*titlul e parţial furat de pe nişte cărţi de vizită mai vechi de la Borţun Olteanu, mi s-a părut că se potriveşte la fix
GMP Advertising s-a afiliat la compania germană independentă Jung von Matt.
Rogalski Damaschin a devenit partenerul din România al reţelei numărul 1 de agenții independente de PR din lume, PROI Worldwide.
Agenţia Eventures s-a afiliat la reţeaua globală Havas Sports&Entertainment.
Borţun Olteanu s-a lipit de People Public Relationships Agency şi au devenit Dăescu Borțun Olteanu, cu un nume care mă duce cu gândul la Sterling Cooper Draper Pryce şi cu un logo absolut oribil.
Şi astea sunt doar mişcările care s-au întâmplat în ultima lună. Ce concluzie tragem noi de aici? Că oricât de frumoasă o fi independenţa, parcă e mişto să faci parte dintr-un grup, măcar cu numele. Cine a avut bani, contacte şi noroc să cumpere o licenţă de agenţie cunoscută a făcut-o acum mulţi ani, restul s-au mulţumit să aştepte. Numai că multinaţionalele tratează foarte simplu Europa de Est, la pachet. Cu cine vom lucra pe ţările alea din zona Balcanilor care sunt oricum subdezvoltate şi ne dau bătăi de cap? Păi hai să luăm reţeaua X, care are agenţii prin mai multe ţări.
Nu eşti în reţea, ajungi să faci comunicare la Vinţu de Jos.
Scriam acum vreo 5 ani că începe a doua eră a publicităţii româneşti. Între timp, tinerii ăia care au ieşit din agenţii plini de avânt s-au mai uzat. Copiii lor au crescut şi au început să ceară iPhone, ratele la SUVuri şi la case continuă să vină, iar ei sunt ceva mai obosiţi decât erau prin 2008-2009. Pentru că s-au zbătut singuri. Au fost liberi, dar în agenţiile lor mici n-au reuşit să facă chestii cu un impact prea mare. Aşa că în ultima vreme s-au mai grupat puţin şi vor continua să se grupeze în următorii ani. Mai o licenţă într-o reţea internaţională, mai o afiliere doar cu numele la ceva grup relativ cunoscut, uneori cu speranţă de clienţi, alteori cu dorinţa de a părea mai importanţi în pitchuri.
Iar cine nu intră în vreo formă de asociere, fie ea şi de tip „cooperativă”, n-o să aibă zile prea liniştite în următorii ani. Pentru că agenţii de tot felul apar ca ciupercile după ploaie, mai ales în curtea grupurilor importante.
6 comentarii. Leave new
deci radu ionescu?
Ei deja s-au lipit de un grup acum mult timp, early adopteri 🙂
Dăescu Borțun Olteanu din ce rețea face parte? Că mi-ar plăcea și mie să știu.
Ideea era că agenţiile mici şi medii au început să se grupeze. Intenţionam să scriu articolul încă de acum câteva săptămâni, ieri m-am gândit că ar fi frumos să menţionez şi fuziunea asta.
Nu la text aveam „reclamații”. Mi se pare logică observația ta. Poate un pic la titlu. Mă știu cu Andrei și cu Tudor de vreo zece ani și sub diverse forme și srl-uri facem afaceri împreună. Faptul că am decis să ne re-organizăm sub o singură umbrelă nu ne-a adus la pachet și verișori la Londra. După definiția mea suntem în continuare (foarte) independenți.
Buna observatia, insa trendul a fost resimtit nu numai de cei mici, ci si de agentiile mari – vezi schimbarile facute de grupurile WPP si Publicis in Romania si restul de CEE.
Efectele crizei se vad in continuare, Big Bangul de antreprenori si consultanti si-a pierdut din viteza si trebuie sa se regrupeze. E normal sa fie la fel si cu cei mai mici.