in Casual stuff

Gigantul polonez Zabka intră în România cu brandul Froo

Zabka este un grup polonez cu afaceri de peste 5 miliarde de euro pe an. Principalul lor business e în zona de retail, magazine de proximitate. Aş zice că echivalentul lor din România este Mega Image, dacă Mega s-ar fi răspândit în toată ţara.

Au 17 milioane de polonezi care locuiesc la mai puţin de 500 de metri de un magazin Zabka. Au un total de 10.000 de magazine în Polonia şi deschid într-un ritm de 3 magazine pe zi. Au dezvoltat o mulţime de servicii conexe (ajungem şi acolo), apoi au decis că e momentul să se extindă internaţional.

În Polonia au şi magazine autonome, au zona de ecommerce, marketplace. Au chiar şi un joc pe mobil.

Problema e că Zabka se pronunţă japca. Aşa că în România au fost nevoiţi să apară cu un alt brand. Aşa s-a ajuns la Froo.

Au identificat o companie de distribuţie, au cumpărat-o, au început să lucreze la intrarea pe piaţă. Pentru că aici e cheia la magazinele de genul ăsta: distribuţia. 

Degeaba deschizi 1000 de magazine dacă nu poţi să le aprovizionezi, aştepţi după 100 de maşini care vin cu câte 10 produse fiecare. Azi ţi s-a terminat detergentul, mâine se termină Cola etc.

Dacă incepi să le aprovizionezi într-un flux pe care tu îl controlezi, poţi să menţii stocurile în toate magazinele. Pentru asta ai nevoie de stocare (să le şi ţii undeva până când e nevoie de ele) şi de transport. Drim Daniel Distribuţie avea aşa ceva. Cam fix ce nu avea reţeaua Mic.Ro, motiv pentru care s-a şi dus în cap.

E un model pe care Lidl sau Kaufland în aplică de ani de zile. Froo vrea să meargă mai aproape de consumatori, la magazinele de colţul blocului. Ce spuneau la conferinţa de presă e că ar vrea ca prim pas să redefinească magazinele de cartier. Adică acele buticuri vechi, foarte basic, ar putea fi abordate să devină magazine Froo. Ceea ce înseamnă standardizare, calitate mai bună, plus produsele pe care le aduc polonezii.

Şi diferenţiatorul cu care intră în piaţă: sandvişuri, hotdogs, salate şi cafea. Adică un fel de ready to eat meals pe care le iei rapid când pleci la birou. Sau ceva ce îţi iei în pauza de prânz când nu vrei să comanzi (sau nu vrei să aştepţi mâncarea). Pe mine m-au câştigat cu chestia asta, mi-ar plăcea să se deschidă rapid un Froo în zona biroului. Sunt câteva produse pe care le-aş consuma destul de des.

În afara acestui diferenţiator cu mâncarea şi cafeaua decentă, Froo se bate pe retailul mic cu Shop&Go şi cu La Doi Paşi. Rămâne de văzut dacă vor şi câştiga cotă de piaţă. Aici cred că ţine de modul în care vor identifica oportunităţile.

Nu cred că ne vom uita peste 5 ani şi vom spune „ia uite, mai ştii că mai erau şi alţii în afară de Froo pe piaţă?”.

Probabil că în afara oraşelor mari este o pâine de mâncat, dar acolo puterea de cumpărare e mult mai mică şi mai e şi instituţia cumpăratului pe datorie.

Un alt diferenţiator pe care îl vor lansa în viitor este partea de drop-off pentru colete (aici sunt curios dacă vor face ei şi partea de transport sau doar vor ţine coletele). Alt serviciu ar fi retragerea şi depunerea de bani în locul unui bancomat.

La finalul evenimentului de presă am vizitat şi un magazin de pe Calea Moşilor, în apropierea intersecţiei de la Obor. E mic, e verde şi are mâncare în el. Nu e mare lucru de spus aici, momentan au 5 astfel de magazine în Bucureşti.

Modelul lor nu este unul prin franciză, ci prin agent. Nu plăteşti o taxă de franciză, magazinele se deschid împreună cu un partener, care e un fel de administrator de business. Aici n-am înţeles exact toate detaliile, dar nici n-am insistat, dacă vă interesează genul ăsta de afacere sunt covins că puteţi primi toate detaliile de la ei.

3 comentarii. Leave new

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu