in Televiziune

Televiziunile sunt (încă) extrem de profitabile

Dintr-o postare pe LinkedIn a lui Orlando Nicoară:

Cele mai importante televiziuni din .ro – ProTV si Antena 1 – au facut, anul trecut, fiecare, un profit mai mare decat toata piata telecom –> am pus datele de la cei mai importanti 5 playeri, practic 90+ din piata: Orange, Digi, Vodafone, OROC (fostul Telekom fix) si Telekom Mobile.

Singuri, cei de Pro au avut un profit de 3 ori mai mare decat toti cei 5 operatori telecom.

Daca adaugam si Kanal D, profitul primelor 3 televiziuni a fost de cinci ori mai mare decat al celor 5 operatori telecom.

ProTV –> 1,02 miliarde lei venituri, 294,2 milioane lei profit
Antena TV Group –> 662 milioane lei venituri, 159,8 milioane lei profit
Kanal D –> 272,9 milioane lei venituri, 53,4 milioane lei profit.

Partea interesanta e ca cea mai mare parte a profitului raportat de televiziuni vine de la cei 4 operatori care au cablu tv: Digi, Orange, OROC si Vodafone. Acestia platesc pentru a transmite in grila canalele tv.

Mi se pare fascinant cât de bine merge televiziunea, într-o eră în care totul se desfăşoară online. Acel „nu se mai uită nimeni la TV” este o glumă proastă, o idee venită din bulă. Sunt încă o mulţime de oameni captivi în acest tip de entertainment pentru că suntem în continuare săraci. Poate că sunt mulţi români care au bani în conturi sau în portofel, dar sărăcia se măsoară şi în alte lucruri. În lipsa infrastructurii de entertainment (chiar dacă vorbim de cluburi în care să se cânte manele, că în anumite zone nici măcar de-alea nu ai). Aşa că oamenii stau în faţa televizorului şi consumă ce li se dă.

Şi mai e un motiv pentru care televiziunile o duc aşa bine: modul în care au reuşit să se vândă. Aici tot grupul PRO a dat tonul, prin aducerea unui om de business la conducere, în 2013.

La vremea aceea, lituanianul Aleksandras Cesnavicius declara:

„Sunt foarte încântat să mă alătur echipei Pro TV. Lucrez în televiziune şi new media de mai bine de 10 ani şi îmi voi folosi experienţa acumulată în acest timp pentru a face din Pro TV o afacere de şi mai mare succes“.

Ceea ce a şi reuşit să facă. Pe lângă reducerea costurilor, punerea în ordine a contractelor (mai ştiţi problemele cu drepturile de autor de acolo), s-a axat pe nişte vârfuri de lance pe care le-a vândut extrem de profitabil şi a scos canalele grupului din must-carry. În momentul ăla a început să ceară bani tuturor cabliştilor pentru difuzare. Ceea ce au făcut ulterior şi cei de la Antena Group. O mişcare ce părea de neconceput în urmă cu 10 ani.

Iar pasul următor e deja făcut: Voyo a integrat lista de posturi must carry, mişcare urmată şi de Antena Play la câteva săptămâni distanţă. Aici miza este să îi atragi pe cei care sunt pregătiţi să renunţe la cablu, „cord cutters”, cum li se spune în SUA. Acolo e deja un fenomen de mulţi ani (cauzat de preţurile uriaşe la cablu, fenomen care a fost încurajat de serviciile de streaming, dar asta e altă poveste).

Financiar e un calcul simplu: PRO primea de la Digi în jur de 50 de cenţi per abonat în 2019, conform datelor de aici. Hai să zicem că primeşte 1 euro astăzi, la preţuri actualizate. De la ceilalţi jucători din piaţă ceva mai mult, poate de la Digi mai puţin, media e pe acolo. Nu ar fi mai bine ca în loc de 1 euro să primească 4 euro de la nişte abonaţi Voyo? Sau chiar şi 3 euro la oferta pe 12 luni. Din start triplezi veniturile.

2 comentarii. Leave new

  • Eu zic ca televiziunile o duc foarte bine si in 2024 pentru ca stiu extraordinar de bine sa faca content si au si bani. Daca pe Youtube sau orice alt produs de online exista 2-3-10 oameni care se pricep oarecum si tot incearca sa faca un continut cat de cat quality, in televiziuni ai oameni de imagine, editor, directori de programe etc. care scot chestii imediat. Daca in online se testeaza inca retete, in TV stiu exact unde sa taie, unde sa mute camera, ce sa filmeze si unde sa puna pauza.

    Răspunde
    • Nu sunt de acord. Televiziunea nu e doar un business care produce conţinut, televiziunea e în principal un business care distribuie. Filme, meciuri, Formula 1 etc. Staţiile principale au şi ştiri, şi emisiuni, dar nu este asta ponderea principală.

      Cât despre producţia din România, standardele sunt foarte jos la nivel de conţinut. Da, există tehnicieni, dar oamenii ăia lucrează la Neaţa de weekend, la Vorbeşte lumea etc. Exceptând câteva licenţe pe care le cumpără din afară, marile televiziuni produc conţinut de duzină.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu