între 4000 şi 4500 de euro plus TVA fiecare. Asta înseamnă între 330 şi 375 de euro pe lună pentru un contract care s-a întins pe parcursul unui an. Am găsit vreo 6-7 articole despre Tarom pe fiecare din blogurile menţionate, la care se adaugă şi un banner pe care l-am văzut afişat mai multe luni.

Altfel spus: 300 de euro articolul x 7 = 2100. Rămân 2400 de euro, deci 200 de euro pe lună afişarea bannerului. Astea sunt preţuri absolut normale în piaţă. Cel mult am putea să reproşăm agenţiei care s-a ocupat (Mather Communications, Ogilvy Group) că n-a obţinut discount de volum. Un 10-15% să zicem. Dar în niciun caz nu putem spune că s-au furat banii statului sau că suma e nejustificată în raport cu numărul mic de persoane care au accesat blogurile.

A avut acces Corpul de Control al TAROM la datele de Analytics pentru fiecare blog? Dacă da, de ce nu sunt ataşate? Dar să presupunem că există aceste statistici şi ele arată că  X oameni au intrat pe acele bloguri. Cum stabilim dacă numărul ăla e mic sau mare? În comparativ cu ce? Cu alte bloguri? Dacă analiza s-a raportat la alte bloguri, de ce nu sunt ele menţionate?

În plus, care erau obiectivele acestei campanii? Poate că un obiectiv cerea să apară numele Tarom cu 40 de noi rezultate provenind de la bloguri cu PageRank 4. S-a îndeplinit? Probabil. Cât timp nu avem toate datele problemei, raportul ăsta e praf în ochi. Cine sunt aceşti experţi pe online de la Corpul de Control al Tarom care concluzionează că blogurile “unor persoane fizice” sunt naşpa?

Mai rămânea să se descopere că belgianul a cumpărat prea scump timbrele fiscale de 1 leu sau că a plătit 24% TVA. Cum, 24% din banii poporului?

În plus, să nu uităm ideea de la care porneşte raportul, idee care e aberantă, mai ales pentru online:

Implicaţiile acestei deficienţe (n.a. de management):

Efectuarea de achiziţii fără publicarea în toate cazurile a unui anunţ pe site-ul companiei a condus la realizarea unor achiziţii la preţuri mai mari (…)

Exemple:
1. Contract de consultanţă (…)
2. Achiziţia de servicii de promovare a României şi a companiei pe diferite bloguri respectiv: (…)

Bine că n-au zis de licitaţie publică, să depună bloggerii caiet de sarcini şi să se aleagă cel mai mic preţ per articol.

Problema cea mare e că multor oameni care au acces la bugete li se va arunca în ochi această ştire. Şi nimeni nu se va obosi să pună lucrurile în context şi să citească acel raport (am testat asta, am dat nişte linkuri unor oameni şi majoritatea s-au oprit la paragraful pe care l-am reprodus şi eu la început).

Şi ideea care rămâne în mentalul colectiv e că bloggerii sunt naşpa şi fac campanii la suprapreţ pe banii statului. E ca în bancul cu bicicleta: 70.000 de euro pentru bloggeri, care de fapt erau 24.000, care de fapt erau 4500. Mai rămâne să aflăm că nu li s-au dat, ci li s-au luat.

Later edit: Adrian Ciubotaru spune că s-a negociat direct, fără agenţie. În contract scrie “24.000 de euro, servicii de relaţii publice şi comunicare – Mather Communications”. De asemenea, alţi 20.000 de euro sunt daţi pe servicii de traducere a siteului. În schimb, la final se vorbeşte de “86.180 euro pentru pentru promovarea pe bloguri” şi de fapt e vorba de 31.120 de euro.