dunkin_donuts

(şi nici n-o să avem prea curând)

Aseară mi-a amintit Andra de gogoşile de la Dunkin’ Donuts. Mânat de o poftă nebună, am început să caut informaţii despre Dunkin’ Donuts şi şansele ca brandul să revină în România. Pe la mijlocul anilor ’90 ţin minte că gogoşile americane veniseră în Bucureşti şi vedeam magazinul lor de pe Calea Moşilor (aproape de Bucur Obor) de câte ori mergeam la bunici. De vreo 2 ori s-au şi înduplecat ai mei să intrăm şi mi-au luat câteva, deşi ţin minte că erau scumpe. Am înţeles că a mai existat un magazin şi la Piaţa Unirii, dar după câţiva ani Dunkin’ Donuts a dispărut de tot de pe piaţă.

La ieşirea de pe piaţă a celor de la Burger King am citit un articol despre francizele americane care le-ar putea lua locul, printre cele menţionate numărându-se Taco Bell şi Dunkin’ Donuts. Din păcate, nu cred că sunt şanse prea mari, mai ales după ce am citit câte ceva despre costurile de franciză pentru gogoşerie.

Lanţul Dunkin’ Donuts e prezent preponderent în SUA, dar are cafenele şi în America de Sud, Rusia, China, Indonezia, Filipine, Noua Zeelandă şi prin Peninsula Arabică. În Europa sunt doar 3 ţări în care puteţi găsi Dunkin’ Donuts: Spania, Germania şi Bulgaria. N-am idee cum de rezistă bulgarii într-o companie aşa selectă, însă au vreo 11 magazine – toate în Sofia.

Şanse prea mari nu sunt să avem Dunkin’ Donuts, din moment ce România nu e disponibilă pe harta ţărilor în care poţi deschide o franciză.

Chiar şi dacă ar fi posibil să deschizi o franciză în ţara noastră, nu ştiu cine s-ar încumeta. Costurile sunt imense. Din ce-am găsit pe net, costul minim e între 150.000 şi 400.000 de dolari, dar există şi variante în care costul poate ajunge până la 1.5 milioane de dolari. Detalii aici. La asta se adaugă cel puţin 11% din venituri pe care Dunkin’ Donuts îi încasează lunar ca taxă de franciză şi fond de advertising. În comparaţie, franciza pentru Subway Victoriei a costat doar 7.500 de euro (vs. 40.000 de dolari cât e numai taxa la DD), iar amenajarea spaţiului a mai costat cam 100.000 de euro.

dunkin_donuts_box

Dar nu e asta singura problemă. Dunkin’ Donuts nu face doar gogoşi, ci e un fel de concurent pentru Starbucks. Au tot felul de produse de patiserie şi multă cafea (pe shopul online doar asta vând), sandvişuri şi shakeuri etc. Preţurile sunt apropiate de Starbucks, din câte mi-am dat seama – o cafea e vreo 10-12 lei, o gogoaşă cam 1 dolar (adică vreo 4 lei). Destul de scump.

Şi cum DD nu e un brand cool, nu văd cine s-ar duce “la o gogoaşă” în defavoarea cafelei de la Starbucks. Iar dacă partea de social eating iese din discuţie, nu se justifică investiţia pentru că oricum sunt puţini amatori de gogoşi de-astea scumpe şi foarte dulci.

Printre ţările europene care ar putea avea DD în următoarea perioadă se numără Anglia şi Ucraina. Asta înseamnă că în cel mai bun caz putem vorbi despre o posibilă revenire pe piaţa românească în vreo 4-5 ani.

Au aici toate tipurile de gogoşi, însă doar numărul de calorii şi ingrediente. Nişte poze găsiţi aici.