Social-Media-Funnel

Am urmărit discuţia de aici şi simt nevoia să recapitulăm cu toţii noţiunea de sales funnel. Nu mai vorbim de impulse buying şi scheme de marketing, o luăm simplu. Dacă produsul e scump, gigelul se gândeşte de 2 ori. Chiar de 3 ori. Nu dă fuga la magazin nici dacă vede pe un blog, nici dacă vede pe Facebook o reclamă, nici dacă vede un ad pe Google.

Pentru că e zeci de mii de euro un excavator. Şi nu, indiferent cât de bine promovezi un excavator (sau o maşină de lux, sau o vilă în Băneasa), n-o să cumpere mai mult de 2-3-10 oameni din cei 80.000 care văd mesajul. Pentru că cei mai mulţi n-au nevoie de aşa ceva, iar restul poate că nu-şi permit.

Dacă produsul e ieftin, e posibil să vadă un Sponsored Story pe Facebook, să ia la cunoştinţă despre existenţa produsului şi să-l cumpere. Dar numai dacă efortul online e dublat de o campanie de promovare la raft, unde se loveşte omul de produs. Exemplu: ciocolată, bere, gumă de mestecat.

Dar nici nu poţi să dai vina pe produs în condiţiile în care Facebook scade constant reachul organic şi îţi cere bani tot mai mulţi pentru awareness. Abia aici e buba. Sunt mulţi oameni care au produse bune de care nu ştie nimeni, chiar dacă sunt foarte bune. Se duc la Facebook pentru awareness, îl obţin (cel puţin pe hârtie) şi aşteaptă să le crească vânzările. Numai că abia şi-au băgat consumatorul pe acel sales funnel, până la vânzare mai e cale lungă.

Foto via.