pexels-photo_money

Mă gândesc de ceva timp să încep o serie de articole cu greşeli pe care le-am făcut în viaţa de antreprenor, în speranţa că vor ajuta pe cineva, la un moment dat. Pe mine m-ar fi ajutat să citesc nişte chestii, dar le-am învăţat the hard way pentru că altă cale nu prea ai la 18-19 ani când te trezeşti cu o firmă în braţe şi ţi se pare că le ştii pe toate. Cum s-ar spune, scriu articolele astea pentru Alex cel de acum 8-9 ani.

Una dintre greşelile pe care le-am făcut până acum vreo 2 ani e legată de avans. Noi, la Superior Media, lucrăm în general pe recomandări, deci consideram că nu are sens să luăm un avans. De cele mai multe ori ajungeam la cunoscuţi de-ai unor foşti clienţi sau la oameni din cercul nostru de prieteni. De ţepe am fost oarecum feriţi, în sensul că n-am luat vreuna foarte mare, aşa că vedeam avansul ca pe o formalitate inutilă. “Ne plătiţi dumneavoastră la final, când e treaba gata!”

Însă problema nu era că oamenii nu mai făceau proiectul, ci că în lipsa unui avans aveau tendinţa să o lălăie. Şi ne trezeam cu proiecte simple întinse pe 6-8-10 luni, în care clientul nu se simţea deloc responsabil, tu nu puteai să livrezi şi totul se prelungea la nesfârşit.

N-aş fi crezut că asta e soluţia, însă după ce am introdus plata unui avans la semnarea contractului numărul de proiecte “lungite” a scăzut extrem de mult. N-au dispărut de tot, dar mulţi oameni se simt mai motivaţi să termine în momentul în care dau nişte bani de la început.