Deşi în momentul de faţă toată lumea pândeşte următoarele mişcări ale celor de la Facebook, cred că o altă companie va reuşi să fie în centrul atenţiei în următorii ani. La Google lucrurile încep să se închege tot mai mult şi pe lângă o serie de failuri există şi o mulţime de progrese importante în zona produselor consacrate ale companiei.
Integrarea informaţiilor din Wikipedia e un exemplu. Teoretic parteneriatul e convenabil atât pentru Google, cât şi pentru Wikipedia (primii au parte de un continut bogat, cei din urmă au un spaţiu preferenţial care promovează conţinutul lor). Practic, am observat că intru tot mai rar pe Wikipedia. De cele mai multe ori am nevoie doar de informaţii basic: vârsta unui actor, data naşterii, originea, principalele filme în care a jucat, informaţii pe care le găsesc direct pe pagina de search a Google*.
Un alt element important pentru Google vine de la Youtube, care continuă să aducă tot mai mult conţinut interesant (şi legal). Recent a fost lansat Gillette Fotball Club – un canal de Youtube pe care sunt disponibile goluri şi rezumate din Italia, Franţa, Brazilia, Champions League etc. Se anunţă emisiuni în exclusivitate, interviuri şi o mulţime de alte materiale care până acum nu erau disponibile în variante oficiale pe Youtube, ci erau înregistrate şi urcate de diferiţi utilizatori (de cele mai multe ori la o calitate slabă).
E doar un prim pas, cele mai aşteptate pe Youtube sunt Premier League şi Primera Division. Totuşi, tipul ăsta de branded content (sau, dacă tot e la modă termenul, native advertising) are şanse mari de reuşită în zona de sport. Deocamdată nu cred că Anglia şi Spania vor fi disponibile pe net deoarece cluburile câştigă mulţi bani din difuzarea materialelor pe siteurile oficiale (şi presupun că există şi alte restricţii). Totuşi, dacă cineva va fi de acord să plătească acel conţinut (cum a făcut Gillette), probabil că vom avea cele mai bune clipuri şi pe Youtube (legal).
La asta se mai adaugă şi tot mai multe evenimente transmise Live pe Youtube (presupun că în curând vom putea viziona periodic concerte transmise live pe YT).
Uşor-uşor, Google se îndreaptă se acel ed-info-tainment despre care am învăţat în facultate la cursurile de mass-media.
*Update: nu e tocmai un parteneriat cu Wikipedia, e vorba de Knowledge Graph, vedeţi comentariile şi articolul ăsta.
10 comentarii. Leave new
YouTube este poate cea mai reusita afacere de Google din ultimii ani. Inca de la bun inceput, acest proiect a cunoscut o crestere masiva, si asta inca se vede. Din cate stiu eu, este al doilea cel mai folosit motor de cautare, dupa Google evident.
Faza cu Premier League si cu Primera Division ar fi o miscare de marketing remarcabil de inteligenta. Daca stai sa te gandesti ca ei oricum stau, vaneaza, si penalizeaza orice content de genul, ar castiga enorm din Google Ads cu filmulete gen highlights, etc., ca sa nu mai spun ca brandul oricum ar deveni mult mai popular!
Ai vazut easter egg-ul de la cautarea „Lionel Richie” pe Google? 🙂
Indiciu: „Hello, it is me you’re looking for?”
Ah, as mai vrea sa intreb unde ai citit de parteneriatul dintre Wikipedia si Google? De ce presupui ca acele informatii sunt preluate exclusiv de pe Wikipedia?
Din cate stiu eu, noua forma in care sunt afisate rezultatele de cautare pe Google face parte din asa-numitul „Knowledge Graph” (sau „Google’s knowledge graph of things”), care a fost lansat in mai 2012.
Pe blogul Google am citit ca „Google’s Knowledge Graph isn’t just rooted in public sources such as Freebase, Wikipedia and the CIA World Factbook. It’s also augmented at a much larger scale – because we’re focused on comprehensive breadth and depth. It currently contains more than 500 million objects, as well as more than 3.5 billion facts about and relationships between these different objects. And it’s tuned based on what people search for, and what we find out on the web.”
Coachella si cel putin alte doua festivaluri gigant (nu risc nume ca nu am apucat sa ma uit, da’ am vazut linkuri pe fb de la trupele pe care le urmaresc) au fost transmise live pe Youtube anul asta, nu stiu sigur da’ cred ca la fel a fost si anul trecut, cel putin pentru Coachella.
In rest, e tare enervant cand te izbesti de legi cretine care iti blocheaza accesul intr’o tara la ce ai acces in alta tara. Treaba asta cu Gillette nu functioneaza in State, la fel cum Pandora nu functioneaza nicaieri altundeva decat in State, desi e cea mai smechera chestie in materie de muzica la ora actuala. La fel cum nu’ti poti face cont Spotify in Ro si alte tari, care’i a doua cea mai smechera treaba in materie de muzica (apropo, Zonga mai traieste?)
Habar n-am ce mai e cu Zonga, dar presupun ca traieste 🙂 Urma sa aiba loc o lansare extraordinara pentru publicul larg prin vara, dar n-a mai avut loc.
Alina, e mai degraba overheard treaba cu parteneriatul. De la lansarea Knowledge Graph pana am si vazut in search functia am si uitat de ea.
M-am exprimat aiurea. Nu e doar Wikipedia, insa foarte multa informatie iau de la ei. Mi-e greu sa cred ca n-au facut nicio intelegere. Ar fi interesant de vazut cum a evoluat traficul Wikipedia dupa introducerea Knowledge Graph.
Ceea ce merită Google este opusul a ceea ce cere: cât mai puțină atenție. Dintr-un motor de căutare liber se transformă într-o mașină manipulată de bani și interese. Reclamele Adsense ocupă 70% din spațiul de căutare, vreme ce algoritmul motorului de căutare e guvernat de niște variabile tot mai stupide.
O mașină de educare-informare? Nu l-aș privi neaparat așa. Dacă Google oferă răspunsuri la toate întrebările iar Wikipedia rămână în continuare o enciclopedie manipulată de tot felul de interese… Google nu face decât să contribuie la ignoranța noastră.
Zonga nu era copia aia penibila a Spotify, realizata de trilulilu? Nu ma mir ca nu s-a mai lansat…
Probabil ca il vor lansa in toamna asta…
Parca au mai fost odata cei de la Google cercetati pe motiv ca s-au dezvoltat facand fraude sau ceva in genul, insa nu s-a intamplat nimic.
In primi ani conform filmului The Network, mai zis datorita scenariului acestui film, parca facebook a primit o amenda de nustiu cete miliard si uite ca acuma le merge foarte prost… deci nustiu ce mai zic despre astfel de stiri asa zise tulburatoare.