Zilele trecute a avut loc o conferință organizată de grupul eMAG pentru prezentarea rezultatelor financiare și a planurilor de viitor. Au vorbit Tudor Manea, CEO-ul grupului, și Irina Pencea, General Manager eMAG România.
În acest moment grupul e prezent în 4 țări: România, Bulgaria, Ungaria și, mai nou, Grecia, unde au lansat Flip (serviciul de buy-back pentru telefoane). Probabil că vor urma și alte businessuri din grup. Nu ai nevoie de un MBA ca să vezi că o autostradă din București până la Atena și un Schengen terestru ar deschide noi oportunități, eventual un centru logistic în Bulgaria sau Grecia care să permită livrarea rapidă în zona asta a Europei. Dar toate la timpul lor.
Rezultate financiare
Au avut o creștere de 11% față de anul fiscal precedent (ei încep anul fiscal la 1 aprilie și îl termină la 31 martie, astea sunt datele și cifrele la care se raportează). Au crescut pe grup de la 9.15 la 10.2 miliarde de lei, o creștere de 1.7 ori față de anul fiscal 2020 (adică cel încheiat la 31 martie 2020).
Au ajuns la 56.6 milioane de comenzi. Dacă ar fi să calculăm cifra de afaceri vs. numărul de comenzi, rezultă o comandă medie de 35 de euro, însă grupul eMAG include Sameday, include Tazz, Freshfull, Flip, sunt tot felul de particularități pe fiecare verticală.
Au 4.5 milioane de clienți doar pe eMAG România, din care 600.000 au cumpărat de Black Friday anul trecut. Mai mult de 13%!
Prima jumătate a acestui an fiscal a pornit foarte bine, au aproape 15% creștere, însă ținta este să aibă aproximativ 10-11% creștere pentru anul fiscal 2025.
Planuri de dezvoltare
La capitolul AI, deja folosesc inteligența artificială pentru generarea de conținut în diferite limbi (bulgară, maghiară, română). În plus, au crescut rata de click pentru rezultatele din search de la 33-34% la 50% cu ajutorul AI-ului.
Vor să investească în continuare în AI pentru ca chatbotul să fie mai uman, însă deja pregătesc și suplimentarea call center-ului pentru Black Friday. Au 300 de oameni acolo și mai recrutează în jur de 80 de poziții pe care îi vor pregăti de BF.
În viitor vor introduce și opțiunea de filtrare după momentul în care vine comanda. Adică vrei să vezi ce vine mai repede, vei putea filtra și în funcție de asta, ceea ce mi se pare excelent, am avut nevoie de multe ori de această opțiune.
Prețul la Genius nu va crește, a întrebat un jurnalist din sală, ba chiar vor fi alte promoții acolo. În acest moment au ajuns la 783.000 de clienți în 4 ani și vor să mai crească. Au și exemplele din Bulgaria și Ungaria, unde s-a ajuns în câteva luni la peste 100.000 de abonați Genius. Oricum, Genius este un program care te încurajează să rămâi în ecosistem, strategia este să cumperi dintr-o categorie (să zicem electronice), apoi să iei din mai multe categorii. Sunt mulți clienți care cumpără din 7 categorii+.
În acest moment focusul lor este pe produse care se cumpără mai des, nu neapărat pe frigidere care se schimbă o dată la 10 ani sau televizoare pe care le schimbi la vreo 6-7 ani. Adevărul e că românii și-au cam luat de toate de când a început nebunia cu Black Friday, acum le mai schimbă doar când vor să facă upgrade sau când pică cele vechi.
Vor investi în continuare și în marketplace, acolo sunt 35 de milioane de potențiali clienți din 3 țări, iar marketplace-ul este folosit foarte mult pentru exporturi de comercianții români.
Pe partea de programatori spuneau că nu s-au simțit problemele din piață, ei caută mai degrabă programatori seniori, însă au un churn rate mic.
Am întrebat și de showroomuri, dacă mai au în focus să deschidă noi spații, răspunsul pe scurt este ”nu”. Au tot ce le trebuie în acest moment, focusul oricum este pe ecommerce.
Iar easyboxurile au schimbat mersul lucrurilor, în acest moment 67% din comenzi sunt livrare la easybox. De fapt, de aici a pornit întrebarea mea legată de showrooms.
A mai întrebat cineva care a fost impactul expansiunii agresive a Shein și Temu. Se pare că cea mai mare problemă este că s-au scumpit reclamele. Pentru că aceste două platforme din China investesc masiv în ads, spațiul disponibil e mai scump, sunt creșteri de peste 10%. Culmea e că în România impactul ăsta e mai mic decât în alte țări.
Pe vânzări nu sunt probleme așa mari după spusele lor. Aș mai adăuga eu că Shein și Temu cred că au mușcat mai mult din plăcinta Marketplace-ului, oameni care luau din China și vindeau pe eMAG, decât din core businessul lor.
Freshful va avea încă un depozit în București în perioada următoare, apoi vor urma și alte orașe mari din țară.
3 comentarii. Leave new
Si unul dintre cele mai importante aspecte pentru client, livrarea a doua zi, care in ultima perioada nu a mai fost a doua zi, cel putin in cazul meu.
Iar chatboot-ul ala de multe ori e inutil, mai ales cand ai comenzi intarziate, trebuie sa dai alte motive sa ajungi la un operator.
S-au vazut cu sacii in sac si incep sa-si bata joc de oameni. Sunt o groaza de probleme pe care chat bot-ul nu le poate rezolva si pe ei nu-i intereseaza.
Sper sa apara alternativa cat mai repede si emag sa dispara. Asta imi doresc.
Alternativă care să facă ce? Concurență există deja. Nu au monopol pe piață. eMAG n-o să dispară în următorii 10 ani decât dacă vine Amazon, oferă stupid money (habar n-am cât ar fi asta) și zic vrem să fie Amazon România.
Evident că nu se va intampla asta niciodată.