Chiar mă gândeam în urmă cu ceva timp că gheretele astea de bilete şi abonamente au devenit inutile. Tehnologia a ajuns atât de avansată, încât ating cu telefonul un obiect de plastic şi acel obiect ştie să-mi tragă automat o sumă fixă de bani din contul care e legat la un card bancar pe care aş putea să-l las şi acasă.

Cel mai probabil, există o soluţie decentă şi pentru a încărca online un amărât de card de transport. Până la urmă şi doamna de la ghereta STB (ex-RATB, ex-ITB) are un calculator şi o conexiune la internet, plus ceva dispozitiv prin care transmite un semnal magnetic în acele carduri (corectaţi-mă dacă greşesc cu ceva). Însă cred că se pot stabili nişte ID-uri unice pentru carduri, pe care le încărcăm online, iar cititoarele pot să verifice pe loc dacă un card este valabil sau nu.

Jobul de casier la gheretele STB există în continuare din cauza sindicatelor. Dacă ar fi să se închidă aceste casierii inutile, s-ar desfiinţa nişte locuri de muncă. Sindicatele încearcă (şi reuşesc de ani buni) să împiedice acest lucru. Aici mi-aş dori să văd un ONG care să pună presiune pe sindicate, astfel încât să se organizeze ceva cursuri de reconversie profesională. Vorbim de câteva sute de oameni, probabil vreo 700. Ştiu că sunt 1000 de angajaţi ai STB care lucrează la ghişee + pe joburi de controlori. Presupun că mai mult de 300 de controlori nu sunt prin Bucureşti.

În fine, e clar că nu e ok să laşi 700 de oameni pe drumuri. Dar nici să ţii un oraş întreg blocat în trecut nu e o soluţie.

Singurul motiv pentru care au început să apară cozi la gheretele STB e că s-a dat acea hotărâre de consiliu local prin care toţi pensionarii trebuie să-şi valideze cardul pe 12 luni. La elevi şi studenţi e mai rău, că trebuie să meargă lună de lună şi să stea la coadă pentru a beneficia de gratuitate. Ţin minte că “pe vremea mea”, abonamentul Metrorex era redus 50% cu carnetul de elev şi student, însă trebuia să mergi în anumite locuri ca să beneficiezi de reducere, nu puteai să-ţi faci abonamentul oriunde.

Iniţial i-am dat dreptate lui Radu, pare o prostie să pui pe drumuri oamenii doar ca să ai o evidenţă asupra numărului de abonaţi ce beneficiază de gratuitate. Însă nu şi dacă asta repară o prostie mai mare! 

Fiindca Primaria Capitalei nu stie cati pensionari folosesc RATB, deoarece nu li se emite un card special de transport si nu exista obligativitatea validarii, ANAF a perceput TVA pentru toti pensionarii din Bucuresti si toate categoriile care beneficiaza de aceste gratuitati.

Primaria Capitalei a platit recent 126 milioane de lei catre RATB ca Regia sa poata plati suma catre ANAF, acesta fiind TVA-ul aferent gratuitatilor pentru pensionari pe ultimii 3 ani. 

Ştirea e din 2016, şi am dat peste link într-un articol pe care l-am scris pe tema gratuităţilor pe care le promitea atunci doamna Firea.

Deci e nevoie de cozile astea pentru ca RATB să nu plătească nişte sume de bani care pot fi numite “taxă de incompetenţă”.

Vine ANAF şi zice “cam câţi pensionari merg cu autobuzul?”
“Păi nu ştim”
“Ok, atunci plătiţi TVA pentru toţi”
“Păi nu merg toţi cu autobuzul”
“Ghinion.”

Dacă ar exista un sistem online, ar dispărea cozile şi nu s-ar plăti nişte bani care oricum nu trebuie să se plătească.

După cum ziceam şi când au apărut pozele de la protestul taximetriştilor, aşa arată trecutul. Nişte oameni care sunt blocaţi într-un univers birocratic care pare desprins dintr-o distopie. E o chestiune de ani până când vor dispărea.