Zilele trecute am trecut din nou pe lângă un accident cu victime în zona Semănătoarea. Maşina, un BMW cu număr de Ialomiţa, era oprită cam la 20 de metri de locul impactului, marcat cu un triunghi reflectorizant şi o siluetă desenată cu creta pe asfalt. Tot acolo erau şi nişte pete de sânge. Din păcate, este al 3-lea accident pe care îl văd în ultimii ani în zona respectivă, niciunul pe trecerea de pietoni. Din câte am aflat, victima ar fi supravieţuit, dar cred că va regreta toată viaţa că a trecut strada neregulamentar. Discuţii de tipul „şoferul avea viteză”, „nu a fost atent” nu îşi au rostul, locul pietonilor nu este pe şosea, iar în Bucureşti sunt mult prea mulţi care încalcă regulile.
Problema e că nu avem un sistem de educaţie rutieră pentru pietoni şi nici amenzi usturătoare care să-i mai disciplineze. Îmi propun de câţiva ani să fac ceva legat de educaţia rutieră, însă până acum n-am avut timpul necesar, cred că ar trebui elaborat un plan pe termen lung, pentru că direcţia în care se îndreaptă lucrurile va duce la mult mai multe accidente. Sigur, în Bucureşti se circulă haotic, există accidente, unele chiar grave, însă cele mai multe cazuri au drept urmări doar nişte table îndoite. Însă impactul dintre o maşină şi un pieton se va sfârşi mereu prost, indiferent de viteză. Tata a fost lovit de o maşină pe trecerea de pietoni acum vreo 20 de ani şi a stat imobilizat la pat câteva luni (şoferul a depăşit coloana prin stânga refugiului într-o staţie de tramvai şi de acolo a venit).
Cea mai simplă soluţie pe termen scurt este creşterea amenzilor şi controale mai dese ale Poliţiei. Ok, putem să spunem că e selecţie naturală, cine trece prin faţa maşinii suportă consecinţele, dar în astfel de situaţii sunt două victime. De ce trebuie să aibă de suferit şoferul în momentul în care un pieton trece strada neregulamentar?
Nu mă înţelegeţi greşit, nu sunt genul care ocoleşte 500 de metri ca să treacă pe la trecere pe o şosea pustie, însă modul în care se comportă pietonii din Bucureşti este absolut sinucigaş. Cei mai mulţi trec gândindu-se că nimeni nu vrea să lovească un om şi să intre la închisoare pentru omor din culpă, ceea ce e corect, însă nu mereu poţi să opreşti o tonă de fiare în timp util.
Aşa că până reuşim să educăm întreaga populaţie, cred că acţiuni precum asta ar trebui să se întâmple săptămânal. Până când se vor sătura toţi să sfideze şoferii. În plus, pietonii care traversează prin locuri nepermise îngreunează traficul şi dau naştere unor frustrări care nu aduc nimic bun. Din păcate, în ultimii 15 ani cred că am auzit de vreo 3 cunoscuţi care au fost amendaţi pentru traversare ilegală. În 15 ani!
Foto: Victim outline via shutterstock
2 comentarii. Leave new
Se mai intampla din cand in cand, asa pe la sfarsit de luna sa mai faca baietii in albastru cate o razie, special in locurile periculoase, dar la un minut dupa ce au plecat, lumea trece normal. E exact ca si cu poteca din parc care e facuta in diagonala chiar langa poteca de ciment.
Sinucigasii tot sinucigasi o sa ramana, dar poate se pot gasi mai bine solutii sa treaca prin alta parte, sau instalat celebrele garduri pentru a tine „animalele” in cotet sa nu scape.
Brigada rutiera este mai mult canalizata pe autoturisme de cat pe pietoni.