Să ne simţim şi noi bine

Românii nici nu merită servicii decente. Ne plângem mereu de lipsa de calitate a serviciilor fără să ne dăm seama că ne lipseşte calitatea umană. Nouă, ca popor. Ne lipsesc decenţa şi drămuirea, nu cunoaştem măsura. Uitaţi-vă la petrecerile româneşti. Toate sunt nişte mese monstruase la care se adună toţi prietenii şi duşmanii cu un singur scop: acela de a ghiftui invitatul (care capătă imaginea unui adversar), de a-l îmbuiba.

Toată seria de termeni specifici exprimă asta: de la bairam şi chiolhan până la chef şi chermesă, totul capătă în mintea viitorilor participanţi nişte dimensiuni fantasmagorice, cu cantităţi nesfârşite de alcool şi mâncare la discreţie. Nici n-ar avea cum altfel, dacă ne gândim la originea turcească a primilor trei termeni. Ultimul, „chermesă”, e un franţuzism prost folosit, vulgarizat prin utilizare, şi care nu se mai regăseşte lângă mult mai nobilul „banchet”.

Totuşi, termenul care descrie cel mai bine petrecerea românească este „paranghelie”. Cu o nuanţă uşor ridicolă şi o clară estimare a întinderii în timp şi spaţiu, paranghelia e cu siguranţă ceva pantagruelic. E, parcă, îmbinarea între petrecerea turcească şi cea grecească (de unde şi provine termenul) pe tărâm românesc. E petrecerea cu muzică tare într-un bloc de cartier până la 5 dimineaţa, e muzica lăutărească ascultată după ce s-au îmbătat toţi participanţii, e nunta la cort în faţa blocului.

Pus să se „lupte” cu un pahar de vin, românului i se permite orice. Sparge, înjură, îşi aduce aminte de datorii, se ceartă – pe moşteniri, pe religie, pe femei, pe principii. Mai mereu devine mărinimos, devine un protector al ospătarului. În beţia lui încearcă să-l facă să se simtă cât mai bine pe cel care furnizează lichidul magic, care îl ajută să ducă la capăt paranghelia.

Pleacă acasă pe 7 cărări, asta dacă nu apucă să se bată cu cineva, sau să facă scandal în vreun fel. Asta ar întregi sensul termenului paranghelie, după cum scrie Rodica Zafiu într-un articol din România literară. Problema intervine abia a doua zi când petrecăreţul român se trezeşte, evaluează pagubele şi concluzionează fericit: „ce să-i faci, ne-am simţit şi noi bine!„. Pentru că asta înseamnă la noi „bine”, îndiferent de clasa socială: o petrecere cu mâncare, băutură şi scandal, o paranghelie.

4 comentarii. Leave new

  • […] În timpul săptămânii treaba mergea din când în când. Mai veneau oamenii cu fotografii pentru diplome, pentru paşaport (că se pleca la greu în străinătate), pentru albume de absolvire. Dar marile tunuri se dădeau în weekend. Când n-aveau nunţi şi botezuri programate, se aciuau pe lângă vreo biserică şi aşteptau. Rând pe rând ieşeau vreo 3-4 serii de nuntaşi şi împreună cu un prieten mai curajos începea să le facă poze oamenilor, chit că voiau sau nu. Fără să le ceară vreun ban. Cu un film de 36 de poziţii (le mai ştiţi? ) făceau cam 4 nunţi. Şi pe urmă plecau acasă. Nu înainte să afle unde au loc chermesele. […]

    Răspunde
  • Si in cazul in care petrecaretii sunt stabiliti prin alte tari, urmeaza concluzia de a doua zi, de cele mai multe ori materializata printr-un status pe fb: „De-asta iubim noi Romania!”

    Răspunde
  • Daca ai vazut o astfel de petrecere, sau chiar mai multe, la care au luat parte oameni civilizati ce s-au transformat in animale dupa ce au baut prea mult, atunci articolul tau e indreptatit. Dar daca nu ai vazut sau ai luat parte la astfel de intamplari, atunci esti tipic bloggerasului roman care, in goana dupa audienta, scrie despre stereotipul de roman, ala manelist cu burta si care bea si mananca in exces. Daca e valabil ultimul caz, atunci tu nu faci decat sa tragi poporul roman in jos.

    Răspunde
  • @Radu: Nicaieri nu-i ca acasa!

    @dumnezeu: daca ai comentat din curiozitate, dorind sa afli daca scriu „pe experiente reale”, trebuie sa-ti confirm ca am participat la multe astfel de petreceri. Daca ai scris doar ca sa te dai destept, atunci esti clasicul comentator anonim care, dorind sa dea peste nas cuiva, trage concluzii acide cand nu e cazul.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu