Am promis că revin cu povestea asta, mai ales pentru că mi-aş dori să mă întorc la ea peste câţiva ani. 

În ianuarie 2024 am renunţat la vechiul sediu Aceeaşi Mărie. Toate stocurile erau până atunci înghesuite într-un open space mic, care ţinea loc şi de spaţiu de împachetat, şi de birou pentru Antonia, şi de depozit. Era imposibil să amenajezi şi un showroom, plus că nu ajutau nici zona, nici vecinii. Am ştiut de la început că e o soluţie de moment, dar momentul trecuse şi Aceeaşi Mărie creştea. 

Antonia visa de mult timp să aibă un showroom în care clientele să vină şi să descopere în linişte produsele, să le probeze, să ia decizii în tihnă. Aşa că au început căutările, în diferite formule.

2024 a fost anul căutărilor, din multe puncte de vedere. Aşa că am trecut printr-o mulţime de cartiere, în căutarea spaţiului perfect. Am oscilat între momente în care căutam un spaţiu pe care să-l împărţim cu diferite alte businessuri şi momente în care căutam ceva mic, doar pentru Aceeaşi Mărie.

De câteva ori am fost foarte aproape să închiriem nişte spaţii. Uneori ne-a lipsit hotărârea, alteori ne-am frustrat văzând cum licitează agenţii încercând să obţină chirii mai bune. În aprilie am cumpărat şampania, am făcut liste de invitaţi pentru evenimentul de lansare şi am cumpărat câteva lucruri pentru ceea ce credeam că va fi noul showroom Aceeaşi Mărie. 

Începutul lui mai ne găsea demoralizaţi total, proprietara alesese pe altcineva, în ciuda asigurărilor că semnează cu noi contractul. Urma să avem alături un studio foto cu un om pe care îl apreciem. N-a fost să fie spaţiul Antoniei ăla, iar astăzi ne bucurăm că s-au aşezat aşa lucrurile, atât pentru noi, cât și pentru Andrada și studio-ul ei mic, care nu mai e așa de mic acum.

A venit vara şi a început caruselul numit „festivaluri”. Anul ăsta ne-am „dat” doar în FITS şi Ideo Ideis, însă printre picături am continuat vizionările. Am fost aproape să luăm un spaţiu care acum mi se pare absolut oribil, pe Bulevardul Iancu de Hunedoara. Am trimis datele pentru contract, totul era stabilit, dar ne-a salvat iarăşi lăcomia agentului, care în loc de contract ne-a trimis o contra-ofertă cu 5 sau 10 euro în plus. Am refuzat din principiu şi ne-am întors la căutările pe Imobiliare.ro.

Ca să înţelegeţi cum au decurs lucrurile, dădeam refresh de cel puţin 10 ori pe zi. Probabil că pierdeam în jur de 3-4 ore pe zi doar căutând spații. De cele mai multe ori erau aceleaşi rezultate, însă eram convins că proprietăţile bune se dau rapid. Dacă eşti pe fază, ai şanse să le prinzi, altfel rămâi cu aceleaşi opțiuni care aveau diferite probleme şi care îşi aşteptau chiriaşii.

În iulie s-a produs un declic. Andra, o prietenă apropiată şi soţia colegului meu de bancă din liceu, a plecat de la cabinetul de avocatură la care lucra. Atunci au început şi ei căutarea pentru un spaţiu. Noi am plecat în concediu în Italia, apoi la Ideo Ideis, aşa că luna august ne-a găsit într-un impas. Nu mai aveam energie să căutăm.

Între timp, Andra şi Răzvan se loveau de aceleaşi probleme. Aşa că în primă fază ne-am gândit să luăm un spaţiu împreună, pe care să îl folosească fetele.

Ok, dar ce-ar fi dacă…? Aveam în plan să investesc nişte bani în ceva, dar nu eram foarte sigur în ce. Avem prieteni cu investiţii pe bursă, alţii au mizat pe crypto, destui au ales titlurile de stat. Eu mă gândeam şi la un nou business, dar nu eram foarte hotărât. Ştiam doar că nu vreau să stau cu banii în cont aşteptând să se devalorizeze.

Tot în perioada respectivă am început să mă văd săptămânal cu Răzvan, în dimineţile calde de duminică. Oricum îmi propusesem la începutul anului să mă văd mai des cu prietenii şi nu pot să spun că mi-a ieşit decât pe jumătate. 

Discutând despre diferite idei de afaceri, am ajuns şi la povestea legată de evenimente. Ştiam cam ce potenţial are un spaţiu de evenimente, Antonia a tot căutat diferite spaţii pentru evenimentele pe care le-a organizat cu Art Club-ul Les Émotions. Plus că îşi dorea de mult timp să organizeze nişte cine speciale. 

Nu sunt foarte multe spaţii mici şi cu personalitate prin Bucureşti. Găseşti multe spaţii mari, multe variante „standard”, însă ai doar câteva opţiuni dacă vrei să faci un eveniment cu cel mult 30-35 de persoane. 

Am definit tipul de evenimente pe care am vrea să le organizăm, apoi am putut face un brief legat de spaţiul pe care îl căutăm. Ştiam că vrem o casă în care să aibă loc toate activităţile pe care le plănuiam, să fie loc şi pentru depozitul Aceeaşi Mărie (lucrăm cu stocuri reale, produsele ajung în 1-2 zile la destinatarii din România), plus arhivă pentru Andra şi să mai rămână loc şi pentru logistică (scaune, mese, TV, proiector, mese de cocktail etc).

A mai durat 2 luni până am găsit casa de pe Strada Suvenir nr. 9. Timp în care ne-am plimbat prin tot centrul, din casă în casă, din vizionare în vizionare. Am scris câteva poveşti culese în toată aventura asta, unele amuzante, altele doar interesante.

La un moment dat devenise extrem de frustrant, mai ales că noi creşteam gradual bugetul alocat pentru spaţiu, şi cu toate astea nu găseam ceva care să se potrivească. Dacă ar fi să numesc principala problemă a caselor vechi din Bucureşti, aş zice că e curtea comună. Prea multe probleme care apar din cauza curţilor comune. Dar nu e doar asta, desigur.

Chiar şi în formula asta am mai avut parte de o continuare a roller-coasterului, găsisem o casă care era aproximativ ok, am discutat despre avans, am negociat pe contract, apoi am plecat în Grecia, fericiţi că am găsit un spaţiu, în sfârşit. În prima zi de concediu am aflat că proprietarul se răzgândise.

A fost ultimul hop înainte de o zi de luni, 16 septembrie, în care am găsit un anunţ ciudăţel. Erau trei poze: uşa de la intrare, o lustră şi planul parterului. Am sunat şi am stabilit o vizionare pentru miercuri, prima dată disponibilă. Am intrat în casă, am dat o tură pe la parter, am văzut etajul şi mansarda şi am ştiut imediat că ăsta e locul. Proprietara s-a blocat, nu se aştepta să găsească pe cineva atât de repede. Am făcut actele după câteva zile şi de la 1 octombrie ne-am apucat de amenajări.

De ce Maison Créative?

Prima dată am vrut să botezăm locul altfel, un nume în engleză. Deşi suna bine, nu simţeam deloc că e potrivit pentru această casă a micii burghezii de la începutul secolului trecut. Luminatorul, tavanele înalte, la 4 metri, ferestrele mari, parchetul, toate spuneau o poveste specială. Apoi mi-am dat seama că suntem la câteva sute de metri de Institutul Francez, într-o casă gândită de un arhitect francez (din câte am aflat de pe la vecini). În plus, eu şi Răzvan suntem absolvenţi ai Şcolii Centrale, aşa că limba franceză a fost mereu parte din viaţa noastră.

Şi-atunci am decis că e nevoie de un nume în limba franceză.

Ce facem la Maison Créative?

Pe lângă cei doi rezidenţi permanenţi ai casei, am găzduit şi organizat deja o mulţime de evenimente de la mijlocul lunii octombrie până acum. Mai multe decât ne-am fi aşteptat. Am avut ateliere, evenimente de tip conferinţă, licitaţii caritabile, chiar şi un focus grup. Am testat şi câteva cine, la finalul anului.

În ianuarie vom începe şi o serie de workshopuri, unele organizate de noi, altele pe care le găzduim.

Mai avem în plan expoziții, evenimente cu oameni creativi de tot felul, vrem să găzduim și lansări de carte.

În schimb, nu facem petreceri la Maison. Deloc. Din respect pentru casă și pentru comunitate deopotrivă. Casa este înconjurată de clădiri rezidențiale, plus că parchetul are mai bine de 100 de ani, ne dorim să-l protejăm cât de mult se poate. Nu e ring de dans, a fost locuința unor oameni, despre care momentan știm prea puține, dar ne dorim să aflăm mai multe.

Probabil că 2025 ne va aduce și un târg. Am stabilit că nu vom mai merge la târguri după ce am deschis Maison. Nu pentru că nu ne-am dori să ne întâlnim cu cât mai mulți oameni, însă din punct de vedere logistic era un efort foarte mare, pe care acum nu mai suntem nevoiți să-l facem. Clienții se pot programa oricând pentru o vizită în showroom. Sau pot comanda produse cu ridicare în aceeași zi.

Dar dacă nu mai merge Aceeași Mărie la târguri, de ce să nu aducem un târg la Maison? Mai multe despre asta la momentul potrivit, desigur. 

Până atunci vă invit să vă abonați la newsletterul Maison Créative, vom anunța acolo evenimentele publice. Iar dacă vă gândiți să organizați un eveniment la Maison, ne puteți scrie pe salut@maisoncreative.ro.

1 comentariu. Leave new

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu