Încă un an, încă un articol despre Super Bowl, al 14-lea la rând! Nu știu dacă sportul ăsta a devenit mai popular în România în ultimii ani, dar ce pot să spun cu siguranță e că s-a schimbat mult paradigma în privința reclamelor. Dacă în urmă cu 12-14 ani Super Bowl era cel mai important moment din advertisingul internațional, acum a devenit cam singurul moment din advertising. 

Gândiți-vă puțin ce reclame s-au viralizat cu adevărat în ultimii ani. Nici măcar John Lewis nu mai scoate ceva care să rupă. Dar asta e deja altă discuţie. Să revenim la meciul meciurilor.

Diverse

Ediţia din acest an este cea cu numărul 58, adică LVIII, cum ar scrie romanii. Meciul are loc pe 12 februarie, ora 1:30 a României (noaptea de duminică spre luni, la americani va fi 11, la noi e deja 12). Digi Sport transmite meciul în România, fără reclame, desigur, şi cred că fără Half Time Show (asta nu au menţionat). NFL Game Pass a fost preluat de DAZN, aşa că puteţi vedea meciul şi pe net, pentru 4 lei. Inclusiv half-time show-ul. Nu ştiu dacă include şi reclamele, ei zic că este „the real American broadcast”. 

Anul ăsta e rândul CBS-ului să transmită meciul, în baza rotaţiei pe care o au cu Fox şi NBC. Ce mi se pare interesant (şi observ pentru prima dată) este că meciul e transmis şi pe Nickleodon, în cadrul unei transmisii speciale pentru copii. Probabil că încearcă să popularizeze sportul în rândul celor mici. E o mică problemă acolo, cu o scădere a numărului de telespectatori, cred că vor să nu se transforme într-o mare problemă pe termen lung.

Echipele care se bat pentru trofeul anul ăsta sunt  Kansas City Chiefs şi San Francisco 49ers. Chiefs au câştigat şi anul trecut (a treia victorie după 1969 şi 2019). 49ers sunt favoriţi după cum au jucat sezonul ăsta şi, per total, pentru că sunt echipa mai titrată. Au 5 Super Bowluri, chiar dacă ultimul a fost luat acum 30 de ani, în 1994. Poate că e timpul pentru unul nou. 49ers au fost una dintre marile echipe ale anilor ’80, când au luat 4 Super Bowls în decurs de 10 ani. Dacă câştigă pot să îi egaleze pe New England Patriots şi pe Pittsburg Steelers la numărul de Super Bowls.

Arena pe care se joacă este Allegiant Stadium, din Las Vegas, Nevada. E o enormitate cu 65.000 de locuri. Legal e în Paradise, dar e ca şi cum ai spune că e în Pipera, nu în Bucureşti.

Imnul va fi intonat de Reba McEntire, o cântăreaţă de muzică country, pe care poate că o ştiţi din Young Sheldon. Văd că în ultimii ani americanii preferă artişti din zona de country. Cam cum l-am aduce noi pe Ionuţ Dolănescu să cânte imnul.

Taylor Swift va fi prezentă la meci şi asta se pare că e o mare informaţie despre meci. Pentru că artista e cuplată cu unul dintre sportivii de la Chiefs, Travis Kelce, iar lumea a luat-o razna legat de Traylor Swift în ultima vreme.

Half Time Show

Şi ajungem la discuţia despre Half Time Show. După cum ştiţi, nu mai e prezentat de Pepsi, ci de Apple. Au adus-o pe Rihanna anul trecut, iar show-ul ei a adunat peste 200 de milioane de views (cu 40 de milioane mai mult decât showul din 2022 cu Dr. Dre, Snoop, Eminem, Mary J. Blige, Kendrick Lamar şi 50 Cent). Nu pot să spun că am fost dat pe spate anul trecut, să vedem ce aduce următorul show. Măcar acum nu am aşteptări pentru că va cânta Usher. Stai, ce? Mai există Usher? Se pare că există şi s-a creat un mic hype în jurul acestui performance. 5 milioane de views pentru un clip lung şi boring în care Tim Cook arată ca un roboţel creat în aceeaşi fabrică cu Mark Zuckerberg. 

Reclame

Bun, acum hai să ajungem şi la subiectul adevărat al acestui articol: reclamele. S-a ajuns la 7 milioane de dolari pentru un spot de 30 de secunde. E obscen, nu e nicio îndoială legată de asta. În 2011, când am început să scriu articolele astea, se luau 3 milioane de dolari pentru un spot.

Se pare că sloturile s-au terminat din noiembrie, ceea ce e un adevărat record pentru Super Bowl în ultimul deceniu. 

Dar vai, Alex, cum e posibil să coste 7 milioane de dolari un spot? Păi tot sportul ăsta e o maşinărie de bani. CBS, NBC şi Fox au plătit 110 miliarde de dolari pentru drepturile de televizare pe 10 ani (a întregii ligi, nu doar Super Bowlul). Asta înseamnă 11 miliarde pe an. Reclamele la un Super Bowl sunt „doar” vreo 6-700 de milioane, probabil că alături de toate celelalte venituri abia ajungi la 1 miliard. Deci restul de 10 miliarde trebuie recuperate pe parcursul sezonului. 

2006 – 2,5 milioane de dolari
2007 – 2,6 milioane de dolari
2008 – 2,7 milioane de dolari
2009 – 2,3 milioane de dolari – cu un maxim de 3 milioane
2010 – 2,5 milioane de dolari – cu un maxim de 2,8 milioane
2011 – 3,0 milioane de dolari
2012 – 3,5 milioane de dolari
2013 – 4,0 milioane de dolari
2014 – 4,0 milioane de dolari
2015 – 4,5 milioane de dolari
2016 – 4,9 milioane de dolari
2017 – 5,0 milioane de dolari
2018 – 5,0 milioane de dolari
2019 – 5,2 milioane de dolari
2020 – 5,5 milioane de dolari
2021 – 5,5 milioane de dolari
2022 – 6,5 milioane de dolari – cu un maxim de 7 milioane
2023 – 7,0 milioane de dolari

Ce e de reţinut: “You’re not just paying for that 30-second spot; it is a four- to six-week buzz that you’re creating,” de aici.

De urmărit

Aş zice că brandurile auto fac cea mai bună treabă anul ăsta la Super Bowl, cel puţin din câte am văzut până acum.

Toyota are un spot foarte bun, old school aşa.

Probabil că vom avea mult AI, în special de la companiile de tech, dar nu numai. 

O să fie şi cu vedete, deja am văzut spoturi cu Christopher Walken, Jennifer Aniston, soţii Beckham, Martin Scorsese şi mulţi alţii. Aici sunt toate reclamele apărute până acum. O să aibă şi Salomon spot, ceea ce e o noutate. Paramount va prezenta mai multe trailere pentru că ei deţin CBS şi au păstrat nişte sloturi. 

Probabil că cel mai important moment al acestui an este spotul STōK Cold Brew Coffee cu Anthony Hopkins. De ce? Pentru că e un spot legat de Wrexham United, echipa de fotbal a lui Ryan Reynolds din liga a 4-a engleză. Au şi serial pe Disney+, acum au şi reclamă la Super Bowl, practic. Adică pe cea mai mare piaţă posibilă în SUA.

Pentru super-pasionaţi: preview 2011review 2011preview 2012preview 2013review 2013preview 2014review 2014preview 2015preview 2016review 2016preview 2017review 2017preview 2018review 2018preview 2019review 2019preview 2020preview 2021preview 2022, preview 2023.

3 comentarii. Leave new

  • nu inteleg sportul asta in context european. m-am uitat azi noapte primele 2 sferturi si eram ca prietena la fotbal. nu intelegeam nimic. dar chiar si asa m-am uitat mai mult pentru hype si sa vad si ca nu imi era somn.
    parerile unuia care nu cunoaste sportul asta:
    foarte foarte exagerat de foarte multe pauze si timpi morti. oamenii aia nu sunt sportivi. deci au pauze din 20 in 20 de secunde. nu apuca sa alege 50 de metri ca deja pauza. nu fac bine o gramada ca deja pauza. mult prea fragmentat. dar asta cred ca le convine de minune companiilor care pot sa bage cate o reclama la fiecare minut. ma gandesc ca in America asa e. cat timp am scris eu asta au mai bagat o pauza.

    aia sunt sportivi? sunt jucatori obezi/supraponderali in ambele echipe. ce sport e asta? ah da… am uitat, e vorba de america.

    Răspunde
  • […] jocului. Îl puteți vedea mai jos, iar apoi și show-ul lui Usher, iar mai multe despre Super Bowl puteți citi la Hoinaru, cum ar fi că s-a ajuns la ajuns la 7 milioane de dolari pentru un spot de 30 de secunde. Ah, de […]

    Răspunde
  • […] la Alex despre prețul reclamelor de la Super Bowl care a ajuns la 7 milioane de dolari în 2024, și la Ionuț despre istoria spectacolului dintre […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu