Gata, a trecut Black Friday, ne putem aştepta liniştiţi produsele. Am urmărit până spre finalul zilei cifrele de pe eMAG (singurii care au dat acces full la cifre şi chiar în “war room” – camera de comandă din care se luau deciziile şi se administra activitatea).

Iată cifrele finale aproape finale:

Destul de aproape de estimările lor, însă sub aşteptări.

Anul trecut au fost pe la 300 de milioane de lei, acum au ajuns pe la 360 de milioane, estimările erau pe la 350 de milioane. Eu unul mă aşteptam să atingă 100 de milioane de euro, adică 460 [de milioane] de lei.

În schimb, s-au vândut tot 1.1 milioane de produse, la fel ca anul trecut. Aici nu mai avem parte de o creştere. Practic, a crescut doar valoarea cumpărăturilor totale, de unde putem concluziona că oamenii au început să cumpere chestii mai scumpe. E normal, s-a mişcat economia bine, au fost şi acele creşteri salariale, românii n-au mai cumpărat un televizor NEI sau Starlight, au ales un model LG, n-au mai luat un ceas Fossil, au preferat un Mondaine.

Cred că putem vorbi de o stagnare a pieţei de Black Friday (sau măcar o încetinire a creşterii), am intrat de 2 ori în Altex la Veranda şi atmosfera era mult mai calmă decât în urmă cu câţiva ani. Unul dintre motive e că lumea şi-a cam cumpărat tot ce avea de luat în ultimii ani. Black Friday a început în 2011, de atunci eu am luat vreo 4-5 televizoare, 3 laptopuri, aspiratoare, telefoane, consolă, blender, sandwich maker şi multe alte chestii mai mici. Unele erau pentru diverşi membri ai familiei, toată lumea e complet utilată, nu prea mai avem ce să luăm. Şi ca mine sunt mulţi. Obiectele astea au durată de viaţă de 5-7 ani, unii le ţin chiar 10 ani. Sigur, se vor mai strica frigidere, se vor mai utila apartamente noi, oameni vor mai primi măriri de salariu care să le permită un upgrade la o diagonală mai mare, însă per total cred că suntem aproape de punctul maxim. Alte idei pe tema asta aici. Până la urmă e un lucru bun, îi va obliga pe retaileri să vină cu oferte şi mai bune de atât.

N-am cifre exacte, dar bazându-mă pe media anilor trecuţi am făcut nişte calcule privind comenzile ce vor fi ridicate în showroomuri şi la Poştă. Vreo 50.000 de comenzi în cele 15 showroomuri eMAG şi cam 48.000 de comenzi în cele 600 de oficii poştale. Pe angajaţii din showroomuri îi aşteaptă nişte zile nebune rău.

Au mers destul de slab voucherele Tarom pentru bilete de avion, pentru că românii preferă un obiect pe care să-l aibă mereu în locul unei experienţe. 2 bilete de avion pot ajunge ( cu tot cu discount) la vreo 200 de euro. Cu banii ăştia cumperi un televizor nou şi te uiţi la el toată viaţa!!! (sau până se strică). La fel şi cu biletele la evenimente.

Apropo de televizoare, ţara lui “eu nu mă mai uit la TV de ani buni, nici n-am televizor acasă” şi-a cumpărat într-o singură zi 40.000 de televizoare.

Îmi pare rău că n-am ajuns şi eu la eMAG, anul viitor încerc să-mi aranjez treburile astfel încât să văd la faţa locului cum se petrece totul.

În altă ordine de idei, eu sunt mulţumit. Mi-am luat PS4 de la Altex la 950 de lei (direct din magazin, încă de joi), un TV pentru dormitor, aspirator şi fierbător pentru birou, un telefon şi un TV pentru rude, plus ceva de la Fashion Days. Per total sunt mulţumit, aveam nevoie de aproape toate produsele (poate TV-ul e discutabil), am economisit cam 1000 de lei în total.

Voi? Toate bune?

Am adăugat şi un tabel comparativ pentru anii trecuţi.

 
2016 (previziune)
2016 (real)
2017 (previziune)
2017 (real)
Vizite6,7 milioane6,2 milioane-8,3 milioane
Valoarea comenzilor250 milioane301 milioane350 milioane360 milioane
Produse vândute800.0001,1 milioane1,3 milioane1,1 milioane
Vizitatori simultani-450.000-473.000
KG aur-13 kg-4 kg