Avem bugete. Problema cea mare a comunicării din România nu e reprezentată de lipsa banilor. Toţi oamenii din marcomm se uită cu jind la ce se întâmplă afară şi sunt convinşi că ar putea şi ei dacă ar avea bugete pe măsură. Stive de trofee Clio, Cannes Lions şi Sabre Awards ar sta pe mesele agenţiilor de la noi dacă am avea bugete. Sau cel puţin aşa crede toată lumea.
De fapt, n-avem nevoie de bani, avem nevoie doar de coaie. Criza, piaţa, comunismul, toate ne-au împiedicat mereu să avem curaj. Nu ne-au lăsat să riscăm nici când riscul era la cele mai mici cote. Aşa că ne-am rezumat mereu la alegerea unei campanii de informare, cu ceva display, cu 2-3 advertoriale, cu spoturi în care nimeni nu spune nimic. Cât mai safe.
Dar ca să contezi în festivaluri şi în mintea consumatorului e nevoie de coaie. E nevoie de riscuri calculate şi asumate atât de client cât şi de agenţie. E nevoie de schimbarea totală a ambalajului pentru produsul tău, chiar dacă e vorba de un simbol naţional. Probabil McCann a avut multe bătăi de cap cu cei de la Kandia, însă până la urmă au avut rezultate (aşa cum am prevăzut, aş mai adăuga).
Oamenii de la Rompetrol n-au văzut cu ochi buni schimbarea de nume a produsului în Concertul la injectoare, însă a fost un hit! Au riscat şi până la urmă a ieşit ok. Nu alimentez decât foarte rar de la Rompetrol, dar de fiecare dată când trec pe lângă o staţie zic în gând Efix, Efex 🙂
Sau, mai recent, avem exemplul cu şopârlele. Ce-o fi zis clientul atunci când i s-a propus să trimită reptile bloggerilor? Reptile care sunt hrănite cu gândaci şi viermi vii. Sunt convins că n-au zis din prima: „super! hai să facem!”. Probabil au fost discuţii de tipul „să vedem ce implică asta, să analizăm puţin cum e pusă problema”.
Momentan numărăm pe degete campaniile astea în care agenţiile şi clienţii au avut curaj să schimbe ceva, să iasă din convenţii ca să atragă atenţia. Probabil că alte câteva au fost ucise în faşă de oameni de marketing mult prea nesiguri pe postul lor. Dar e nevoie şi e loc de mai multe. E loc de coaie în comunicarea românească.
12 comentarii. Leave new
De acord cu tine, dar miza n-ar trebui sa fie doar premiile. Faptul ca de fiecare data cand treci pe langa o statie spui in gand „Efix, Efex”, dar NU alimentezi de la Rompetrol, pe mine, clientul, nu m-ar bucura foarte tare. In schimb, m-ar bucura pe mine, agentia. 🙂 Dar nu cred ca e suficient…
Carina, de-asta am si precizat: „ca să contezi în festivaluri şi în mintea consumatorului”.
Intelege ca pana atunci Rompetrol nici nu exista pentru mine. Plus ca aici mai intervine si problema produsului. Care nu vine cu nimic in plus din punctul meu de vedere, iar pretul e mai mare in unele cazuri. Deci e mai greu sa ma faci sa alimentez cu un singur spot. Dar mi-ai castigat atentia 🙂 Eu am vazut-o ca pe o campanie de branding.
Sper ca esti de acord cu mine ca toate cele 3 exemple pe care le-am dat au starnit destul de multa valva in jurul produsului. Ceea ce e ok. Evident, mai intervin si problemele legate de obiectivele stabilite la inceputul campaniei.
Aici intervine și problema diferențierii. Care n-ar fi o problemă dacă producătorii – indiferent că produc bunuri sau servicii – ar ști să o facă. Pentru că e ușor să ieși din tipare cu reclamele dar nu rezolvi nici un drac dacă produsul căruia îi faci reclamă e la fel de banal ca restul din categoria lui.
da! da! da!
Ar merge un jingle: „mai avem nevoie si de coa-ie!!”
vulgar.
Industria de comunicare e acaparata de femei. De unde atatea coaie??? Si nu este o observatie sexista.
Zici ca femeile n-au curaj? 🙂
Sunt mai mamoase.
Daca stau sa ma gandesc bine putine femei din online au „coaie”. La cel mai mic comentariu negativ sterg/trec cu vederea cele intamplate in loc sa aibe curajul sa le raspunda comentatorilor.
And it’s a fact.
[…] sa vii cu ceva nou in strategia ta de promovare, ceva ce nu au incercat si altii si sa risti putin. Hoinaru are dreptate cand spune ca este nevoie de oo, recomand sa citit si articolul […]
Ca bine zici…cate din astea n-am vazut si eu la clienti!..sunt foarte reticenti la lucruri care sunt out of the box si care le-ar putea aduce notorietate.