super_bowl_xlviii_broncos_vs_seahawks_by_beaware8-d73divn Sursa foto

Duminica asta avem iarăşi Super Bowl, ediţia XLVIII (adică 48, pentru cei care au lipsit de la orele de latină şi matematică). E momentul pentru previewul tradiţional, în care ne ocupăm mai mult de reclame şi mai puţin de sport în sine. Nu de alta, dar blogul ăsta se ocupă cu advertisingul, nu cu fotbalul american. În plus, Super Bowl-ul e cel mai aşteptat eveniment din punct de vedere publicitar, la nivel mondial.

Diverse

Super Bowl XLVIII va avea loc duminică, 2 februarie, începând cu 18:25 EST, adică 01:25 ora României (luni dimineaţă) şi va fi transmis de Sport1 (transmisiunea începe de la 1:00).

Seattle Seahawks (cea mai bună apărare) şi Denver Broncos (cel mai bun atac) sunt cele două echipe care se vor înfrunta, iar meciul e primul Super Bowl care are loc pe un stadion în aer liber în condiţii de iarnă (de obicei se alegeau zone mai călduroase sau se juca indoor). Meciul se joacă pe Metlife Stadium din New Jersey, un stadion superb, cu 82.500 de locuri.

Imnul naţional va fi intonat de Renée Fleming, în pauza mare vor concerta Bruno Mars şi RHCP. Apropo de showul din pauza mare, în 1992 cei de la Fox au văzut oportunitatea de a fura din publicul tânăr  în pauza meciului şi au programat un episod special dintr-un serial în vogă la vremea respectivă. Drept urmare, Liga de Fotbal American l-a contractat în anul următor pe Michael Jackson şi aşa s-au născut showurile grandioase din pauza meciului.

Anul ăsta partida e transmisă de Fox, în baza sistemului de rotaţie pe care îl ştiţi deja dacă citiţi de ceva ani articolele astea de preview. Streamul online va fi disponibil prin Fox Sports Go, platforma de digital a celor de la Fox.

Reclame

Preţul mediu pentru un spot de 30 de secunde a rămas la 4 milioane de dolari şi în acest an, fiind considerată o performanţă a celor de la Fox. E primul an în care preţul mediu nu creşte deloc.

Evoluţia preţului pentru un spot de 30 de secunde în anii precedenţi:

2006 – 2,5 milioane de dolari
2007 – 2,6 milioane de dolari
2008 – 2,7 milioane de dolari
2009 – 2,3 milioane de dolari – cu un maxim de 3 milioane
2010 – 2,5 milioane de dolari – cu un maxim de 2,8 milioane
2011 – 3,0 milioane de dolari
2012 – 3,5 milioane de dolari
2013 – 4,0 milioane de dolari

Aşa cum observam încă de anul trecut, se pune mai mult accent pe ce faci înainte de Super Bowl, multe branduri încearcă să capteze atenţia publicului cu diverse PR Stunts. Cum e asta cu spotul SodaStream. Pentru cei care n-au fost pe fază, o băutură carbogazoasă ieftinuţă a făcut un spot cu Scarlett Johansson în care nu s-a întâmplat mai nimic, iar la final blonda a zis “Pepsi” şi “Coca-Cola”. Motiv pentru care cei de la Fox au refuzat spotul. Şi de-aici s-a născut un tămbălău.

Această ediţie de Super Bowl o să fie una cu multe vedete, pe lângă Scarlett Johansson urmând să apară în reclame David Beckham, John Stamos, Bob Saget, Stephen Colbert.

E primul an în care E-Trade nu va fi prezent cu spot la Super Bowl, după 7 ani consecutivi în care au cumpărat spaţiu şi după 6 ani în care au mers pe ideea cu bebeluşii.

Budweiser va avea 3 spoturi, Bud Light 2 spoturi, iar Anheuser-Busch InBev va plăti vreo 32 de milioane de dolari pentru cele 4 minute. Evident, ăsta e preţul de listă, sper că au prins un discount.

Audi va avea un spot de 60 de secunde pentru promovarea noului A3, Beats Music va avea un spot cu Ellen DeGeneres, Carmax revine la Super Bowl cu un spot destul de mişto, Slow Clap.

În premieră, GoDaddy a ales să nu mai facă nişte spoturi penibile in-house şi să angajeze o agenţie! H&M îl are pe David Beckham, iar partea cu adevărat interesantă e că anumiţi posesori de Samsung SmartTV vor putea să cumpere direct lenjeria la care se face reclamă. Pariez că asta va fi ceva obişnuit în câţiva ani.

Doritos a avut iar concurs internaţional cu spoturi înscrise din toată lumea şi votate de public, Heinz apare pentru a doua oară în istorie la Super Bowl (prima oară a fost în 1998 şi nu s-au descurcat deloc bine, zici că e din 1978 spotul).

Îmi place că băieţii de la Wonderful Pistachios sunt perseverenţi şi vor avea două spoturi şi anul ăsta, sper să nu fie la fel de proaste ca alea de anul trecut.

De urmărit

Interesant ce va face General Motors, în anii trecuţi au avut câteva spoturi bune, însă în 2013 au ales să se retragă pe motiv că preţurile pentru un spot de 30 de secunde au urcat prea mult. Anul ăsta s-au întors şi dacă tot au dat o căruţă de bani pe 2 minute de publicitate sper să vină cu ceva bun.

În general aş sta cu ochii pe toate brandurile de maşini, sunt 7 în total. Interesant de văzut şi cum merge lupta dintre iaurturile Oikos şi Chobani, sau clasica dispută Pepsi-Cola, în care a intrat şi SodaStream anul ăsta.

Promit să revin cu un review detaliat după ce vedem exact ce spoturi se difuzează, în ultimii ani s-a extins metoda asta de a anunţa un spot şi a difuza altceva.

Pentru pasionaţi: preview 2011review 2011preview 2012, preview 2013, review 2013.