Anul ăsta am ales un combo de două insule pentru concediul la mare: Lefkada şi Kefalonia. De Lefkada ştiam că este un port important, „parcare” pentru tot felul de veliere, catamarane şi alte ambarcaţiuni. Nu ştiam că insula Kefalonia este un punct de trecere atât de important pentru yachturi, în special în Fiskardo. Am descoperit cu ocazia asta şi am rămas impresionat de vasele pe care le-am văzut. Pentru că aveam cazarea foarte aproape de Fiskardo, am ajuns în fiecare seară pentru o plimbare sau un desert, aşa că am putut admira mereu alte yachturi.
Şi pentru că n-aveam altceva de făcut, am început să le caut pe Vessel Finder. Site-ul foloseşte transmiţătoarele AIS ale bărcilor, într-un sistem similar cu cel pe care Flight Radar îl are pentru avioane. Diferenţa la Vessel Finder este că au mult mai multe poze pentru fiecare vas (mai greu să faci poze în aer cu avioanele), în special yachturile spectaculoase. Aşa am descoperit într-o zi că aveam în faţă yachtul Moonrise al lui Jan Koum, unul dintre fondatorii Whatsapp (născut în 1976 la Kiev, apropo). Yachtul a costat 220 de milioane de euro. Are 4 punţi, are ceva ce pare să fie un garaj pentru bărci rapide şi multe alte facilităţi, printre care şi helipad.
Am înţeles că în momentul ăsta, în Grecia, orice fraier are yacht, şmecheria adevărată este să te duci cu elicopterul propriu şi să aterizezi pe yachtul tău. Asta poate face şi Jan Koum, dacă vrea.
Moonrise a fost de vreo 2 ori prin Fiskardo, probabil că Jan Koum şi invitaţii lui au luat cina în port la vreo tavernă, s-au plimbat pe la aceleaşi magazine la care am fost şi noi, apoi s-au întors pe vasul lor care a costat cât bugetul MAE în 2025. Sau bugetul Ministerului Culturii.
Mi se pare fascinant că oamenii ăştia îşi fac vacanţele tot pe Lefkada, Kefalonia, Corfu şi alte insule, se plimbă dintr-o parte în alta, apoi se duc acasă.
Însă nu toţi oamenii care merg cu yachtul în Grecia sunt atât de bogaţi pe cât am crede. Unele yachturi de acolo erau doar închiriate, prilej pentru mine să mă pun la curent cu preţurile pentru un sejur pe un vas de 80-100 de metri.
De exemplu, într-una dintre seri am dat peste Aelia, un charter yacht. Puteţi închiria Aelia pentru modica sumă de 340.000 de euro pe săptămână, la care se adaugă cheltuieli. Adică intră combustibil, mâncare şi băutură, taxele de port, taxe vamale dacă e cazul, taxele pentru internet (StarLink şi ce-o mai fi la bord) + transferuri sau altele. Eh, şi aţi spune că or mai fi vreo 100.000 de euro pentru aceste cheltuieli şi gata (doar combustibilul pentru aşa ceva este vreo 30-40.000 de euro pe săptămână, în funcţie de cât te plimbi). Doar că peste suma asta mai vine şi bacşişul echipajului. Care este cam 5-10% din valoarea chiriei. În Mediterană cică e pe la 5%, deci mai lejer. Dar tot se mai adaugă vreo 17.000 de euro.
Prin urmare, nava de mai sus ajunge să coste cei 12 norocoşi care au loc pe ea (doar nu credeaţi că sunt mai mulţi) 340.000 + 100.000 + 17.000. Un total de 457.000 de euro pentru 7 zile în Grecia.
Sigur, ai private chef, ai oameni care sunt practic nişte servitori ai tăi şi poţi să faci cea mai tare petrecere fără să-ţi fie teamă că o să afle cineva. Dar ai spart jumătate de milion de euro cu încă 11 prieteni.
Probabil că oamenii care fac asta încearcă şi ei să epateze, să se dea miliardari, când de fapt sunt doar nişte amărâţi de multi-milionari care n-o să-şi permită niciodată un yacht al lor.
După ce am văzut cum stau lucrurile, am discutat cu Antonia şi am decis că o să mai mergem încă un an cu maşina, apoi vedem dacă alegem vreo variantă de yacht.
Oricum, puteţi să vă gândiţi la asta pe perioada iernii: în timp ce noi salvăm planeta cu ambalajele SGR şi stingem lumina, nişte băieţi se plimbă prin Grecia cu nişte blocuri plutitoare şi consumă 4-500 de litri de combustibil pe oră. Cam cât 100 de maşini la un loc.