A mai trecut un Black Friday românesc* putem trage nişte concluzii.

Avem parte de o premieră, valoarea vânzărilor n-a mai depăşit aşteptările celor de la eMAG. N-aş zice chiar că e sub aşteptările lor, chiar dacă pe comunicatul de presă cifra oficială este de 499 de milioane de lei (se aşteptau să treacă de 500 de milioane).

Să spunem doar că până acum aşteptările erau X şi suma finală ajungea la X+10 sau 20%. Vedeţi în tabelul de mai jos cum stau lucrurile pentru anii precedenţi.

Probabil că putem vorbi de atingerea tipping point-ului, acel punct maxim de interes. Dacă nu va fi anul viitor, probabil că va mai dura 1-2 ani. De-acolo lucrurile se vor mai domoli, iar lucrurile vor deveni mai interesante, pentru că magazinele vor trebui să vină cu oferte din ce în ce mai bune ca să mai atragă atenţia.

Aşa arată rezultatele finale:

42% pentru plata cu cardul, în condiţiile în care au fost şi probleme dimineaţă, iar unii oameni au preferat să meargă pe ramburs, ca să nu aibă emoţii (s-a dus vestea destul de repede pe Facebook).

Numărul de produse vândute e cu puţin mai mare decât anul trecut, aproximativ 50.000, însă vânzările sunt cu 40 de milioane de lei peste valoarea din 2018. Asta înseamnă că se confirmă trendul cu produsele mai scumpe. 

Eu m-am trezit la 7:35 (fără alarmă), am văzut notificarea, am intrat pe aplicaţie şi în vreo 10 minute făceam deja prima achiziţie, bormaşina cu acumulator de la Bosch, 200 de lei.

Ultima achiziţie am făcut-o noaptea, pe la 1:35, când mi-am adus aminte că mai am nevoie de un adaptor wireless pentru calculatorul de la birou, ca să pot să stau pe net şi în momentele în care pică conexiunea LAN. Între cele două achiziţii sunt vreo 700.000 de comenzi, deci probabil că pe la 950.000 sau chiar 1 milion de comenzi e numărul total (estimez că s-au dat cel puţin 200.000 de comenzi în primele 20 de minute după ce am compilat nişte cifre oficiale cu estimările mele).

Ce mi s-a părut interesant anul acesta e că au limitat numărul de bucăţi pe care le puteai cumpăra dintr-un anumit produs. Nu mai ştiu dacă a fost la fel şi în anii trecuţi, însă acum am încercat să iau două adaptoare wireless şi n-am reuşit, a trebuit să dau două comenzi separate. Înţeleg de ce au făcut asta şi e bine, că a prins mai multă lume ofertele, n-au luat unii câte 10 bormaşini la 200 de lei, aşa că am prins şi eu.

Altă chestie interesantă e legat de Easybox-uri, 13% din comenzi s-au dus acolo şi sunt convins că ar fi fost mai multe dacă era disponibilitate. La 1:35, când am dat ultima comandă, eu nu mai aveam decât un singur EasyBox disponibil în zona mea. Până la urmă voi avea de ridicat 3 comenzi din 3 EasyBoxuri diferite, toate aproape de casă sau birou.

O mică surpriză vine şi de la procentul vizitelor pe mobil, care a scăzut la 76%. Şi aici putem concluziona că s-a ajuns la punctul maxim, iar restul de aproximativ 25% va rămâne acolo pentru mult timp, sunt oamenii care intră de la birou şi care nu vor dispărea prea curând.

Showroomurile şi Easyboxurile au “muşcat” atât din cota de piaţă a curierilor, cât şi din Poşta Română, ceea ce e normal. Dorinţa românilor de a nu interacţiona cu oameni e atât de mare, încât nu m-aş mira să avem procente uriaşe în anii viitori, pe măsură ce se mai dezvoltă reţeaua prin ţară.

Legat de oferte, unele erau de-a dreptul hilare, mi-a sărit în ochi pachetul pentru Roland Garros, care costa aproximativ 950 de euro pentru un bilet la finala feminină (categoria a 3-a, care e sub 100 de euro în mod normal) + 2 nopţi de cazare la Paris, 3 stele, în cameră single. Probabil că oferta era mai degrabă pentru oamenii comozi, care nu şi-au pus niciodată problema să ajungă la meciuri, nu pentru cei super pasionaţi care caută cea mai bună ofertă.

În rest, mi s-a părut că lucrurile au stat ca în ceilalţi ani, cu produsele “vedetă” (cele comunicate intens, care aveau reduceri suportate din bugetele de marketing) şi cu un 10% real pentru alte produse. 

Nu ştiu dacă vom putea vorbi de o scădere pentru Black Friday în câţiva ani, însă e tot mai clar că evenimentul ăsta se apropie de maturitate, cu toate neajunsurile lui.

Şi nu, nu s-a dat Ferrari-ul, în caz că vă întrebaţi. Iar restul de maşini s-au vândut slab, mult sub ce a fost în anii precedenţi.

*(don’t forget, The Real Black Friday e la prietenii de la PORC, pe 29 noiembrie)

 
2016 (real)
2017 (previziune)
2017 (real)
2018 (previziune)
2018 (real)
2019 (previziune)
2019 (real)
Vizite6,2 mil.-8,3 mil.-9,5 mil.-10,8 mil.
Valoarea
comenzilor
301 mil.350 mil.360 mil.400 mil.460 mil.500 mil.499 mil.
Produse
vândute
1,1 mil.1,3 mil.1,1 mil.
2 mil. stoc
3 mil.
(în stoc)
1,28 mil.3,5 mil.
(în stoc)
1,33 mil.
Vizitatori
simultani
450.000-473.000-405.000-437.000
KG aur13 kg-4 kg5,8 kg2,98 kg
Clienţi noi--100.000-55.249-56.931
Trafic mobil64,17%-68,19%-77,83%-76,11%
Plăţi card26,11%-30,69%-33,94%-42,37%