Am citit câteva posturi legate de schimbările pe care le-a făcut Facebook în algoritmul de afișare a postărilor. Toată lumea se rezumă la a concluziona că va fi nasol și că ne-a păcălit Zuckerberg. Ok, dar ce facem mai departe?

Prima schimbare la care trebuie să ne așteptăm ține de distribuția bugetelor de-a lungul unui an. Dacă până acum se vorbea de construirea unei comunități și dialogul permanent, e clar că 2014 va aduce multe campanii punctuale pe Facebook. Devine ineficient să ai în permanență prezență pe Facebook, zi de zi. Pentru că vorbim de sute de euro pe care ar trebui să-i dai ca să ajungă postarea la fani. Și-atunci parcă nu-ți mai vine să postezi poze cu pisici pentru că fie le dai degeaba, fie plătești bani grei ca să le promovezi. Deci partea bună e că s-ar putea să avem conținut mai puțin și mai bun.

Pentru brandurile cu pagini mari va fi tot mai ineficient să comunice pe Facebook, acum că reachul organic mediu a scăzut de la 16% la 3%. Știu că o pagină cu 1 milion de fani trebuie să plătească în jur de 2000 de lei pentru fiecare status promovat în rândul fanilor. Asta fiind suma minimă. Nu-și va permite nimeni să plătească promovarea a 200 de statusuri pe an, nici măcar 100. Iar să postezi pentru acei 3% nu se justifică mereu.

În contextul ăsta e și mai interesantă abordarea celor de la Burger King, care au preferat să piardă fani și să rămână cu cei cărora chiar le place brandul. Nu cred că se vor apuca brandurile să-și gonească fanii pentru a obține costuri mai mici la postările sponsorizate, însă e clar că e nevoie de o optimizare și din punctul ăsta de vedere.

O altă chestie la care ne putem aștepta e un fel de abonare extra, un fel de al 2-lea pas de abonare, după Like. Soluția asta ar putea veni de la Facebook, pentru a împăca și brandurile care nu-și permit să plătească mereu. În felul ăsta Likeul dat să-și piardă aproape de tot valoarea, să nu mai aibă legătură cu ce se întâmplă în NewsFeed, ci doar să arate afinitatea userilor cu anumite branduri. Dar și de-aici ar porni o nouă goană după obținerea acelor ”abonări”.

Vin vremuri interesante și cred că unele branduri vor renunța într-un timp mult mai scurt decât cel petrecut până la adoptarea rețelei și includerea ei în planurile de marketing.