Primăria Capitalei a avut în dezbatere un proiect potrivit căruia se vor putea ridica maşinile parcate ilegal. Feedbackul populaţiei s-a putut trimite până pe 3 februarie. Sau până pe 1 februarie, nu e foarte clar din documentele de pe siteul PMB. În anunţul de dezbatere publică se menţionează 30 de zile, adică până pe 8 februarie, iar ceva mai jos scrie de 3 februarie.

Indiferent care e data, impresia mea e că Primăria vrea să grăbească procedura de adoptare a acestei hotărâri.

Însă cu ocazia asta am ajuns pe siteul PMB şi am văzut că marea dezbatere publică constă în nişte comentarii, la care se adaugă nişte opinii scrise pe care le trimite lumea prin poştă (presupun) şi, probabil, opinii ale unor consilieri locali. Proiectul ăsta are 105 comentarii, însă celelate au 2-4 sau chiar 0 comentarii. Doar proiectul legat de taximetrie are mai multe comentarii, 262.

Mi se pare super aiurea ca în 2019, în era digitală, să avem doar nişte comentarii amărâte drept consultare a opiniei publice. Şi mi se mai pare aiurea ca niciun ziar să nu dea link către proiectul de dezbatere publică, dacă tot îl menţionează.

Cert este că începând cu martie sau aprilie (încă nu s-a votat, deci nu se ştie exact cât va mai dura) va exista un serviciu al PMB care va ridica maşinile parcate ilegal.

Costurile pentru un automobil vor fi de 500 de lei pentru o zi. 200 de lei ridicarea, 150 de lei transportul, încă 150 de lei depozitarea. Plus amendă de vrei 200 de lei. În total cel puţin 700 de lei dacă vă treziţi că v-au ridicat maşina. Din câte am înţeles chestia asta e deja valabilă în sectorul 3, însă nu prea am treabă pe acolo, aşa că nu ştiu.

De ce e bine: indiferent cât am cere noi să se facă parcări înainte de a se adopta astfel de măsuri, trebuie să recunoaştem că foarte mulţi bucureşteni parchează ca nişte imbecili.

În ultimii 3-4 ani, eu am văzut constant imagini pe Facebook cu maşini parcate fix pe linia de tramvai, sau mult prea aproape, maşini oprite în mijlocul bulevardului, pe banda a doua, care blocau trecerea troleibuzelor sau maşini parcate pe pistele de biciclişti. 

Din ce-am înţeles, momentan vor fi vizate maşinile parcate în staţiile STB şi cele parcate în apropierea trecerilor de pietoni.

În primul rând, vor fi ridicate maşinile parcate la mai puţin de 25 de metri de trecerile de pietoni, în staţiile mijloacelor de transport în comun, dar şi cele care sunt un obstacol major în trafic, spun poliţiştii locali.

Am mai spus-o, educaţia se face cu biciul în România. Am simţit-o pe pielea mea, în urmă cu vreo 8 ani m-am trezit că mi-a fost ridicată maşina de la Piaţa Victoriei, de pe trotuarul de vis-a-vis de Spring Time. Nu încurcam foarte tare, erau vreo 15 maşini parcate în linie, dar era ilegal, aşa că au fost ridicate toate. 1000 de lei mai târziu, după ce am trecut prin “aoleu! mi s-a furat maşina!” şi “de unde naiba fac rost de 1000 de lei acum?” şi “cum ajung la depozitul de la sectorul 1?”, am învăţat să mă uit de 10 ori unde parchez.

Acea lecţie scumpă chiar a funcţionat câţiva ani, până când s-a renunţat la ridicări, şi am început iar să parchez aiurea uneori. Hai să fim sinceri, nu parcăm mereu 100% legal. Nici n-am avea cum, că nu sunt suficiente locuri de parcare în Bucureşti. Încerc mereu să parchez astfel încât să nu încurc pe nimeni, las suficient spaţiu pe trotuar, nu parchez pe trecerile de pietoni sau foarte aproape de ele.

Măsura asta este necesară pentru acei oameni care nu ţin cont de nimic atunci când parchează. Pentru ăia care lasă maşina pe avarii şi intră o oră într-un magazin sau la coafor (am văzut cazuri).

De ce e rău: în primul rând, serviciul va funcţiona 24 de ore din 24, ceea ce înseamnă că se vor ridica maşini şi noaptea. Asta mi se pare cea mai nasoală chestie. Noaptea, parcările de reşedinţă sunt supra-populate, însă bulevardele sunt destul de libere. O astfel de măsură n-ar ajuta prea mult în decongestionarea traficului, pur şi simplu ar fi un stres în plus pentru proprietarii de autoturisme.

De asemenea, chestia asta va afecta foarte mult trotuarele, care vor deveni mai aglomerate cu maşini. În actualul proiect, se menţionează că doar maşinile parcate ilegal pe carosabil să fie ridicate. Ce înseamnă parcat pe carosabil? Să aibă cel puţin o roată pe şosea. Practic, dacă o urci cu totul pe trotuar (şi blochezi circulaţia pietonilor) nu e nicio problemă.

Pe lângă asta, banii se vor duce la bugetul local, iar Primăria condusă de doamna Firea sigur nu va face nimic util cu ei. Însă aici văd o oportunitate de campanie: nu parca ilegal ca să nu-i dai bani lu’ Firea! 

Până intră în vigoare hotărârea, zic să ne mai bucurăm de câteva săptămâni de linişte şi să ne pregătim psihic pentru vânătoarea de locuri de parcare legale.