shutterstock_330847940-[Converted]

2009, 2010, 2011, 2012.

Altă rubrică de la care îmi lipsesc 2013 şi 2014, cred că am fost mai leneş în anii ăia. Dar reluăm obiceiul, că e păcat să n-avem la arhivă nişte impresii.

Ok, ce-a fost notabil în 2015 în publicitatea românească?  Ce-o să ne amintim peste ani? Norocul meu a fost cu acest blog, care mi-a folosit pe post de reminder, că în arhiva IqAds mai bine te împuşti decât să cauţi ceva sortat.

Păi o campanie out of the box a fost cea de la Westwood/Domo, cu greşelile din denumirile produselor pe shopul online. Uscător de fufe, vrăjitor de pâine, ştiţi campania. Să zicem că a fost ceva simpatic. Evident, tot mai multe branduri s-au mutat pe net, doar berile ieftine cred că nu au avut şi componentă online pentru campaniile derulate.

New entry pe TV a fost eMag, care chiar s-a văzut în 2015 cu spoturile alea pe lac şi prin pădure (“de unde ţi-ai luat rochia asta? De pe lacul Snagov”).

2015 mi se pare că a continuat trendul din 2014, în care n-a mai fost la fel de mult celebrity endorsement ci s-a preferat promovarea oamenilor obişnuiţi. Cred că procentul a fost 50-50, după ce prin 2012 aveam vedete în toată pauza publictară.

Alt trend pentru 2015 a fost cu ardelenii. Pate ardealul, Vodafone şi altele. Cei mai vandabili dintre traci.

Ah, şi să nu uităm de Old Spice. Nu de alta, dar trebuie să luăm campania Old Spice şi să dăm cu ea peste ochi fiecărui brand manager care propune o traducere după campanii internaţionale mai vechi.

Sunt şi câteva dume din 2015, dar alea s-au dat mai mult pe online (Bulele Coca-Cola, clar), iar pentru asta avem articol separat în zilele următoare.

Telecom

După ce a trecut prin etapele Ghiţă Ciobanul, Adi Oprea şoferul de camion, Ovidiu & Mihai şi Raymond muzicianul, Vodafone s-a întors la Ghiţă. Plus Simona Halep, care merită încurajată, iubită şi dată pe post de fiecare dată când câştigă câte un meci important. Tot Simona Halep s-a văzut şi prin reclamele Dedeman, şi pe la Dorna. Cred că am auzit de sute de ori “dar când mă striga mama Simona Halep, ştiam că am încurcat-o!”.

La Orange nu pot să spun că-mi amintesc altceva în afară de Millidge şi Doig, ei au tipul lor de spoturi, diferite faţă de competitori, filmate în afară, majoritatea cu oameni fericiţi care merg şi râd.

Telekom a făcut un spot care a prins atât de bine încât Smiley s-a hotărât să lanseze o piesă întreagă. Mă rog, deja avea bucăţi din ea, dar a scos-o ca piesă de sine statătoare aşa că am auzit “Oarecare” absolut peste tot. La un moment dat era pe TV, pe radio şi pe net în reclame şi între reclame. Şi dacă se opreau aici chiar nu se supăra nimeni. Dar pe final de an a mai venit şi Pandalie cu Mikey Hash. Giga Weekend on heavy rotation. Clar n-a fost reclama mea favorită.

Însă spoturile cu adevărat memorabile au fost cele de la Digi. Belgravistanul, conceptul inventat prin 2014, a beneficiat de o serie de execuţii. Găsiţi o parte din ele aici. Încă se dau mult pe TV, nu doar pe posturile RCS&RDS, ci şi pe celelalte staţii. Gică Craioveanu şi Ramona Bădescu au fost starurile alese, el relevant pentru Spania, ea relevantă pentru Italia. Sunt convins că treaba asta porneşte de la ceva cifre şi e în strânsă legătură cu ofertele pe care le au cei de la DIGI pentru minute în Spania şi Italia.

Bere

Aici e o problemă. Brandurile premium s-au bazat pe adaptări sau spoturile internaţionale. Heineken, parcă şi Carlsberg. Timişoreana a fost prezentă ca în fiecare an pe TV şi online. Însă heavy rotation a fost la brandurile ieftine: Neumarkt cred că a avut 10 spoturi diferite, Bucegi s-a văzut mult, SKOL a avut un rebranding cu un slogan care şi acum mă zgârie pe urechi (“Ori bem bere, ori bem bere”). În general, Doreii de la Unirea s-au mutat pe berile ieftine, nu mai bagă aşa multă tărie (cel puţin la TV). Acum preferă Neumarkt şi Bucegi.

Bănci

Mi-a plăcut şi mi-a rămas în cap cu “Da, poţi!”. CEC Bank s-a folosit de Brâncuşi, să zicem că şi ăsta e un spot care poate să rămână în arhiva lui 2015. BT continuă cu Zânul, iar de celelalte nu pot să spun mare lucru. Business as usual.

Supermarketuri

În 2015 n-a mai venit nimic fin de la Profi. Chiar m-am întristat puţin, s-au limitat doar să-l facă de râs pe Dragoş Moştenescu. Slăbuţ. Norocul meu a fost că Selgros i-a băgat pe post pe Dinescu şi Dan Bittman. Să-i pui pe Bittman şi Manuela Hărăbor într-o reclamă şi să sugerezi vreun fel de atracţie e la nivelul reclamelor Catena cu Stela şi Arşinel. Serios. Amuzant şi atât.

Lidl au şi ei o serie de vedete pe care le folosesc în spoturile de promovare a diverselor săptămâni. Totuşi, am observat că s-a mai domolit avântul Lidl, nu mai aruncă cu banii în stânga şi în dreapta, au trecut anii ăia în care trebuiau să crească cota de piaţă.

Per total, n-o să ne amintim prea multe reclame din 2015. N-o să povestească lumea la bere despre “reclama aia mişto” la brandul X. Nu s-a născut niciun Teletech, niciun Dorel, nicio Maria, niciun “Dacă mă sărută data viitoare?”. Poate în 2016.

Foto: Best of 2015 via shutterstock