În şcoala generală am frecventat olimpiadele de matematică. Nu eram vreun geniu, dar mă descurcam să ajung la fazele pe sector cel puţin. La noi era o situaţie specială, o clasă de “copii buni”, care se băteau pe olimpiade şi concursuri, astfel încât se dădea olimpiadă “pe clasă”, apoi ajungeai la olimpiada pe şcoală şi de acolo treceai mai departe pe sector. Nu te trimiteau aşa, din prima, doar pe baza notelor bune.

Ţin minte că îmi plăcea destul de mult matematica şi mi se părea mai simplă decât româna. Numai că la un moment dat ceva s-a rupt. Profesorul nostru de matematică, un pedagog excelent, cu o minte brici şi mare dragoste faţă de elevii săi, s-a îmbolnăvit şi a lipsit câteva luni de la şcoală. Până la urmă s-a şi pensionat, însă în perioada aceea de absenţă noi am pierdut câteva lecţii importante. Cred că au venit la un moment dat nişte suplinitori, cu mult mai puţină pricepere, însă lecţiile sărite atunci s-au dovedit a fi decisive. Unii colegi au mers mai departe, au făcut meditaţii, alţii au studiat acasă. Cumva, eu am pierdut legătura cu matematica, şi din olimpic de nivel mic am ajuns aproape de corigenţă.

Chiar îmi amintesc perfect momentul în care profesoara ce a urmat la catedră mi-a spus “Alexandru, în ritmul ăsta tu nu treci examenul de capacitate”. Cred că am scos de un 6 în semestrul ăla, primul din clasa a 8-a, apoi am început meditaţiile şi am luat 8,05 la examen. Dar legătura strânsă cu matematica era pierdută pentru totdeauna.

De-asta înţeleg perfect pericolul mare prin care trece actuala generaţie de elevi. Am trăit ceva similar în 2005, când a fost o grevă a profesorilor, vreo 3-4 săptămâni n-am mers la şcoală. Pentru un copil e foarte greu să recupereze, e extrem de obositor.

Cred că situaţia de acum e mult mai complicată, iar datele apărute recent arată că Israelul a greşit atunci când a deschis şcolile.

Cu ce rămânem în cazul ăsta? Cu varianta online. Fie că ne place sau nu, este cea mai sigură soluţie pentru moment. Deşi se discută diferite variante, cred că ar trebui luată în calcul doar cea mai sigură.

Dacă în februarie ne-a luat pe nepregătite pandemia, acum putem planifica următorul an şcolar. Guvernul a demarat procedurile pentru a cumpăra 250.000 de tablete, însă la nivel naţional, în învăţământul pre-universitar avem 2,8 milioane de elevi. Nu toţi au nevoie de tablete de la Stat, evident. Însă sunt foarte mulţi cei care ar avea nevoie de ajutorul ăsta şi cred că e binevenit ajutorul companiilor care aleg să se implice.

Vodafone susţine de câţiva ani educaţia digitală, fie că vorbim de proiecte precum “Connecting for Good” sau susţinerea proiectului “Investiţie în mediul rural”. Acum vor să meargă mai departe şi lansează campania “Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă“. Prin intermediul campaniei, Vodafone îşi propune să ajute elevii din toată ţara dându-le acces la resurse fizice şi digitale.

Atât clienții Vodafone, cât și utilizatorii altor rețele mobile se pot implica în această inițiativă educațională prin alăturarea la efortul comun realizat cu scopul de a ajuta copiii să aibă acces la educație. Oamenii au opțiunea de a dona orice sumă pentru extinderea programului „Școala din valiză”, un proiect al Fundației Vodafone România și al Fundației World Vistion România care oferă mijloacele necesare pentru clase digitale.

Fundația Vodafone România va dubla la finalul campaniei suma totală a donațiilor. Toți utilizatorii mobili pot dona prin SMS la 8846 sau cu ajutorul unui card bancar, în timp ce utilizatorii Vodafone România pot dona din creditul existent pe cartela preplătită sau direct pe factura serviciilor mobile. Campania se va desfășura până pe 15 septembrie.  În plus, elevii vor putea avea acces şi la masterclassuri specifice, o bibliotecă digitală şi programe de îndrumare. Vodafone România va asigura gratuit datele mobile necesare tuturor elevilor din program.

Obiectivul de bază aici este ca elevii din mediul rural, în special, să aibă acces la educaţie, astfel încât să nu piardă contactul cu şcoala în perioada asta. Cei din urban, mai ales cei cu posibilităţi, se vor descurca într-un fel sau altul, iar ecartul dintre rural şi urban va creşte.

Iar la finalul pandemiei ne vom trezi cu o problemă agravată, cea a educaţiei.

Acest post este sponsorizat de Vodafone România.