Am văzut spectacolul Vanya, transmis în premieră online de National Theatre London pe platforma lor National Theatre at Home. Am aflat de asta cu mai multe săptămâni în urmă datorită articolului de pe Urban.ro, Cristina Bazavan face o treabă excelentă acolo, aş zice că are o influenţă chiar mai mare cu Urban în bula de online/cultural decât avea în etapele Tabu sau Bazavan.ro.
Revenind la Vanya, Andrew Scott face un one-man-show cu adevărat memorabil, joacă toate cele 9 personaje ale piesei Unchiul Vanea. Şi o face într-un mod extraordinar. Felul în care reuşeşte să treacă de la un personaj la altul e pur şi simplu nepământesc.
Interesant e că spectacolul a primit 3 stele din 5 într-un review din The Guardian, care a apreciat mai mult alte spectacole mai slab cotate.
Vanya e mai mult un masterclass de actorie şi mai puţin vreo nouă perspectivă a piesei Unchiul Vanea. E o provocare de tipul „hai să vă arăt că se poate face textul ăsta cu 9 personaje într-un singur actor”. Iar Scott face orice vrea el pe scândură. Scene de sex jucate într-un singur personaj? Sigur. O ceartă în trei? Normal. O cameră plină de personaje chiar în debut, pentru a seta contextul? Scott se plimbă dintr-un loc în altul şi vezi pur şi simplu cum ţi se aşază personajele într-un tablou.
Ceva ce n-am mai văzut niciodată. Şi culmea este că ajută foarte mult să vezi varianta transmisă online. La fel ca în cazul The Kitchen (pe care l-am văzut şi l-am admirat acum mulţi ani la cinema Liberty Center), mi se pare că ai un câştig uriaş în varianta filmată (care e de o calitate incredibilă). Chiar dacă pierzi feelingul din sală, câştigi nişte prim-planuri care fac toţi banii.
Vestea cu adevărat bună este că spectacolul Vanya a intrat în librăria celor de la National Theatre, aşa că puteţi să-l vedeţi în baza unui abonament de 55 de lei pe lună. Noi l-am făcut şi pe acela (pe lângă cei 75 de lei pe care i-am dat pentru premieră în sine) şi ne-am propus să mai vedem măcar 2-3 spectacole luna asta pentru că sunt nişte nestemate acolo.