Am văzut nişte declaraţii ale cuiva din Primăria Bucureşti despre cum vor să desfiinţeze parcarea gratuită în centrul Capitalei. Şoc şi groază, am sesizat un murmur de nemulţumiri. Nu doar că e dreptul nostru să avem câte două maşini per familie, dar e obligatoriu să le putem parca gratuit în cât mai multe locuri din oraş.
Ei bine, opinie nepopulară: decizia asta e bună, chiar dacă o vom simţi la buzunare cu toţii. Nu, nu e normal să fie „gratuită” parcarea. Pentru că gratuitul vine la pachet cu parcagii, cu nepăsare, cu disponibilitate mică. Normal că e mai ieftin să mergi cu maşina decât cu taxiul când dai 30 de lei dus-întors şi doar 10 lei pe benzină. Când pui la socoteală şi parcarea pe o zi întreagă deja se schimbă lucrurile.
Dacă e adevărat că parcările publice generează doar 60.000 de lei pe zi cineva trebuie să dea nişte explicaţii, pentru că în ultimii 2 ani s-au tot creat parcări (a se citi: locurile gratuite au devenit cu taxă). De ce nu se colectează de pe urma acestor locuri create? De ce nu verifică cineva plata pentru toate mașinile care parchează fără să plătească? 
În 2018 s-a trecut la 10 lei pe oră în centrul orașului, toată lumea căuta soluții alternative parcând pe trotuare. Eh, alternativa e să mergi cu taxi-ul sau cu serviciile de ride sharing. Nu mai zic de transportul în comun. Sau să mergi puțin pe jos, de la parcările mari pe care le avem în centru. Și mă gândesc aici la Universitate, unde e loc suficient în cele două parcări. Ne-ar mai trebui unele la fel de mari la Romană, la Victoriei și la Unirii. În felul ăsta s-ar crea un cadru pentru curățarea străzilor de mașini.
Știți cât costă o zi de parcare la Universitate în subteran? 25 de lei cu aplicația Interparking. Intri, ieși, îți recunoaște numărul și îți trage banii de pe card. Nu mai stai să ai grijă de cartelă, nu mai stai să plătești la roboțel. Mi-ar plăcea să existe o soluție similară, cu camere, și la parcările de pe stradă. Nu-mi dau seama care ar trebui să fie sistemul, dar ar fi mișto să se simplifice și acolo lucrurile. Până atunci rămânem la plata prin SMS.
Parcarea în centru e un lux, accesul cu mașina în centru ar trebui să fie un lux, dar mai avem până la punctul în care vom găsi alternative de traversare a orașului.














2 comentarii. Leave new
Și în Iași avem aceeași problemă.
Am făcut acum câteva luni un interviu cu Tudor Măcicășan, care cred că încă este consilierul lui Nicușor Dan pe politici de parcări și transport public.
Pe scurt, filosofia lui este că nu există prea puține locuri de parcare, ci doar prea ieftine.
Needless to say, cei care fac zilnic naveta în centru și parchează gratuit la bordură nu au apreciat argumentele. 🙂
https://www.iasulnostru.ro/p/iasul-este-cu-7-ani-in-urma-clujului?s=w
Amsterdam: 25E / zi, online, cu programare, 35 la fata locului cu sanse sa nu mai gasesti loc.
Dubrovnik 5E/h si parcare la mama dracului.
Stockholm platesti online sau la aparat pe baza numarului de inmatriculare, trece masina de la primarie cu o camera si pana in capatul strazii ai si amenzile in sistem pentru numerele pe care nu le gaseste platite.
Doar ca nicaieri nici macar nu iei in calcul sa parchezi ilegal, ca dispare masina in secunda 2. Si nimeni nu parcheaza ilegal ca stie ce se intampla si nu merita. N-am mai parcat gratuit in vreun oras european de nu mai stiu cand.