Săptămâna trecută a apărut un top al influenţei în Social Media, realizat de revista Biz în colaborare cu Zelist. Aşa cum era de aşteptat, topul a stârnit controverse. Nişte oameni lipseau de acolo, nişte oameni se simţeau mai buni de-atât. Pentru mine Makavelis şi Mordechai sunt surprizele. Pentru Maka topul ăsta poate mai îndulceşte atmosfera, după ce la RoBlogFest n-a avut ocazia să urce pe scenă.

În ceea ce priveşte metodologia (pretenţios spus metodologie), speram să fie ceva mai complex. Asta pentru că în urmă cu câteva luni a apărut studiul “Influence and passivity in Social Media” realizat în laboratoarele HP şi care bineînţeles că a trecut neobservat în online-ul românesc. Studiul e disponibil aici şi merită să-i alocaţi câteva zeci de minute.

Câteva date despre studiu şi concluziile autorilor:

– prin stabilirea gradului de influenţă se pot prezice nişte rezultate ale unei campanii
– legătura între popularitate şi influenţă e destul de slabă. popularitatea ţine în cazul de faţă de followeri iar influenţa de numărul de RTuri primite (adică un spammer cu mii de followeri nu e neapărat şi influent)
– cele mai bune rezultate se obţin prin folosirea unor influenţatori care au legături puternice cu alţi influenţatori sau cu alţi indivizi in general (poate pare logic, dar oamenii au demonstrat-o matematic)
– studiul a fost realizat pe parcursul a 300 de ore pe Twitter în septembrie 2009
– au fost selectate twitturile care conţineau linkuri, aproximativ 22 de milioane, 1/15 din toată activitatea reţelei. Au rezultat 15 milioane de linkuri unice. Studiul nu a inclus conturile care nu permit accesul public.
– pe baza acestui studiu se poate stabili un model de propagare a linkurilor  în funcţie de activitatea din trecut.
– s-a constatat că majoritatea oamenilor nu dau mai departe informaţia.
– şi cea mai interesantă concluzie: în medie un user dă RT la 1 din 318 linkuri.

După cum veţi vedea în studiu, dacă vă uitaţi, algoritmul pe baza căruia se stabileşte gradul de influenţă este foarte complex şi ia în calcul multe variabile, deci nu e o simplă contabilizare de RTuri, like-uri şi menţiuni.

Nu spun că topul celor de la Biz e irelevant, dar dacă tot au colaborat cu TreeWorks, cred că mai simplu era să aplice formula deja stabilită pe un interval similar pentru online-ul românesc şi să vadă exact gradul de pasivitate şi influenţatorii principali.