De 21 de ani lansează cei de la Initiative Media Fact Book, timp în care au livrat an de an, fără pauză, câte o analiză complexă a pieţei de media din România. E un efort uriaş, mai ales că vorbim de o mulţime de cifre care trebuie adunate, comparate, iar apoi puse în context. Anul ăsta am aflat şi ce resurse presupune redactarea raportului: 9 oameni lucrează din februarie până în mai pentru a publica Media Fact Book. 

Ediţia din acest an vine cu o serie de cifre interesante şi cu o analiză pentru piaţa din Europa Centrală şi de Est. Vă recomand să descărcaţi varianta electronică de pe site, eu am notat mai jos câteva idei care mi s-au părut importante:

  • Piaţa creşte într-un ritm alert, aşa că în 2020 se va ajunge la nivelul din 2008 (să sperăm că nu va lovi criza tot pe-atunci, dar e bine să fim pregătiţi)
  • În raportul de anul trecut se estima o creştere de 6% YoY, a fost mai mare, pe la 10%; asta pentru că am avut 5% creştere organică + 5% clienţi noi veniţi în piaţă (în special pe betting)
  • Pentru 2017 se aşteaptă o creştere până la 403 milioane de euro pentru toată piaţa de media (faţă de 366 milioane în 2016)
  • Euro 2016 a adus o creştere de 2% pe TV din totalul de 13% pe care l-a avut acest canal
  • Printul e din ce în ce mai tare în groapă, a scăzut la 14 milioane în 2016 şi o să ajungă la 13 milioane anul acesta. Şi asta pentru că nu există distribuţie, ceea ce face ca cererea să fie mică, tirajele la fel, banii puţini, contentul prost şi tot aşa. Aş zice că banii care se fac acum sunt doar de pe anumite reviste şi poate din inerţia unor clienţi. 
  • Domeniul medical a fost lider de piaţă în 2016, asta după ce Telekom şi Vodafone au tăiat din bugete. A venit tare din urmă categoria cosmeticelor, care a ajuns la 40 de milioane de euro, retailul (tras în faţă de Lidl, dar urmat şi de Kaufland sau Penny care au intrat pe TV), dar şi bettingul.
  • Digitalul a ajuns pe la 64 de milioane de euro, se aşteaptă 74 de milioane în 2017. Din ăştia, 33 (respectiv 39) de milioane e numai Google, iar Facebook va trece de la 7 la 10 milioane de euro. Practic, ei iau plăcinta cea mai mare din digital, însă mai încasează şi Yahoo câte ceva.
  • Chiar şi cu toate creşterile astea digitalul nu e decât la 18% din totalul pieţei de media.
  • Pentru TV audienţele sunt în scădere, însă ProTV a reuşit cumva să aibă o creştere de 2% YoY. Au avut o primă jumătate de an bună în 2016, iar apoi au dat-o în bară cu Supravieţuitorul şi altele.
  • Foarte interesant cum au evoluat audienţele în perioada protestelor din iarnă: România TV şi Antena 3 au avut vârfuri de rating înainte de Ordonanţa 13, în timp ce Digi 24 a avut vârf după ce au început manifestaţiile. Am putea spune că oamenii s-au uitat la Gâdea şi Badea, s-au enervat şi au ieşit în stradă.
  • Tot legat de audienţele TV s-a cam echilibrat balanţa între emisiunile de top de la Pro şi Antene. Dacă acum câţiva ani ProTV era la ani lumină în faţă, acum poziţia 1 e la bătaie (exceptând Românii au talent, unde nu există o competiţie).
  • Surprinzător că radio-ul e pe creştere. Probabil că diversificarea conţinutului a adus noi oameni la aparate şi aici mă gândesc la ce-a reuşit Europa FM în ultimii 2-3 ani.