in De soi

Cum e să faci școala de șoferi în 2021 (prețuri și recomandări)

Vara asta am trecut iar prin experienţa şcolii de şoferi, odată cu Antonia. Se fac vreo 14 ani de când am bifat eu şcoala, aşa că am avut parte de mai multe surprize când am observat câte schimbări s-au petrecut între timp.

În primul rând, școala de șoferi s-a scumpit foarte mult față de ce știam eu, chiar și față de ultimele prețuri pe care le auzisem, și continuă să se scumpească. Cineva din familie a trecut prin școală în urmă cu 3 ani și totul a costat aproximativ 1500 de lei. Acum e mai mult decât dublu.

Pandemia, prețurile la combustibil, numărul mai mic de cursanți din anul trecut urmat de o creștere bruscă a cererii, toate au contribuit la mărirea prețului.

Costuri

Noi am ales școala TEO, că acolo aveam o recomandare de instructor, însă n-a fost deloc o variantă ieftină. La școala TEO ai un preț de ”bază” peste care vin extraopțiuni. 1950 de lei e școala (categoria B, manual, adică varianta standard) în momentul în care scriu acest articol. În aprilie, când a început Antonia, era 1650 de lei.

La asta se adaugă tot felul de costuri: vrei un anumit instructor? Adaugi 250 de lei la preț. Vrei să conduci după ora 19:00? Ajunge să coste 2500 de lei școala. Vrei să te ia instructorul de acasă? Se adaugă 50% din prețul școlarizării. Nu știu cum e la alte școli azi, dar pe vremea mea instructorul mă lua de undeva din oraș, în funcție de cum ne înțelegeam, apoi mă lăsa cam pe unde aveam treabă și continua cu un alt elev, uneori conduceam seara, de la 8 la 10 etc. Bine, eu nu sunt un exemplu bun, că la mine a durat vreo 6 luni tot procesul, am dat de un instructor care mă tot amâna, era o cunoștință a unei rude și n-am fost o prioritate pentru el. Dar iată-mă aici, 14 ani și vreo 200.000 de km mai târziu.

Acum se merge individual, doar cursantul și instructorul și există un punct de întâlnire la care revii după aproximativ 90 de minute de șofat.

Pe lângă costurile astea se mai adaugă: 300 de lei închiriatul mașinii la examen (sau 250 de lei dacă alegi să te programeze ei la traseu), 230 de lei examenul psihologic și vizita medicală, plus taxa aceea de 89 de lei pentru permis (care se plătește online, pe ghiseul.ro). Dar stați, asta nu e tot! Mai dai între 300 și 450 de lei (cel puțin) pentru 2-3 ședințe de perfecționare de care ai nevoie din cauza pandemiei și a timpilor mari de așteptare pentru examenul pe traseu. Dar revin mai târziu despre asta.

Școala

Ce mi-a plăcut la TEO e că au o procedură foarte bine pusă la punct, e ceva ce au testat și funcționează bine, așa că țin foarte mult la asta. Orice cursant se înscrie, dă un avans, apoi primește acces la platforma online pentru orele de legislație. E obligat să-și noteze orele la care a participat în carnetul de cursant (teoretic sunt verificate ulterior) și intră 10 zile pe Zoom câte 2 ore, seara. Acolo e cineva care te trece prin toată legislația în vigoare și mai rămâne și pentru întrebări de la cursanți.

Mi s-a părut mișto că se face atât de serios legislația, #pevremeamea era destul de opțională, nu-mi amintesc să fi făcut prea multe ore de legislație. Îmi povestea instructorul pe traseu diverse lucruri din legislație și cam aia era, un fel de calificare la locul de muncă.

După ce termini legislația, ești invitat la sediul școlii să dai un prim test de verificare. Dacă iei peste 21 de puncte, primești OK-ul să ieși pe traseu. Dacă nu, revii peste 3 zile cu lecțiile făcute.

Până la traseu mai ai bonus o ședință de poligon, desfășurată undeva pe lângă Târgul Autovit. E cu titlul gratuit, însă are mare logică în tot procesul, îi ajută și pe ei să nu te urci la volan chiar praf.

Urmează cele 15 ședințe a câte 90 de minute (teoretic sunt 30 de ore, practic… sunt vreo 21). Dar până la urmă e important să înveți să conduci și să iei permisul.

După încheierea orelor de traseu mai dai încă un test de verificare. Dacă iei peste 21 de puncte (adică cel puțin 22) ți se finalizează dosarul și poți merge la poliție să dai sala. Dacă nu, nu.

Sunt tot felul de siteuri pe care vă puteți pregăti cu teste, există inclusiv pe siteul DRPCIV o zonă de simulare.

Examenul

La București, sala se dă la Pipera, unde e și Direcția de Înmatriculări. Te duci cu dosarul complet (după ce te-ai programat online, preferabil), apoi faci poză la ghișeu (aici mi-a plăcut că e whishful thinking – se presupune că o să-l și iei la un moment dat și o să ai nevoie de poză) și poți merge în sală. Examenul se dă pe calculator (nu pe foaie, ca pe timpuri) și partea cea mai nasoală e că îți arată câte greșeli ai făcut, astfel că se creează o presiune aiurea dacă nu ești atent la câteva întrebări. Dacă ai picat sala, poți da din nou examenul după 16 zile, timp în care mai ai răgaz să studiezi. Dacă ai promovat, te poți programa pe loc la traseu. Trebuie să știi exact zona în care vrei să dai examenul pentru că sistemul te întreabă și îți arată disponibilitatea în funcție de asta.

La București în acest moment lista de așteptare este de aproximativ 1 lună, dar se poate întâmpla să aveți și noroc. De exemplu, am auzit cazuri de oameni care s-au programat la distanță de 2 zile pentru că le-a apărut un loc liber în sistem pe traseul pe care voiau ei să dea examenul. 

Sigur, e și o variantă în care verifici ce traseu are cel mai rapid loc și îl alegi pe acela, dar câtă lume se încumetă să dea examenul ”la prima vedere”?

Există și varianta în care vă programează școala pentru traseu și e chiar mai ieftină cu 50 de lei, însă am preferat să avem noi controlul, nu să aleagă ei cum le e mai bine în funcție de celelalte programări.

De ce durează atât de mult până ajungi la traseu? Pentru că nu s-au dat examene mult timp în 2020 și toate s-au amânat, astfel încât s-a creat un ecart. În plus, examenul se dă acum doar cu polițistul în mașină, cu camere GoPro (sau similar) în interiorul mașinii și în exterior. Iar martorul stă alături de instructor într-o a doua mașină, care merge în spatele mașinii de examen. 

Din ce-am auzit, odată cu camerele s-a terminat cu capcanele întinse de polițiști (că totul e înregistrat, inclusiv cu sunet), s-a terminat cu șpăgile și cu abuzurile verbale din partea examinatorului. 

Însă o consecință a timpilor de așteptare mari pentru examen e introducerea acestor ore de perfecționare. Pentru că termini lecțiile de șofat azi, apoi trece vreo lună și jumătate până ajungi să dai efectiv traseul, așa că ai nevoie de câteva ore suplimentare în care să-ți amintești cum e la volan. La 150 de lei/ședință se strâng niște bani și de acolo.

Ah, și încă ceva. Sala e valabilă 1 an, deci dacă ai luat-o, nu mai e nevoie s-o dai încă o dată în cazul în care pici traseul. #PeVremeaMea dădeai și sala din nou dacă picai.

Concluzii

Din afară, comparând cu experiența mea de acum 14 ani, mi-a plăcut cum se face acum școala. Mi se pare mai serios totul, cum ar trebui să fie. Nu știu dacă este valabil doar la școala asta sau a devenit un standard, dacă aveți idee cum e pe la alte școli aștept în comentarii.

Per total e bine gândită procedura actuală și e eficientă din ce-am văzut. Și cu toată eficientizarea asta, durează vreo 3 luni tot procesul, de la înscriere până când aveți permisul în buzunar (dacă luați din prima).

Dacă vreți să vă luați permisul sau știți pe cineva care se gândește la asta, nu mai stați pe gânduri, că tot cresc taxele. Nu m-ar mira ca în toamnă să treacă de 3500 de lei toată distracția.

Later edit: o să revin cu detalii privind recomandări de şcoală şi de instructor, altele decât Şcoala TEO.

8 comentarii. Leave new

  • ok boomer.

    Răspunde
  • balan silviu
    august 3, 2021 9:10 am

    Optimism feroce,se pare ca s-a promovat examenul din prima incercare!
    Ce trebuie stiut este caci procentul de promovare mediu national nu depaseste 60%(cei ce realizeaza ca scoala sau instructor autorizat un procent mai mare au retete proprii!
    Problemele nu constau neaparat in pretul scolii, ci in numarul de ore efectuate-30 de ore sunt in 50% cazuri insuficiente-ar trebui sa se lase la latitudinea scolii sau instructorului decizia momentului finalizarii dosarului si prezentarii elevului la examen.
    A doua problema este pregatirea examinatorului-competentele Domniei sale:curs de psihopedagogie pregatire si formare a adultilor sau chiar cerinte extinse de instruire practica a cursantilor ca sa poata evalua clar competentele acestoara in examen.Nu poti conduce dupa 30 ore de practica ca dupa 30 de ani la volan al examinatorului.Subiectivism in examinare 50%-camerele de bord- o gluma -doar sa se vada in fata un accident-neacordare de prioritate sau depasire interzisa;camere de monitorizare laterale -nu sunt de unde si subiectivismul.
    Solutia de compromis examen: cu intructor in dreapta, politist examinator pe bancheta din spate care sa coordoneze examenul si sa evalueze final.Ar fi eliminat stresul de examen in proprtie de 80% comenzile si dirijarea curenta efectuata de instructor in stransa concordanta cu cerintele examinatorului-evaluarea finala ar fi mult mai corecta (intra si competentele instructorului in ecuatie).
    Despre decalajele intre examene si chiar la prima programare de 2-3 sau chiar mai multe luni -o proasta organizare -suplimentarea corpului de examinatori.
    Masuri simple-modele din Comunitate -vezi Germania caz in care daca esti declarat admis in cca 20 min.ai emis permisul de conducere – inmanat de examinator!;vise?-Nu doar o chestiune de vointa dar cum in Romania la politica fotbal si sofat suntem toti specialisti nu ne putem lauda decat cu 24 de morti pe un sfarsit de saptamana!

    Răspunde
  • Salut! Am făcut tot la ei școala acum doi ani, lecții programate de la 7.30 dimineața, unele amânate că „au elevii examen și mașina nu e disponibila iar secretara a uitat să te anunțe că nu mai faci ședința” . De cel puțin trei ori am așteptat ca fraierul să fac ora și aflam apoi că „s-a amânat”.

    Teo? Never again. Nu recomand.

    Răspunde
  • Hai că am greșit doar 3 la simulare. Mă felicit pentru examenul luat.

    Răspunde
  • Ai făcut tu o școală varză, că și acum 20 de ani la Autogeneral luau în serios cursurile de legislație.
    A făcut Matilda școala în 2019 la Autogeneral, este fix cum descrii tu, doar că mai ieftin.

    Răspunde
    • Hmm… văd că este 1800 de lei la Auto General. La asta presupun că se adaugă 230 de lei pentru examenul psihologic şi vizita medicală + costul pentru închirierea maşinii.

      E un pic mai ieftin, dar nu este substanţial.

  • Avem o problema de moralitate
    Ca romani avem mai multe probleme zilnice si fiecare zi e o lupta ;una e in schimb
    si nu poate fi depasita la nivel individual ci doar colectiv -ca natie :de moralitate.
    2019-894 morti in accidente rutiere in Romania;-2020-812(avantaj pandemie)
    2021 luna august deja sunt 932 de decese.
    C.E.-ne obliga sa reducem cu 50% rata mortalitatii pe drumurile publice-grea misiune!
    Acum vine problema de moralitate a natiei:cum putem realiza acest obiectiv cu actualul prim ministru sanctionat DUI(doar consum alcool-la limta infractiunii) sau poate OWI(alcool combinat cu si/sau cu alte substante)?
    Imposibil! Acum vine intrebarea :se va intampla ceva in „Romania normala”?

    Răspunde
  • Buna! Am si eu nevoie sa fac scoala de soferi anul asta. Imi poti transmite, te rog, numele instructorului pentru care ati avut recomandare? Sedintele de condus s-au desfasurat conform programarilor voastre? A putut efectua mai multe sedinte pe saptamana? Vad la unele scoli 1 sau 2 sedinte pe saptamana…pare ca nu inveti niciodata sa conduci asa.
    Multumesc!

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu