Se fac 10 ani de când scriu seria asta de articole, aproape că nici mie nu-mi vine să cred 🙂 Dar e momentul ăla din an în care analizăm reclamele pe care brandurile din SUA dau o grămadă de bani cu speranţa că va ajunge să vorbească toată lumea despre ele. Încă se numeşte Super Bowl, dar nu mai e de mulţi ani doar despre sport, e şi despre reclame.
Diverse
Super Bowl LIV (adică 54) are loc pe 3 februarie 2020 începând cu 1:30 ora României (adică duminică spre luni noapte, aşa cum se întâmplă mereu). N-o să transmită nimeni nici anul ăsta meciul în România, a avut Telekom drepturile de difuzare câţiva ani, dar acum nu cred că le mai are nimeni.
În USA transmite Fox în baza acelui sistem de rotație cu CBS și NBC pe care sper că l-aţi reţinut, că l-am tot explicat în previewurile precedente.
Imnul va fi intonat de Demi Lovato, iar la pauză pregătiţi-vă pentru un show care o să bubuie. Shakira şi J.Lo. Yes, aţi citit bine. Două dintre cele mai sexy femei din lume în aceeaşi pauză de 20 de minute. Ar trebui să fie epic. Probabil că vor fi şi nişte momente dedicate lui Kobe Bryant, chiar dacă e alt sport, toată America o să vrea să-i aducă un omagiu.
Meciul se va juca între San Francisco 49ers şi Kansas City Chiefs, iar New England Patriots nu doar că n-au ajuns în finală, dar n-au fost nici măcar aproape să-şi câştige campionatul în conferinţa lor. 49ers au deja 5 SuperBowluri câştigate, dacă mai câştigă unul îi egalează pe Patriots şi pe Pittsburgh Steelers, în timp ce Kansas City Chiefs n-au mai fost într-o finală Super Bowl de când erau mici (adică de prin 1970). Aşa că GO Kansas!
Stadionul pe care se va disputa meciul este Hard Rock Stadium din Miami. Apropo, locurile care apar în prim-plan în poză costă 35.000 de dolari fiecare.
Reclame
Avem parte de o premieră legată de reclame. După ce 4 ani la rând preţul mediu a fost blocat la 5 milioane de dolari pentru un spot de 30 de secunde, acum s-a depăşit media asta, cu un preţ maxim de 5.6 milioane de dolari, iar locurile s-au dat încă de la sfârşitul lui noiembrie. Nu s-a mai întâmplat asta de 5 ani. E şi o explicaţie pentru asta: s-a scos câte o pauză publicitară din fiecare sfert. Erau 5 pauze în fiecare sfert de meci, acum vor fi câte 4 pauze mai lungi. Asta a scăzut numărul sloturilor bune disponibile, aşa numitele A & Z positions, adică prima reclamă din calup şi ultima reclamă calup. Se consideră că alea sunt cele mai bune poziţii, că le văd cei mai mulţi oameni.
Din punctul meu de vedere, spoturile de la Super Bowl nu mai sunt cumpărate doar pentru publicul din SUA, cât pentru tot buzz-ul care se naşte în jurul evenimentului pe net. Mai ales că ratingul tot scade, a mai scăzut cu 5% şi în 2019, când au fost 98.2 milioane de telespectatori.
De când am început să ţin socoteala, costurile pentru un spot de 30 de secunde au evoluat aşa:
2006 – 2,5 milioane de dolari
2007 – 2,6 milioane de dolari
2008 – 2,7 milioane de dolari
2009 – 2,3 milioane de dolari – cu un maxim de 3 milioane
2010 – 2,5 milioane de dolari – cu un maxim de 2,8 milioane
2011 – 3,0 milioane de dolari
2012 – 3,5 milioane de dolari
2013 – 4,0 milioane de dolari
2014 – 4,0 milioane de dolari
2015 – 4,5 milioane de dolari
2016 – 4,9 milioane de dolari
2017 – 5,0 milioane de dolari
2018 – 5,0 milioane de dolari
2019 – 5,2 milioane de dolari
Ziceam anul trecut că a apărut o rotaţie a brandurilor, care e vizibilă şi anul acesta. Lipsesc şi anul ăsta Mercedes, Ford şi BMW, Mercedes a avut spot în 2019, dar a lipsit în 2018. Audi revine cu spot, la fel şi Porsche (prima oară din 1997 încoace). Nu se ştie exact care e treaba cu Ford şi BMW, au trecut ceva ani de când n-au mai cumpărat spaţiu la Super Bowl. Jeep a lipsit anul trecut, dar revine acum cu 60 de secunde.
De urmărit
Sunt două topicuri importante care s-ar putea să atragă atenţia în social media anul acesta: moartea lui Kobe Bryant, care s-ar putea să fie marcată în vreun fel de unele branduri, şi apariţia a două spoturi politice. E vorba de un spot pentru campania lui Donald Trump şi un alt spot pentru campania lui Michael Bloomberg. Ca să nu existe discuţii, Fox n-a vândut niciun alt spot în respectivele pauze publicitare şi va difuza doar promo-uri lângă acele spoturi.
Anul ăsta sunt mai puţine reclame de la studio-urile de film, însă locurile lor au fost luate de serviciile de streaming, cu Amazon Prime Video şi Quibi printre cumpărători.
Facebook va avea un spot de 60 de secunde cu Stallone şi Chris Rock, vor mai fi acolo şi Microsoft, şi Squarespace.
Însă Google a câştigat deja internetul cu spotul ăsta super emoţionant, la care recunosc că mi-au dat lacrimile şi mie.
https://youtu.be/6xSxXiHwMrg
P&G a făcut o chestie interactivă, cu un site pe care alegi ce-ar trebui să se întâmple în reclama ce va fi difuzată la Super Bowl, cu Old Spice, Mr. Clean şi alte branduri incluse în acelaşi spot. Nu doar că ideea mi se pare fumată, dar să faci ghiveci de branduri pare foarte greşit.
Pepsi a publicat deja spotul şi face mişto de Coca-Cola subtil, aşa că ar trebui să pregătim popcornul. Cola are oricum spot de 60 de secunde, dar probabil că nu va fi un răspuns la cea scos Pepsi.
Există şi companii care au luat doar „digital spots”, adică drept de difuzare pe platformele de streaming ale Fox. E cazul celor de la Saucony, care vor avea un spot despre primul pantof biodegradabil.
Lipsesc şi anul ăsta GoDaddy şi Wix.com, aşa că sunt mai mici şansele să vedem spoturi tembele. Deşi ăsta de mai jos la Hint Water e cringe rău de tot.
Rămâne să vedem duminică noapte care sunt cele mai mişto spoturi şi să le comentăm săptămâna viitoare, după ce trec articolele alea cu „cele mai bune reclame de la Super Bowl” 🙂
Pentru super-pasionaţi: preview 2011, review 2011, preview 2012, preview 2013, review 2013, preview 2014, review 2014, preview 2015, preview 2016, review 2016, preview 2017, review 2017, preview 2018, review 2018, preview 2019, review 2019.
Foto via