shutterstock_289585190_small

Pentru că mă lovesc destul de des de întrebarea asta, m-am gândit că ar fi util să notez câteva idei legate de starea la zi a procesatorilor de plăţi online din România. Ştiu, nu prea plăteşte lumea cu cardul, dar pentru un magazin online e importantă opţiunea asta, dă o notă de seriozitate afacerii.

Probabil că am asistat câteva zeci de implementări a serviciilor de procesare pentru shopuri pe diverse platforme, de la Opencart la WooCommerce sau magazine pe Joomla, OsCommerce şi scripturi custom. Majoritatea oamenilor aleg PayU, MobilPay sau LibraPay, însă vine puternic din urmă şi EuPlătesc.ro.

Dintre toate, PayU era cel mai mare nume, cu nişte clienţi foarte importanţi (eMag, Telekom, BlueAir) şi o soluţie tehnică excelentă. Zic “era” pentru că anul trecut au decis să renunţe la business-ul de IMMuri şi au vândut pachetul de portofoliu către Banca Transilvania. Cum Banca Transilvania n-are propriul serviciu dedicat, clienţilor li se prezintă alternativa EuPlătesc, iar cei mai mulţi acceptă doar ca să iasă din încurcătură. Sincer să fiu, ieşirea PayU de pe piaţa de IMMuri nu e nicio pierdere, se purtau mizerabil cu clienţii mici. Lumea accepta comisoane mai mari doar pentru că erau atraşi de nume, dar problema era la concurenţă, care n-avea suficientă notorietate. Norocul lor a fost că exista o comunitate de developeri formată, care crease câteva pluginuri extrem de utile prin care implementai sistemul extrem de simplu.

LibraPay a avut acum 2-3 ani un program agresiv de creştere a cotei de piaţă. Comisioane mici, taxe la fel de mici pentru înrolare şi, bonus, banii în contul LibraBank chiar a doua zi. Partea proastă în sistemul lor e la nivel de conectare. Da, au o grămadă de module, dar pentru anumite platforme e nevoie să mai faci modificări în câteva fişiere. Iar aceste modificări se fac la fiecare update, ceea ce era drăguţ în 2010, dar suntem în 2016 şi CMSurile fac updateuri mai des decât scoate Delia videoclip. Supportul e decent, iar multă lume vrea banii cât mai repede în cont, astea ar fi avantajele. Dar dacă nu fac ceva cu integrarea aia degeaba.

MobilPay au pornit cu microplăţi prin SMS, ţin minte că am implementat cu ei în 2008 lansarea primului album Vama (care a fost şi primul album cu download contra cost în România, btw). Ulterior au introdus şi opţiunea de plată cu cardul, iar în momentul de faţă mi se par cea mai bună soluţie de pe piaţă. Mai au şi Bitcoin şi alte bălării, dar cel mai mult se folosesc cardul şi SMSul. Flexibili, comisioane ok (depinde cum negociezi, deci nu vă pot spune cifre), o serie de pluginuri disponibile pentru platformele importante. Ştiu că plătesc la 2 săptămâni pentru card şi la vreo 45 de zile pentru SMSuri (ceea ce e destul de naşpa, ce-i drept).

Dacă până acum câteva luni era destul de greu să alegi un procesator, în momentul de faţă mi se pare destul de simplu: până nu înţeleg cei de la Libra că fiecare update de platformă n-ar trebui să pună la lucru programatorii, voi recomanda MobilPay, iar ca soluţie de backup EuPlătesc (deşi mai am nevoie de ceva timp ca să-mi fac o idee clară despre ei, plus că trebuie văzut cum vor gestiona fluxul mare de clienţi veniţi de la PayU).

Foto: Online payment via shutterstock