Dacă până acum un an se vorbea despre cifre umflate în social media prin cumpărarea de followeri, likeuri sau trafic, acum lucrurile au început s-o ia razna.

Nu doar utilizatorii fac chestii dubioase, ci şi reţelele, aflate sub presiunea investitorilor. Mai întâi au recunoscut cei de la Facebook o “eroare” în raportarea numărului de views pentru video-uri. Şi nu s-au oprit aici, au făcut modificări şi în modul în care e calculat reachul.

Acum a venit rândul celor de la Twitter să recunoască o eroare în aplicaţia de Android, care a raportat cu 35% mai multe views pe video-urile din campanii. Practic, le-au luat oamenilor mai mulţi bani pentru vizualizări care n-au existat vreodată. După câteva zile şi-au cerut scuze şi au returnat banii, dar semnele de întrebare sunt tot acolo. Cum rămâne cu “cel mai măsurabil mediu de comunicare”? Cum rămâne cu “noi vă oferim statistici exacte, spre deosebire de ratingul de la TV, care e doar o estimare”?

Problemele astea vor afecta încrederea brandurilor mari, care se bazează pe raportări, pe estimări şi pe statistici. Deja mă gândesc cu groază cum le poţi explica unor clienţi corporatişti că excelul lor n-o să mai iasă pe toate KPI-urile, că a mai schimbat Facebook nişte chestii şi înainte lucrurile erau puţin umflate.

Şi cel mai nasol e că astfel de companii vor ajunge să fie devorate de piaţă din cauza unor investitori cărora chiar nu le pasă dacă merg sau nu lucrurile câtă vreme reuşesc să-şi retragă banii la timp. Dacă aş fi în locul oamenilor de la Google aş fi foarte supărat în momentul ăsta, pentru că d-alde Facebook şi Twitter îmi strică piaţa cu disperarea lor.