shutterstock_411873463

În ultimele luni m-am tot intersectat cu clienţi din zona de fashion. Şi n-am auzit pe nimeni care să aibă vreo vorbă bună legată de bloggeriţele de pe nişa asta. Nici măcar un om care să spună “băi, eu lucrez chiar bine cu bloggerii, am şi ceva rezultate”.

Și asta e o mare problemă din două motive:
1. Pentru că ăsta e singurul rolul pe care îl au, să vândă produse (ok, să zicem că ar putea fi un rol și să seteze trenduri, dar hai să fim serioși). E super simplu: femeile văd poze frumoase, vor şi ele hainele alea, cumpără. Dacă nu reuşeşti să vinzi, înseamnă că eşti degeaba.
2. Pentru că oamenii de fashion duc vorba mai departe. Și nimeni nu zice ”n-am avut rezultate cu bloggerii de fashion”, toți spun ”n-am avut rezultate cu bloggerii”.

Plus că există, practic, un număr infinit de bloggerițe de fashion, astfel încât brandurile și designerii testează mereu alți oameni, poate-poate o ieși ceva. Din păcate, este atât de mult sclipici în jurul unor cifre goale, încât toată lumea crede că poate să aibă succes pe nișa asta. În curând mă aștept ca apariția bloggerițelor de fashion să depășească rata natalității din România. Ce-i drept, pentru un copil e nevoie de fonduri, planificare, 9 luni de așteptare, pentru un blog de fashion e suficient un nas mic și un prieten cu aparat foto.

Și cum spuneam mai sus, brandurile tac din gură, că nu e frumos să vorbești de rău, nu se dau nume, șarlatania merge înainte.

De ce s-a ajuns aici? Pentru că majoritatea acestor domnișoare s-au trezit vedetuțe peste noapte și consideră că 10.000 de likeuri pe Instagram le fac niște super dive și trendsetterițe. De-aia ajung să ceară 1200 de euro pe 2 postări pe Instagram și 2 postări pe Facebook. Ceea ce n-ar fi așa rău dacă ar livra măcar O VÂNZARE de banii ăștia.

Mai nasol e că nici măcar nu-și dau seama de impostura în care trăiesc. Am ascultat recent o astfel de bloggeriță la o conferință cu studenți. Iată câteva idei pe care le-a împărtășit tinerelor aspirante la poziția de fashion diva:

  • relația mea cu concurența e simplă: îi ignor
  • eu fac mulți bani acum, mai mulți decât mă așteptam vreodată, dar am muncit mult
  • ORICE faceți în blogging trebuie să fie plătit. deci cereți bani pentru ORICE. poză pe Instagram? bani. postare pe Facebook? bani. ședință foto? bani. Altfel lumea te ia de prost și profită de audiența ta
  • în industria asta cel mai important e să fii acolo, să te vadă lumea, să mergi mereu la evenimente, să te afișezi, altfel lumea te uită
  • trebuie să știi să te porți cu piaristele, să le mai dai din când în când un articol gratis, un compliment, un mic cadou, că ei sunt oamenii care îți dau campanii așa că fii om cu piaristele.
  • [și cea mai tare chestie] au fost cazuri în care am dublat fee-ul pentru un client când am auzit câți bani face pe spatele meu.

Deci da? Nemernicii ăia mă plăteau cât le-am cerut și eu prestam un serviciu, dar făceau bani pe spatele meu, așa că le-am cerut bani mai mulți. Pfff, păi angajații din corporații ce să mai zică în cazul ăsta?

Cam aici suntem. Și previziunile sunt sumbre, că piață e suficientă și bloggerițe de fashion la fel.

Notă: cât timp ai citit acest articol, au mai apărut 2 bloguri de fashion în România. 

Foto: fashion bloggers via shutterstock