De fiecare dată când discutăm cu un client pentru un site nou încercăm să ne dăm seama ce şi-ar dori şi ce ar avea nevoie. Înainte să propunem soluţiile noastre, întrebăm omul ce siteuri îi plac, cum crede el că ar trebui să fie. De multe ori oamenii ne dau 3-4 adrese, identificăm elementele comune în exemple, tragem nişte concluzii, facem propunerile. Eh, dar sunt cazuri în care primim drept brief replicarea unui site din afară. Dacă e shop online, ştiţi deja ce se cere. Dacă nu e shop, modelele se caută în industria respectivă.
Şi problema e că realitatea din afară nu seamănă deloc cu cea de la noi. Degeaba ai firmă de curierat şi îţi faci siteul după modelul UPS dacă tu nu ai în România un business la fel de complex precum au ei în SUA. Sau degeaba te uiţi la ce face UNICEF la nivel internaţional dacă ONGul tău nu are resurse să creeze atât de mult conţinut. Am avut discuţii interminabile cu clienţi care voiau să preluăm structura unor siteuri fără să ne mai gândim ce se potriveşte şi ce nu. Secţiune de studii? Sigur, să avem şi noi 3-4 sortări, chiar dacă momentan sunt doar 2 studii publicate, poate ajungem şi noi la 150!
Podcast? Hai că poate ne trebuie. Buton de Pin it? Să-l punem totuşi, chiar dacă nu se foloseşte prea mult Pinterest în România.
Din 2006 încoace m-am lovit de două mari idei greşite după care se ghidează oamenii care vor să-şi facă un site:
1. Tot ce e în România e făcut prost, deci trebuie să căutăm modele în afară, pentru că acolo există numai genii în webdesign şi UX.
2. Dacă organizaţia X sau compania Y au făcut aşa, înseamnă că aşa e bine.
Nu contează că în realitate ăia au un site care nu e optimizat pentru mobil, nu contează că se încarcă în 3 minute, trebuie să fie la fel!
Cel mai amuzant a fost acum câţiva ani când am preluat un astfel de model după un site din afară şi la vreo 3 săptămâni oamenii şi-au schimbat total structura şi designul, de bun ce era.
De-atunci le zic tuturor clienţilor care vin cu astfel de propuneri: în timp ce noi stăm şi discutăm cu modelul lor în faţă şi le lăudăm siteul, poate că şi ei au o şedinţă în care discută cum să îl schimbe mai repede.
O să discutăm despre asta pe larg şi despre cum îţi dai seama de ce ai nevoie pe siteul tău pentru ca totul să te ajute în comunicarea online la workshopul PRbeta, care are loc la Timişoara pe 14 mai.
Foto: Webdesign via shutterstock








3 comentarii. Leave new
Pai o solutie ar fi sa le prezinti niste site-uri alese de voi, trecute prin niste filtre si avand stiluri diferite. Asa macar stii ca nu se entuziasmeaza ca un copil mic la orice feature stupid.
Facem şi asta, dar sunt situaţii în care te întâlneşti cu o industrie nouă, pe care nu ai experienţă, chit că e industria maşinilor de cusut sau a navelor spaţiale. Şi-atunci omul ăla ştie mult mai bine ce concurenţă are, care sunt liderii de piaţă la nivel internaţional etc.
Şi asta dar şi faptul că trebuie să-l laşi pe client să-ţi arate care-i sunt valorile, ce îl încântă şi faţă de ce se raportează. Altfel rişti să-ţi consumi timpul şi energia pe niste propuneri ce nu rezonează cu el.