Până acum vreo 2 săptămâni habar n-aveam că în Braşov a existat, în perioada interbelică, o fabrică de avioane. Ştiam doar de fabrica de elicoptere de la Ghimbav, care are o istorie ceva mai recentă. Răzvan-Ionuţ Dobrică a scos la iveală – în cadrul proiectului Oraşul 20.20 iniţiat de Siemens – povestea acestei fabrici transformată de comunişti în uzina Tractorul.
Răzvan a făcut un film pe care l-a înscris în concurs şi a reuşit să ia premiul cel mare – 1000 de euro, iar mie mi-a oferit şansa de a mai afla ceva despre perioada interbelică. M-am grăbit să ajung acasă şi am aflat de pe net că IAR Braşov (Industria Aeronautică Română) a fost prima uzină aeronautică românească, inaugurată în 1927. Uzina a funcţionat vreme de aproape 20 de ani, iar mai apoi, după cel de-al doilea război mondial, a devenit fabrică de tractoare.
În caz că aveţi timp să citiţi, aici e descris pe larg tot procesul prin care a trecut aviaţia română la începuturile ei şi cum a rezistat IAR Braşov de-a lungul mai multor regimuri politice.
Cât despre provocarea Siemens, aceasta a fost adresată studenţilor, în urma realizării unui studiu care a identificat problema masivei migraţii interne (67% dintre tineri români vor să părăsească oraşul în care trăiesc în prezent). Astfel, studenţilor li s-a cerut să vină cu propuneri de dezvoltare sustenabilă a oraşelor. Ce ar schimba ei la oraşul în care locuiesc, dacă ar avea această şansă. Şi s-au înscris câteva zeci de echipe care au venit cu propuneri foarte interesante. Bani să fie să le implementăm.
3 comentarii. Leave new
Inseamna ca nu prea te-ai uitat la tv foarte mult cand erai mic. Ghimbav era recunoscut si para-recunoscut pentru productia de avioane. Se vorbea despre asta prin toate stirile, prin toate documentarele.
Stiam ca se fac elicoptere.
Deci aici copilarise Victor Petrini din Cel mai iubit dintre pamanteni, de vreme ce tatal sau facea avioane, ca inginer, inainte ca tovarasii sa vina si sa faca tractoare – .