stalinskaya_main

Cred că nu e brand românesc care să aibă un slogan atât de bine întipărit în mintea consumatorului cum e cazul celor de la Stalinskaya. Asta pentru că fiecare reclamă pe care am văzut-o în ultimii 15 ani se încheia cu “Pentru cei puternici”. Pentru cei puternici, pentru cei puternici, pentru cei puternici. Când am primit invitaţia de a merge la fabrica Stalinskaya, am zis imediat în gând “pentru cei puternici”.

Fabrica

Zilele trecute am avut surprinderea să aflu că vodca Stalinskaya se face la 2 paşi de Bucureşti, în comuna Cernica. Fabrica a fost construită în 1994 de doi medici străini, stabiliţi în România şi retehnologizată complet în 2007. În momentul de faţă, 90% din procesul de producţie se face automat, motiv pentru care în fabrică sunt destul de puţini angajaţi. Majoritatea supraveghează maşinăriile, aprovizionează cu materie primă (baxuri de sticle, capace etc.) şi fac o verificare suplimentară. Fabrica produce mai multe băuturi, printre care: Wembley Dri Gin (pentru a cărui reţetă s-a testat vreme de 3 ani), Săniuţa şi Stalinskaya.

Nimic complicat în teorie, mai ales că procesul de fabricaţie al vodcii constă în amestecarea alcoolului de 96 de grade cu apă. Şmecheria ţine de modul în care faci amestecul şi de calitatea ingredientelor. Alcoolul este testat de fiecare dată când intră pe poarta fabricii, iar apa este extrasă din nişte puţuri de mare adâncime şi mai apoi purificată.

Florin Rădulescu, directorul fabricii şi ghidul nostru de ocazie, ne-a povestit cu entuziasm despre fiecare utilaj cumpărat, ţara de provenienţă, modul în care se face service-ul şi modul în care sistemele performante din zilele noastre permit ca majoritatea problemelor să se rezolve remote. Inginerii de la fabricile producătoare (italieni, în mare parte) verifică de la distanţă softurile maşinăriilor şi de cele mai multe ori rezolvă problemele fără să se deplaseze de la birou.

control_calitate

Printre puţinii angajaţi se numără şi nişte doamne care verifică fiecare sticlă “manual”. Prin faţa ochilor acestor doamne trec zilnic zeci de mii de sticle, dacă ne gândim că capacitatea de producţie este de 6000 de sticle pe oră (la fiecare 2 ore aceste controloare ale calităţii iau o pauză).

Pentru că totul trebuie supravegheat cu atenţie de un specialist, cei de la Stalinskaya l-au “inventat” pe domnul Ciulei – master blenderul fabricii. Cu o experienţă de peste 40 de ani în domeniu, domnul Ciulei este pregătit să-şi plimbe nepoţii prin parcuri, dar nu se îndură să iasă la pensie pentru că ar lăsa fabrica fără unul dintre cele mai importante atuuri. Ne povesteşte cu mândrie că a fost primul angajat al firmei, în 1994 şi a asistat la clădirea brandului de la zero. El este cel care testează alcoolul şi produsul final pentru a se asigura că se păstrează standardul de gust.

master_blender_ciulei

 

Brandul

Tot domnul Ciulei ne-a zis pe scurt despre modul în care s-a creat brandul. Acţionarii au contactat prestigioasa firmă londoneză Claessenscare s-a ocupat de designul sticlei şi al etichetei încă de la începuturi. Evoluţia pe care o vedeţi în imaginea de mai sus este rodul colaborării de 20 de ani. Mi se pare fabulos că nişte afacerişti din România au fost dispuşi în 1994 să investească în angajarea unei firme din Marea Britanie.

Şi ca să înţelegeţi cât de mare e casa de design Claessens, puteţi să aruncaţi un ochi pe siteul lor. O să găsiţi designuri pentru sticle de Chivas, Havana, Staropramen, Guinness şi multe altele. Sunt sute de branduri acolo, printre ele e şi Stalinskaya.

Am mai aflat în cadrul vizitei şi că celebrul slogan “Pentru cei puternici” a fost gândit in-house de către angajaţii din conducere. Nu se mai ştie exact cine a venit cu ideea, însă a fost adoptată imediat şi de atunci este parte din brand.

M-a surprins să aflu că este vodca numărul 1 în România la nivel de cotă de piaţă, cu aproape 40% vânzări. Asta în condiţiile în care poziţionarea mărcii este undeva sub concurenţa străină. Şi ştim că românii consideră că produsele mai scumpe sunt automat mai bune. Totuşi, Stalinskaya pleacă cel mai des de pe rafturi şi este extrem de premiată la nivel mondial. Chiar mă miră că n-au comunicat asta până acum, cred că ar conta în percepţia consumatorilor informaţia asta. Este cu adevărat impresionantă vitrina cu trofee, câteva fiind obţinute chiar în Rusia, la mama vodcii.

Pentru a concura cu brandurile poziţionate ceva mai sus, Stalinskaya a lansat anul acesta două sortimente noi: Stalinskaya Silver şi Stalinskaya Blue. Prima este filtrată prin ioni de argint, ceea ce îi dă un gust deosebit, iar ce-a dea două este o vodcă tare, cu alcool 45%.

Ambele branduri vor beneficia de o campanie ceva mai agresivă pentru anul viitor, noi am aflat de la departamentul de marketing câteva direcţii interesante, însă nu pot să le divulg momentan. Cert este că Stalinskaya e un brand mare, cu o cotă de piaţă foarte bună în România, care exportă deja în Azerbaijan, Georgia, Cehia, America de Sud, plus Italia şi Spania, curând şi SUA şi care produce de 20 de ani o vodcă de calitate. Evident, pentru cei puternici 🙂

Puteţi citi alte amănunte la Victor Kapra, care are şi un video interesant.

silver_blue