Săptămâna asta cei de la Initiative au lansat Media FactBook 2014, a 18 ediţie a raportului anual privind piaţa de media din România.
Îl puteţi descărca de pe linkul de mai sus, cele mai importante idei sunt:
– panica generală de anul trecut cu Ordonanţa lui Voiculescu n-a distrus totul.
– bugetul total cheltuit in 2013 este 306 milioane de euro pentru întreaga piaţă, cu printul care tot scade şi online-ul care tot creşte. TV, Radio şi OOH au rămas cam pe la acelaşi nivel
– demisia lui Sârbu a zdruncinat puţin piaţa, efectele se vor vedea mai ales în 2014 (modul în care PRO negociază, politica de tăiere a costurilor care se va simţi în audienţe ceva mai scăzute pentru posturi gen Sport.ro sau Acasă)
– ProTV a introdus anul trecut noţiunea Super Prime Time, între orele 19:00 şi 21:00.
– Talent Showurile au fost în continuare la putere, cu cele mai mari audienţe şi cei mai mulţi bani investiţi.
– spaţiul media a fost acoperit în proporţie de 66%, calupurile publicitare sunt mai aerisite
– cei mai mari spenderi au fost în 2013: cosmeticele şi produsele de hair care (38 de milioane de euro), telecomul (36 de milioane de euro), serviciile medicale (31 de milioane de euro). Abia pe locul 4 sunt berile, cu 14 milioane de euro estimaţi. Asta m-a mirat puţin, aveam senzaţia că berile sunt lejer în top 3.
Online
În ceea ce priveşte internetul, avem 12 milioane de utilizatori şi 9.6 milioane de conexiuni mobile.
Rata de penetrare pentru smartphones e estimată la 28% din populaţie. Pe core targetul 25-34 aş îndrăzni să estimez eu că 1 din 2 români are un smartphone. Şi dacă tot are smartphone şi are Android, că în mare parte de aşa ceva e vorba, de ce nu se fac mai multe aplicaţii? 🙂
Consumul de date e în continuare extrem de mic, media e de 70 de mb pe lună. Ok, sunt abonamentele scumpe, dar nici să stai şi să plângi după Wi-fi nu e prea amuzant.
1 din 4 români cumpără de pe net. Dacă iau în calcul şi ce-am aflat la GPeC, aş zice că deşi cumpără pe net, plătesc tot cash, ramburs.
La capitolul reţele sociale avem Facebook, LinkedIn (1,25 milioane de conturi) şi Google+ pe 3, cu peste 100.000 de conturi! Vine tare din urmă Instagram, care a depăşit 80.000 de conturi la finalul lui 2013, adică a urcat pe locul 5, peste Twitter. Probabil că într-un an va fi a 3-a reţea socială din România după numărul de utilizatori. Cifrele pe aprilie le găsiţi aici.
Foarte multe lucruri interesante, atât despre piaţa românească cât şi despre cea din Europa Centrală şi de Est găsiţi în Media Factbook 2014, disponibil la download gratuit aici.
4 comentarii. Leave new
Instagram are peste 95.000 de conturi
Corect! Era vorba de final de 2013, dar n-am precizat. Si Twitter a crescut la 166.000 intre timp, dar nu se simte si in interactiune.
La Twitter nu cunosc situatia, doar ceea ce am vazut pe Zelist. Sunt curios de Foursquare, Shazam si Tumblr. Ele 3 sunt in crestere cu o comunitate puternica dar cu un interes prea mic pentru branduri, sau ma-nsel?
Aici cred ca mai e interesant de observat ceva: Foursquare, Shazam si Instagram sunt 90% pentru mobil. Si daca ne uitam la consumul de date, e usor de explicat de ce nu-s mai raspandite. Cred ca pe masura ce vor fi tot mai ieftine abonamentele de date, aplicatiile astea mobile-based vor avea un boom.
Cat despre branduri, pe Shazam au inceput sa cumpere spatiu, dar foarte timid, fiind nisa niselor, pe Foursquare mie mi se pare ca posibilitatile sunt destul de limitate, iar pe Tumblr si Instagram inca e loc de crescut.