peisaj_rasnov

Sâmbătă am descoperit o chestie care m-a făcut să râd mult şi zgomotos. Pentru că am văzut cum ne-am întors la momentul 2008, de data asta cu alţi termeni cheie care dau bine la creduli.

Dacă atunci se vorbea non-stop despre “viralizare”, ba chiar existau cursuri şi workshopuri de marketing viral, acum cuvântul cheie e “influencer”. Din punctul meu de vedere ideea unei academii de influenceri este total greşită, pentru că influenţa nu e ceva ce poate fi predat, la fel cum nici viralul nu se poate face după o reţetă. Un clip devine viral atunci când foarte multă lume rezonează la un anumit nivel cu conţinutul ăla. Poţi folosi nişte tactici care să sporească şansele de viralizare, dar nu eşti sigur niciodată dacă va avea succes sau nu.

De exemplu, poţi să spui nişte gogomănii care să atragă atenţia, share-uri sau doar mişto-uri de la foarte mulţi oameni. Doar că asta n-are nicio legătură cu influenţa, ci cu viralizarea, şi mai presupune să renunţi de tot şi la simţul penibilului.

Doamna Morodan este unul dintre acele personaje din online pe care le ştii fără să-ţi dai seama exact de unde. Oamenii ăia care sunt prezenţi peste tot dar nimeni habar n-are cu ce s-au remarcat, tocmai pentru că, fiind ocupaţi să apară peste tot, n-au avut timp să facă nimic notabil.

Să faci o şcoală de digital influenceri e în acelaşi timp super greşit şi genial.

E greşit pentru că să fii influencer nu e un scop în sine. Eşti influencer, adică influenţezi opiniile, dorinţele, acţiunile altor oameni pentru că un grup mare rezonează cu ideile tale. Dar oamenii ăia rezonează cu tine pentru că ai idei bune, pentru că ai făcut un business mişto, pentru că ai opinii argumentate, pentru că eşti un model de corectitudine, de cultură etc. Nicio şcoală nu te poate învăţa să fii deştept, să fii citit sau să scrii bine. E ca şi cum ai face o şcoală de laureaţi Nobel. Sau de câştigători de Oscar. Sau de Pulitzer. Premiile alea vin doar ca o confirmare a valorii. Şi încă asta e ceva palpabil, dar influenţa?

E genial pentru că e crima perfectă. Nici FNI-ul n-a luat bani atât de uşor. Cum stabileşti dacă cineva a absolvit academia cu brio? Cine decide dacă acea persoană e sau nu un digital influencer? Se dă şi o diplomă? Îmi imaginez că doamna Morodan va veni şi va spune: ok, felicitări, dragi absolvenţi, de astăzi sunteţi influenceri digitali.

Dacă asta e o şcoală care te învaţă când şi cum să spui gogomănii, cum să te afişezi la cât mai multe evenimente, cum să ieşi în evidenţă prin cele mai stridente comportamente, probabil că trebuie schimbat numele de urgenţă. Pentru că nu te transformă într-un influencer, ci într-un impostor care se dă important. Din păcate, nu cred că mai e nevoie de vreo academie, avem de-ăştia destui.

Părerea mea e că academia asta nu are o miză reală în privinţa participanţilor. Nu cred că se aşteaptă nimeni să se formeze nişte cozi uriaşe la templul influenţei. De fapt, e doar o altă metodă care să consolideze ideea că profesoara este o mare influenţeriţă, doar nu se apuca degeaba să ţină cursuri pe tema asta, nu?

Nu mai vezi că împăratul e gol dacă el predă cursuri despre cum să mergem îmbrăcaţi pe stradă.