Am răspuns la nişte întrebări pentru IQads despre situaţia cu etica şi influencerii, în urma scandalurilor din ultima vreme. Articolul integral e disponibil aici, vă invit să-l citiţi până nu intră sub paywall.

Am notat mai jos câteva idei principale:

Mi-ar plăcea, de exemplu, să văd mai des influenceri care au o minimă loialitate faţă de branduri. Pentru ca asta să se întâmple, e nevoie ca influencerii să nu se mai considere pe ei înşişi nişte panouri publicitare ambulante.

O campanie cu influenceri presupune un transfer reputaţional, nu e un simplu contract de prestări servicii (de tipul “îmi dai X bani, îţi ofer în schimb X afişări”).


Nu cred ca influencerii din Romania simt vreo responsabilitate faţă de comunitatea lor. Vorbim de o responsabilitate reală, nu de ceea ce declară.

Daca ar simţi vreo responsabilitate, probabil ca n-ar mai exista cazuri precum Colo sau Plush Bio.


Sigur ca ar fi bine sa avem mai mulţi influenceri care să ia atitudine, care să educe, care să informeze privind subiecte precum politica, egalitatea în drepturi, dar nu cred că avem foarte mulţi influenceri atât de pregătiţi pe topicurile astea.


Brandurile s-au obişnuit să fie reactive în situaţiile delicate legate de influenceri. Preferă să oprească colaborarea cu un influencer dacă sunt probleme, să răspundă atunci când e cazul,
decât să prevină astfel de situaţii.


Daca acceptam ca e vorba de un transfer reputational, brandurile ar trebui sa fie mult mai atente cu imaginea influencerilor cu care aleg sa colaboreze. Ar trebui sa mearga pe colaborari pe termen lung, care sa fie decise după analize temeinice, nu dupa verificarea numarului de followeri si abonati.


Cred ca e tot mai clar ca avem nevoie de atentie in colaborarea cu influenceri. Brandurile si agentiile trebuie sa faca o selectie cat mai serioasa. Nu stiu daca reglementarea in sensul birocratic ar fi o solutie. Nu vad cum ar putea functiona un “CNA” al internetului. Am mai spus-o de cate ori am avut ocazia, cred ca brandurile si agentiile au puterea de a reglementa acest mediu, prin alegerile pe care le fac.