Am plecat de la Ideo Ideis sâmbătă seara cu Coco, unul dintre cei doi voluntari care au făcut şi pe şoferii la Ideo Ideis. Şi cum drumul era lung şi plictisitor, am început să-l întreb diverse chestii. Coco a venit la Alexandria în 2006 şi de atunci participă la fiecare ediţie. Prima oară a fost coordonator al unei trupe de teatru din Iaşi iar mai apoi a revenit ca voluntar în organizare. Acum ştie foarte bine cum merg lucrurile, e unul dintre veterani.
Coco zice că n-ar mai veni la Alexandria dacă nu s-ar mai face nimic pentru copii. Dar cum asta e esenţa festivalului, îşi ia concediu 2 săptămâni în fiecare an şi pune umărul la treabă. În Iaşi a organizat un festival de film, unul de folk şi a ajutat o mulţime de tineri talentaţi să-şi urmeze visul. Mai spune că şi-ar dori ca Statul să sprijine mai mult tinerii, dar de multe ori banii se găsesc doar pentru echipe de fotbal şi asfaltări. Câteodată nu sunt nici 1000 de lei disponibili pentru transportul unor copii la un festival internaţional, iar finanţările pentru festivaluri se primesc chiar şi după un an de la încheierea evenimentului.
La Alexandria nu e aşa. Autorităţile sprijină cum pot festivalul, singurul din judeţ. Şi când spun „singurul”, vreau să înţelegeţi că Ideo Ideis este singurul eveniment cultural din judeţul Teleorman. Poate or mai fi concerte pe la vreo discotecă o dată la câţiva ani, dar altceva nu există. Singura formă de cultură din oraş (şi din judeţ) sunt cărţile sau televizorul. Şi internetul, acolo unde există.
Coco mai spune că au planuri mari pentru anul viitor, vor să modernizeze căminele în care stau participanţii – spaţii care aparţin unuia dintre liceele din Alexandria şi care arată destul de prost. Iar Primăria a promis că va accesa fonduri pentru a schimba scaunele din sala de spectacole care pe tot parcursul anului e transformată în discotecă.
Mai trebuie să se găsească un spaţiu fix în care echipa Ideo Ideis să-şi depoziteze mereu recuzita şi astfel munca lor s-ar uşura foarte mult. Pentru că până acum n-au avut un depozit al lor, s-au pierdut o grămadă de materiale care le-ar fi folosit. Următorul pas ar fi mutarea discotecii şi transformarea spaţiului în sală de teatru permanentă. Actori sunt, regizori şi scenarişti tineri există, e nevoie aportul autorităţilor şi de un public educat.
Dacă ţara asta vrea să evolueze în vreun fel, ar trebui să sprijine tinerii – sau cel puţin aşa crede Coco. Nu există altă variantă mai bună. Şi pe măsură ce ne apropiem de Bucureşti ne întrebăm amândoi de ce nu se fac mai multe lucruri pentru tinerii din ţara asta?
Spiritul Ideo Ideis ar trebui multiplicat de 10, poate de 100 de ori prin toată ţara. Nu doar pentru teatru, ci şi pentru alte discipline care să-i dezvolte pe copii, care să le dea o preocupare. Şi nu neapărat în Bucureşti, Cluj şi Timişoara, ci în tot felul de oraşe mici care nu au acces la cultură.
Cifrele Ideo Ideis
– aproximativ 7000 de km au parcurs maşinile de transport (atât pentru oameni, cât şi pentru decoruri) – drumul Bucureşti-Alexandria are vreo 95 de km
– 90 de tineri sunt în echipa de organizare a festivalului
– 250 de persoane implicate în festival participă în cele 10 zile (concurenţi, traineri, organizatori, presa, juriu, trupe invitate)
– 100 de plătitori de bilete (locuitori din Alexandria) au fost la unul dintre spectacolele din acest an, record absolut de audienţă
1 comentariu. Leave new
e simplu. nu se face nimic pentru ca nimanui nu-i iese nimic cuantificabil in bani pe termen scurt. si cum la noi gandirea la bara din fata este inradacinata de ani buni, e greu sa misti ceva in sensul asta