Când au apărut supermarketurile şi magazinele en gross, ţin minte că în fiecare duminică era zi de cumpărături. Luam nişte sacoşe rezistente şi plecam cu ai mei la câţiva kilometri distanţă după mâncare şi tot felul de alte consumabile. Era pe la mijlocul anilor ’90 şi buticurile erau la fiecare colţ de stradă, însă cele mai multe aveau un adaos comercial foarte mare şi produse proaste. Ne-am refugiat la „super” şi „hiper” marketuri de brand, unde exista garanţia calităţii la nişte preţuri mult mai mici, premieră absolută pentru consumatorul român.
Ani la rând am cumpărat de la magazinele mari, care prin Bucureşti s-au tot înmulţit şi au ajuns până în mijlocul oraşului. Nu cred că mai e zonă prin capitală care să nu aibă la cel mult 10 minute distanţă un magazin mare de brand. Eu ajunsesem să fac de la hipermarket chiar şi cele mai mici cumpărături, fie că era vorba de o cutie cu lapte, o sticlă cu apă sau pâine. Preferam să mă urc în maşină, să merg 5 minute, să parchez şi să intru în magazin decât să cumpăr ceva de la chioşcurile de cartier care îmi inspirau tot mai puţină încredere.
Asta până când au apărut magazinele de proximitate, acele supermarketuri de dimensiuni mici, cele mai multe având branduri cunoscute în spate. Am urmărit planurile marilor retaileri prezentate prin presă, cât şi modul în care obiceiurile mele de cumpărare s-au schimbat. Pe măsură ce au apărut tot mai multe astfel de magazine de proximitate am ajuns tot mai rar pe la magazinele mari. Produsele sunt aceleaşi, există garanţia dată de brand, preţurile sunt similare. Nu mai merită să mergi mult când ai exact aceleaşi condiţii în blocul de vis-a-vis.
În zona în care locuiesc sunt în momentul ăsta vreo 3 magazine de proximitate cu branduri cunoscute şi 2 magazine cu brand propriu şi cumpăr de la toate cu cea mai mare plăcere. Toate au produse de calitate, preturi bune şi dau bon fiscal, spre deosebire de buticuri. Nu mai am nicio emoţie să cumpăr produse perisabile din magazinele astea, care în sfârşit arată cum ar trebui să arate nişte mici magazine de cartier. Ca să nu mai spun că am luat de multe ori ţeapă la buticuri cu produse contrafăcute, în special vinuri. Şi e clar că se poate face business independent în condiţii bune, nu trebuie să fii într-un lanţ de supermarketuri, eu am două exemple foarte bune care se bat fără probleme cu brandurile. Iar pe termen lung asta o să însemne, fără îndoială, moartea chioşcurilor de cartier care au sticle de suc în vitrină cu eticheta îngălbenită. Ceea ce nu e deloc un lucru rău dacă e să mă întrebaţi pe mine.
Voi de unde preferaţi să faceţi cumpărăturile? Magazinele astea de proximitate sau tot la marile centre comerciale?
3 comentarii. Leave new
Clar magazinele de proximitate, rar ajung pe la hypermarket-uri. Diferentele de pret nu sunt foarte mari, si nu se justifica timpul pierdut pana la un hypermarket.
Ce ma incanta e ca uneori preturile din magazinele de proximitate sunt mult mai mici decat la un chiosc sau magazin obscur, ceea ce e clar ca va duce la moartea lor.
Bonus, am norocul ca imediat langa bloc am un supermarket care nu are un brand mare in spate, dar care a stiu cat de mult conteaza calitatea produselor si a serviciilor, astfel incat nici de la ei nu mie frica sa iau produse perisabile, atunci cand nu am chef sa merg cu 5 minute mai mult pana la un magazin de proximitate.
Eu cred ca se pot ierarhiza si mai detaliat magazinele, astfel:
#1. chioscuri obscure sau apartamente la parter (cele cu sticle ingalbenite in geam)
#2. chioscuri mai mari in propria incinta (sau statii RATB) sau parter de bloc
#3. Shop&Go si magazine cu de toate (meseluri, legume, fructe, sucuri)
#4. Mega Image, Profi si alte supermarket-uri
#5. Hipermarketuri
Magazinele #1 sunt pe duca, nu mai cumpara nimeni din cauza raportului prost pret-calitate.
De curand am avut placerea sa vad ca Mega Image a inceput sa testeze programul non-stop pentru unele magazine (ex. Muncii). Astfel, intra pe nisa #2. Nu stiu cum supravietuiesc magazinele #2 din 5 cola si 2 gume vandute, dar se pare ca o fac. Iar ziua, cand ti-e sete, cumperi de la ei si nu mai intri in #3 pentru 70 de bani diferenta (care insa este un procent mare din pret).
#3 vor continua sa existe cu siguranta, iar asta este evident si din investitiile pe care le face Mega Image in zona asta prin Shop&Go. Din pacate, produsele din Shop&Go sunt limitate, daca vrei un Pepsi la jumate nu gasesti, iar ele ar trebui sa existe fix pentru acest tip de produse de consum rapid pe timp de zi. Ma rog, au politica lor, contractele lor cu brandurile, treaba lor.
#4 vor continua sa existe pentru ca au inceput sa scada preturile si astfel, pentru o diferenta de 10 de lei per cos de cumparaturi, lumea prefera sa cumpere de langa casa decat sa mearga pana in hipermarket.
Iar #5, hipermarketurile, au avantajul pretului (pentru cei care se deplaseaza si cei care cumpara foarte mult odata), plus gama de produse si de branduri.
era la 5 minute de mine un magazin de proximitate(profi), dar mi-era lene sa ajung acolo, a aparut kaufland ca HYPERmarket la vreo 10 minute, m-am dus acolo… rar cumparam de la buticuri…acum de cand este mega image la o strada de mine chiar nu mai intru in buticuri…