Dacă petreceţi foarte mult timp pe Facebook, probabil că ştiţi povestea cu tabloul de Banksy care s-a autodistrus imediat după ce a fost vândut pe mai mult de 1 milion de euro de o casă de licitaţii din Londra. În caz că habar n-aveţi despre ce e vorba, vă fac un rezumat: Banksy e un artist contemporan care e super apreciat pentru graffiti-ul pe care îl face pe diferite teme socio-politice. Baloon Girl e una dintre cele mai cunoscute lucrări ale lui, aşa că o casă de licitaţii din Londra a făcut rost de o variantă printată şi s-a gândit să o scoată la licitaţie, asta deşi omul a zis de-a lungul anilor că nu vrea ca arta lui să fie vândută în licitaţii.

Imediat după ce lucrarea a fost adjudecată, un tip din sală a acţionat de la distanţă un tocător de hârtie care era integrat în acea ramă. Era Banksy, nu era Banksy, contează mai puţin. Cert este că oamenii de la Sotheby’s nu s-au supărat că a fost distrusă opera de artă contemporană, ci au decretat rapid că Banksy a creat o nouă operă, numită acum „Love is in the Bin”.

It’s a different work now, so it needed a new title.” The shredded piece, titled “Love Is in the Bin,” has been granted another certificate by Pest Control, Banksy’s official authentication body. Neither Ms. Brooks nor Sotheby’s would confirm whether Banksy had been the seller of the painting. via

Stai, ce? Şi câştigătoarea licitaţiei a confirmat că vrea în continuare să cumpere opera de artă, în timp ce unii specialişti au zis că acum e cu 50% mai valoroasă. Gen se duce spre 2 milioane de euro.

“Banksy didn’t destroy an art work in the auction, he created one,” Mr. Branczik added.

Serios vorbind, mai putem să considerăm asta artă? A fost artistic în vreun fel gestul lui Banksy? Nu, în niciun caz, a fost un semnal de alarmă, o declaraţie anti-sistem dacă vreţi. O critică adusă caselor de licitaţii care fac o grămadă de bani de pe urma artiştilor din lumea întreagă.

Ce-au făcut cei de la Sotheby’s ţine doar de oportunism. După cum bine zicea cineva pe Facebook, data viitoare probabil că autorul o să-i dea foc, iar casa de licitaţii va lua cenuşa şi îi va da un nume.

Foto via

4 comentarii. Leave new

  • „O critică adusă caselor de licitaţii care fac o grămadă de bani de pe urma artiştilor din lumea întreagă.”

    Dar nu e reciproca treaba? Artistii nu fac o multime de bani, in urma colaborarii cu casele de licitatii?
    Serios intreb, pentru ca nu cunosc cum merge treaba in bransa asta.

    Răspunde
  • @Alin: nu. Lucrarile vindute la licitatii nu vin de la artisti, ci de la cei care le-au cumparat la un moment dat. Uite, Adrian Ghenie se vinde cu 3-4 milioane dolari per tablou. El mai mult de 25.000-40.000 n-a luat din banii aia. Asta pentru ca exista un soi de dublu standard in piata de arta. Primul standard e modul in care e vazuta valoarea unei opere de catre critici, galerii, muzee etc. Al doilea standard e piata, care devine un soi de bursa. Pe romaneste, daca luam exemplul Uber: 1. e un serviciu valoros pentru ca te ajuta sa te misti mai repede prin oras, dar nu face bani, e mai tot timul pe pierderi, deci cite miliarde ar trebui sa valoreze si 2. Uber e listat pe bursa unde, in ciuda pierderilor, valoarea creste, pentru ca cei ce cumpara actiuni vad in Uber o investitie, un moment in care vor putea sa-si recupereze banii din profituri sau din vinzarea actiunilor la un pret mai mare, la un moment dat. E la fel si cu piata de arta.

    @Alex: da, e tot arta. Banksy nu e primul care-si distruge lucrarile. Iar partea cu Pest Control care ii schimba numele si o autentifica tocmai iti confirma ca e un performance, e ceva gindit dinainte, cu un concept serios etc. Duda e ca mi se pare o facatura, in sensul in care exista niste reglementari in zona caselor de licitatii, care n-au voie sa vinda lucrari distruse etc., in fine, mai complicat. Si mi se pare facatura si pentru ca prea rapid s-a aruncat Pest Control sa autentifice si bla bla in ciuda statementului lui Banksy ca uraste casele de licitatie and shit. Deci, ori e un stunt si, de fapt, printul n-a fost vindut, ori e un stunt cu care, cumva, Banksy a fost de acord, ceea ce e dubios, dar fie. Altfel, circula un articol in care un nene zice ca e the oldest trick in the book si ca shredderul ala e fake si, de fapt, sint doua printuri, unul ciopirtit si unul nu.

    Răspunde
  • Exact la Adrian Ghenie ma gandeam. Multumesc pentru lamuriri!
    Ecartul intre cat incaseaza artistul si valoarea la care se liciteaza opera lui mi se pare foarte mare.

    Răspunde
  • Tehnic vorbind, depinde foarte mult de locul in care se vinde respectivul tablou. UK si SUA au niste legi care obliga vinzatorul sa plateasca niste drepturi de proprietate intelectuala catre artisti. Nu stiu cit e in SUA, dar in UK, un artist poate primi maximum 12.500 lire per fiecare vinzare. Deci, daca acelasi tablou de Ghenie se vinde de cinci ori intr-un an, Ghenie o sa primeasca 0,25% din suma de vinzare, considerind ca pretul a fost de minimum 500.000 lire. Practic, ajungi sa incasezi 12.500 lire doar daca tabloul s-a vindut cu peste 5 milioane. Deci, nu cistiga mare lucru din licitatii. Plus, legea asta – o gasesti pe gov.uk daca dai un google dupa Artist’s Resale Right – a intrat in vigoare abia in 2012, deci e destul de recenta. Inainte, artistul nu lua nimic. Din cite-mi amintesc, un tablou de Ghenie, la prima vinzare – catre galerie – avea un pret intre 15.000 si 25.000, galeria il vinde la cel putin dublu (cred ca media e pe la 200-250 mii, dar n-as baga mina-n foc), dupa care proprietarul il scoate pe la Sothebys si vezi preturile alea astronomice. Ghenie picteaza, in medie, vreo trei tablouri pe an, parca. De notat, pe de alta parte, ca el isi vinde tablourile prin Galeria Plan B, in care e actionar, deci mai face niste bani si de-acolo, cred. Dar, overall, nu face chiar asa de multi pe cit s-ar crede.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu