Trei licee din Braşov au introdus nişte regulamente care prevăd ca elevii cu medii sub 8 să fie daţi afară. Chestie care, desigur, i-a revoltat pe părinţi. Păi cum, Georgel să nu fie la un liceu bun?

Vali punctează foarte bine, un liceu în care nu se face o selecţie de genul ăsta ajunge să-şi piardă din prestigiu. Nu e o presupunere, pur şi simplu aşa se întâmplă, chiar şi liceele bucureştene au simţit-o prin anii 2000.

Problema e că de multe ori părinţii acestor copii nu-şi doresc performanţă, ci doar status. „Băiatul meu este la liceul X, cel mai tare din oraş!”. Aha, şi ce face acolo? Abia trece clasa, nu? Nu mai pune nimeni întrebarea asta. Dacă e la un liceu bun, înseamnă că şi copilul e bun. 

Să nu vă imaginaţi că astfel de părinţi nu ştiu ce au în casă. Dacă până în clasa a 4-a el nu ştia bine tabla înmulţirii şi nici cu scrisul nu se descurca aşa bine, nu prea mai ai o surpriză când rămâne corigent la un liceu de top. 

În şcoala generală am nimerit într-o clasă de genul ăsta, care se voia a fi cea mai bună, crema cremelor etc. „Clasa de olimpici” era formată, de fapt, din vreo 15 copii peste medie, care mergeau la olimpiade (şi câţiva foarte buni care chiar luau premii), alţi 10-12 absolut normali şi vreo 10 cu rezultate slabe şi foarte slabe. Unii chiar genul de copil-problemă. Prin clasa a 5-a ţin minte că au început epurările, cu convins părinţii că poate e mai bine să se mute în altă clasă. Unii au cedat, alţii au început să vină cu cadouri, să-i chinuie pe copii cu meditaţii (când era clar că n-aveau cum să devină nişte performeri).

Rezultatul a fost că atmosfera din clasă era mereu perturbată de acei 4-5 copii problemă. Orele de dirigenţie erau despre ei şi tâmpeniile pe care le făceau. Elevii mai introvertiţi erau terorizaţi de micile tâmpenii pe care le făceau „derbedeii”, unii profesori se concentrau minute bune să-i certe, să-i verifice şi pierdeau timp preţios din ore.

Analizând puţin ce s-a întâmplat cu ei, putem concluziona că respectivilor elevi le-a folosit să fie într-o clasă foarte bună, chiar dacă erau codaşi (în comparaţie cu ce s-a întâmplat cu cei care au fost trimişi la alte clase). Însă n-avem cum să cuantificăm exact cât de mult i-au ţinut pe loc pe ceilalţi. Eu, probabil că aş fi ajuns un youtuber de succes, aşa n-am reuşit să fiu decât blogger 😀

Dacă vrem performanţă cu adevărat, ar trebui să înţelegem că nu poate să fie bine pentru toată lumea şi să acceptăm situaţia atunci când tragem paiul scurt. Să muncim mai mult şi să încercăm să reuşim mai mult la următoarea şansă.

Şi oarecum on-topic, un interviu cu doamna Florina Rogalski, profesoara mea de limba română din liceu, unul dintre cei 4-5 profesori excelenţi pe care i-am întâlnit pe parcursul celor 15 ani de şcoală.

9 comentarii. Leave new

  • pai si solutia e sa ai clase complete de delincventi construite numai bine sa dea urmatoarea patura inferioara a societatii ? pentru ca asta s-ar intampla daca i-ai marginaliza pe acestia.

    performanta adevarata care aduce plus valoare societatii nu o fac minorii ci oamenii functionali care intra si continua sa traiasca in societate. caracterele problema trebuie sa aiba exemple de oameni bine intentionati pentru a avea la ce aspira si de la care pot „fura” pentru o aliniere corespunzatoare la o societate dezvoltata.

    eu vad elitismul asta ca exact ce a produs problemele americii. copiii super inteligenti sau de bani gata au prosperat in universitati de top si au continuat sa-si consolideze pozitia si statutul in timp ce celelalte paturi sociale au fost alienate ori in clasele infractionale ori in acei rednecks care i-au adus victoria lui Trump. acolo nu exista cale de mijloc, valul asta de incluziune recent e doar bullshit PR si ei in continuare isi pastreaza armele si dreptul asta de a marginaliza pe oricine care nu este ca ei, adancind discrepanta.

    Răspunde
  • Sorry, Robo, let’s agree to disagree pe toate subiectele ca să nu te mai oboseşti să comentezi pe aici.

    Cum am lămurit-o şi cu gheaţa, era fenomen natural întâlnit des, doar că nu s-a mai văzut aşa ceva de zeci de ani.

    Răspunde
  • mda, nici mie nu mi-e clar de ce tot incerc sa-ti mai deschid mintea, probabil am ramas la un moment dat cu ideea ca ai fi un tip decent, dar in mod evident e cazul sa renunt la ea.

    cand iti dau linkuri cu ploaie inghetata aproape in fiecare an si tu continui sa zici ca nu s-a vazut asa ceva de zeci de ani, e clar ca nu te-ajuta mintea.

    Răspunde
    • Dude, gheaţă de 2 cm nu s-a văzut! E ca şi cum ai zice că nu e mare lucru tornada, că uite, bate vântul zilnic.

      N-ai cum să-ţi dai seama dacă sunt un tip decent sau nu doar din ce scriu pe blog 🙂

      Şi nu, în niciun caz nu simt nevoia să-mi deschizi tu mintea, mai ales că nu ne cunoaştem.

  • let’s agree to disagree ca atunci cand nu intelegi un lucru simplu cum ar fi acela ca invatamantul public nu are voie sa discrimineze nici pe criteriu de nota, nici de etnie, nici de bogatie, nici de cu/fara handicap, in mod evident ai nevoie sa ti se deschida mintea, chit ca nu simti tu nevoia.

    Răspunde
  • Discutia asta ar trebui sa sune in felul urmator: cine plateste pentru clasele astea speciale? Daca banii sunt din fonduri publice atunci se aplica legislatia pentru scoli publice. Iar aia spune ca nu prea ai voie sa dai pe nimeni afara din clasa sau scoala.

    Bani privati? Sigur, poti introduce o clauza in contract de genul asta.

    Elitismul pe bani publici e cam ilegal.

    Răspunde
  • Am scris si la zoso, e un system de inavtamt public, care are deja implementat un sistem de evaluare si notare. Nu e treaba celor care conduc respectivele licee sa creeze sau sa adopte altul. Asta din perspectiva legala. Dar si logic ceva nu pusca acolo. In respectivele scoli se preda materie generalist, nu sunt pe o specializare ca la facultate. Acolo as intelege ca toti sunt buni la matematica sau la istorie, pentru ca e elemntul de baza a specializarii respective. Dar sa vii si sa zici ca respectivii elevi trebuie sau sunt buni si la matematica si la desen si la sport cam sfideaza logica. da stiu se preda la un nivel de intelegere mediu dar chiar si asa sa ai talent si la muzica sa pictezi fantastic in tim ce rupi baremul la sport cum am mai spus nu prea pusca. In plus e destul de funny cum o dam pe aia cu societatea egala si ale rahaturi de genul, dar facem elite de la 10 ani.

    Răspunde
  • evident ca numai in scolile romanesti poate exista situatia in care toti elevii iau note peste 8 la toate materiile, ceea ce este o imposibilitate statistica.

    explicatia este ca notele se dau doar pe baza efectului de halou si cu scopul de a intretine prestigiul scolii, ca asta aduce avantaje pentru profesori (meditatii).

    adica mai simplu spus, notele alea nu au nici o valoare, e inflatie de note mari – problema asta a avut-o tot timpul invatamantul romanesc, insa in scolile prestigioase este dusa la absurd, respectiv „numai elevi de nota 10”

    Răspunde
  • iata ce spune o mama care a avut copilul acolo (de pe blogul lui petreanu)

    „În fine, o mamă al cărei copil a terminat unul dintre aceste licee la o clasă specială spune că, de fapt, totul pare a fi o mare păcăleală, în sensul în care profesorii dau note mai mari, nejustificat, tocmai pentru a nu apărea probleme.”

    exact ce spuneam mai sus cu notele care nu inseamna absolut nimic.

    „performanta” my ass – ce ne mai place sa vorbim ca sa nu adormim.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu