Mi-am început anul cu o recenzie extinsă a revelioanelor de la televizor găsită pe blogul lui Andrei Partoş (autoarea este Iulia Radu). În cazul în care n-aţi stat în faţa televizoarelor aseară şi nici n-aveţi chef să citiţi tot articolul, vă fac eu un rezumat: a fost jenant. Chiar şi aşa, Antena 1 a reuşit să doboare recordurile, cu 4,2 milioane de telespectatori în minutul de aur. Oamenii au avut în program cam tot ce se mai putea aduna din piaţa „vedetelor” de la noi, de la Cătălin Moroşanu la Diana Munteanu, Clejanii, Liviu Vârciu, ceva muzică populară. Eu am prins puţin din partea de momente „vesele” cu Vasile Muraru şi Valentina Fătu. Un umor gros de tot, cu ceva reconstituire de viol presărată cu glume legate de DNA.
Scurt istoric
Ok, dar după ce revelioane suspinăm, de fapt?
Alea de la sfârşitul anulor ’90, când eram prea săraci ca să ieşim la restaurant? Alea în care ProTV aducea zeci de mii de oameni în Piaţa Revoluţiei şi alterna momentele muzicale cu cele umoristice, mai întâi de la Chestiunea Zilei, apoi de la Vacanţa Mare?
Cam aşa arăta un program de revelion la ProTV prin 2002-2003.
https://www.youtube.com/watch?v=aquym-8fl4Y
Eu încă îmi amintesc un revelion de la sfârşitul anilor ’90, când fix la 12 noaptea au fost invitaţi cei de la Era, care tocmai lansaseră piesa Ameno. Nu mai ştiu exact toate detaliile, dar îmi amintesc că a fost un moment super spooky.
Prin 2009 Antena a făcut primul „Paranghelion” cu manelişti, urmată şi de ProTV. Au mai fost şi revelioane cu Simona Sensual, Bianca Drăguşanu sau Andreea Tonciu (la ambele posturi).
În 2014/2015 ProTV a renunţat la spectacolul din Piaţa Revoluţiei, după vreo 20 de ani consecutivi. Iar ăsta e al 3-lea an consecutiv în care renunţă de tot şi la program special pe intervalul 22:00 – 02:00.
Audienţe
Înainte să vedem care au fost cauzele, hai să analizăm puţin audienţele TV din ultimii 5-6 ani:
An | ProTV | Antena 1 | Locul 2 | Total telespectatori (naţional) |
---|---|---|---|---|
2017 | 409.000 | 3.079.000 | RomaniaTV | 6.500.000 |
2016 | 325.000 | 3.081.000 | KanalD | 6.800.000 |
2015 | 546.000 | 3.248.000 | KanalD | 7.800.000 |
2014 | 1.993.000 | 2.927.000 | ProTV | 6.900.000 |
2013 | 2.169.000 | 2.304.000 | ProTV | 6.600.000 |
2012 | 1.125.000 | 3.148.000 | ProTV | 7.700.000 |
2011 | 1.883.000 | 1.866.000 | Antena 1 | 6.200.000 |
Am adunat toate audienţele publicate pe PaginadeMedia, însă e o doar o aproximare. Ce se vede clar e că a scăzut puţin numărul de oameni care se uită la TV în noaptea de Revelion, iar creşterea spectaculoasă a Antenei 1 nu e decât o migrare a publicului care s-ar fi uitat la ProTV în mod normal.
A fost nevoie doar de un an mai slab pentru ProTV (2014) ca să se renunţe la programul special. Atunci a fost Magic Show-ul cu Andra şi Măruţă care a scos cu 1 milion mai puţin decât Antena 1 la nivel naţional.
Cauzele
Revelioanele TV au avut succes pentru că cei mai mulţi români erau săraci în anii ’90. Nu prea existau pensiuni, erau mai puţine restaurante, aşa că singurele opţiuni erau la cineva acasă sau în pieţe. În Bucureşti şi alte câteva oraşe mari se făceau revelioane pentru „Generaţia PRO”. Prin 2011, când am nimerit în Piaţa Revoluţiei, atmosfera era de o tristeţe maximă. Nu e de mirare că s-a renunţat la el.
Apoi, odată cu trecerea anilor, plăcinta s-a mărit destul de puţin, în schimb au apărut tot mai multe televiziuni care au rupt bucăţi din ceea ce împărţeau la un moment dat Antena 1, ProTV şi TVR1. Segmentul comercial, adică oamenii între 18 şi 45 de ani din mediul urban, care au putere de cumpărare, nu prea s-au mai uitat la TV.
De ce? Păi, în principiu, pentru că au avut bani să facă altceva. Generaţia „PRO” are acum în jur de 30 de ani, nu prea mai stă acasă. Au rămas doar cei peste 45 de ani, în special din mediul rural.
În acest context, noaptea dintre ani nu mai reprezintă o miză pentru ProTV, care o trece la pierderi asumate şi se concentrează pe ceea ce aduce profit. O producţie de câteva ore implică nişte costuri mult prea mari în comparaţie cu ce aduce, iar dacă mai şi pierzi bătălia cu Antena 1, nu prea mai are sens să mai joci.
Concluzii
În fond, cei care pierd sunt telespectatorii, care rămân fără o competiţie reală pentru programul Antenelor. Ceea ce va duce la plafonare pe termen lung, mai ales că nu vine niciun competitor real din spate (KanalD s-a fâsâit anul ăsta şi a fost depăşit de România TV).
Revelioanele TV de altădată s-au dus şi nu se mai întorc, aşa că n-are sens să ne mai agităm.
1 comentariu. Leave new
Da, totul s-a schimbat, inclusiv noi… Nici noua nu ni se mai pare ceva senzational ceea ce, poate, acum cativa ani ar fi fost inovator.
Din pacate, anul asta am fost „sechestrati” acasa, nu a fost foarte bine, dar nici rau nu a fost.
Insa confirm tristetea pe la televiziuni, din noaptea de Revelion, in cativa ani vor da toti filme in loc de programe.
Ca nu va avea cine sa se mai uite si la TV, cu atatea alternative…
Noi sa fim sanatosi!