Foto via

Super-bine v-am găsit la super-preview-ul despre Super Bowl. Al optulea an în care scriu articolul ăsta. Deja mi s-au terminat glumiţele despre cum e meciul ăsta supra-apreciat pentru că se uită multă lume şi brandurile bagă bani fără număr. Oricum, există o scădere a interesului la americani, au scăzut ratingurile puţin, a scăzut şi dorinţa de a practica fotbalul american, din cauza contuziilor ce provoacă boli grave.

Diverse

Super Bowl LII (adică 52) îi aduce faţă în faţă pe cei de la New England Patriots şi pe Philadelphia Eagles. Meciul este luni, 5 februarie, de la 1:30 ora României (adică duminică, 4 februarie, 6:30 Eastern Time). E transmis în România de Telekom Sport 1. Se joacă pe US Bank Stadium din Minnesota. Care arată super cool în exterior (1, 2). Vreo 66.000 de locuri are stadionul.

Pink va intona imnul naţional, iar Justin Timberlake va cânta în pauză. Remember nipplegate? Au trecut 14 ani de atunci! Şi tot se insistă pe ideea că a fost un accident :)

Ce vreau să remarc e că NFL face încă un PR stunt cu această alegere a lui Justin Timberlake pentru pauză. Cum au scăzut puţin audienţele, cum încearcă să provoace ceva controversă. Vă reamintesc că showul din pauza meciului a apărut în 1993, când NFL l-a chemat pe Michael Jackson ca să rezolve o problemă de audienţă. CBS a transmis cu un an înainte meciul, dar cei de la Fox au programat un episod dintr-un serial în vogă în pauza meciului, astfel că publicul tânăr a schimbat canalul. Ca să nu mai piardă publicul în timpul pauzei, NFL l-a chemat pe Michael şi aşa s-au născut showurile grandioase. Acum NFL e iar într-o poziţie complicată (dacă scad şi anul ăsta audienţele, o să fie greu să mai creşti preţul reclamelor). Probabil că multă lume se va uita ca să vadă dacă mai apare vreo controversă de la Justin sau nu.

Anul ăsta e rândul celor de la NBC să transmită, e acel sistem de rotaţie despre care amintesc în fiecare an: NBC, CBS şi Fox transmit alternativ Super Bowl-ul, ABC era al 4-lea post TV care transmitea însă au preferat să dea contractul cu NFL către ESPN (sunt în acelaşi trust) şi mai multe citiţi aici dacă sunteţi curioşi.

Şi povestea care a ţinut capul de afiş de anul trecut continuă. Poate că vă mai amintiţi cum anul trecut Eugenie Bouchard (pentru cei care nu sunt aşa pasionaţi, e o jucătoare de tenis) a scris pe Twitter că ştia sigur că o să câştige Atlanta Falcons. Apoi un fan a provocat-o să iasă la o întâlnire cu el dacă reuşesc să întoarcă Patrioţii. Şi au reuşit, în una dintre cele mai spectaculoase reveniri din istoria Super Bowl-ului. Aşa că Bouchard a intrat în joc şi a acceptat să iasă cu tipul respectiv. Ba chiar s-au văzut de mai multe ori de-a lungul anului, iar acum au fost invitaţi de NFL Canada la meci.

Reclame

Bun, acum că am trecut peste partea plictisitoare, hai să trecem la chestiile serioase :D Să începem într-o notă optimistă, cu un articol mai vechi: 80% dintre reclamele de la Super Bowl nu ajută vânzările. Şi asta e pe baza unor studii. Deci e doar awareness şi cam atât. 

Preţul din acest an este peste 5 milioane de dolari pentru un ad de 30 de secunde. S-au zvonit tot felul de cifre, inclusiv pe Wikipedia scrie 7,7 milioane de dolari, dar nu am văzut nicio confirmare pe undeva. E clar că am sărit de 5 milioane de dolari, poate 5,2 sau 5,1, însă creşterea e mult mai lentă. Observaţi cum între 2006 şi 2011 am avut o creştere de doar 0,5 milioane, iar între 2012 şi 2017 creşterea a fost de 2 milioane. E al 3-lea an când se cam bate pasul pe loc, iar asta are legătură cu scăderea audienţelor. 

Evident, situaţia asta trebuie privită în context. Nu doar Super Bowl-ul scade în audienţă, ci toate showurile de la TV. Asta pentru că tot mai mulţi americani renunţă la cablu. Netflix, HBO Go, Hulu şi cu asta am zis tot ce trebuia. Aşa că într-o anumită măsură are sens să bagi banii în Super Bowl. E, până la urmă, cea mai mare audienţă din SUA.

2006 – 2,5 milioane de dolari
2007 – 2,6 milioane de dolari
2008 – 2,7 milioane de dolari
2009 – 2,3 milioane de dolari – cu un maxim de 3 milioane
2010 – 2,5 milioane de dolari – cu un maxim de 2,8 milioane
2011 – 3,0 milioane de dolari
2012 – 3,5 milioane de dolari
2013 – 4,0 milioane de dolari
2014 – 4,0 milioane de dolari
2015 – 4,5 milioane de dolari
2016  4,9 milioane de dolari
2017 – 5,0 milioane de dolari

Faptul că preţurile bat pasul pe loc are legătură cu retragerea brandurilor auto, care aduceau cam 114 milioane de dolari la masă în 2014 (din vreo 450 în total) şi care au mai plătit doar 70 de milioane de dolari în 2017. Dacă nu mai e bătaie, nu mai cresc nici preţurile, e simplu.

Şi anul ăsta sunt vreo 50 de reclame care deja au ajuns pe net. Practic, atunci când cumperi un slot, dai banii şi pe toată atenţia pe care o primeşti în jurul reclamei. Aşa că nu prea are sens să mai ascunzi lucrurile, mai bine dai un teaser sau toată reclama, astfel încât să intre în articole precum acesta.

De urmărit

E posibil să asistăm la o mare surpriză legată de maşini. Fiat Chrysler, Hyundai, Kia, Lexus, Toyota – astea sunt toate brandurile anunţate până acum. Fără Audi, fără Mercedes, fără Ford, fără BMW! 5 branduri auto, faţă de 8 anul trecut şi 7 în 2016. Ford, Volkswagen, Honda, BMW, Mercedes şi Infiniti deja au declarat că nu vor avea reclame. Poate apare Audi surprinzător?

Pepsi a cam furat startul anul ăsta, când au anunţat că vor face un remake al unei reclame cu Cindy Crawford din 1992. Spotul e mişto, mai ales că include o trimitere la Back to the Future!

O să avem din nou o reclamă la Groupon. Da, mai există Groupon în unele ţări, şi cică fac bani buni. 

Anul ăsta Snickers stă pe bară, ceea ce e altă mare surpriză. 

În rest, vom avea suspecţii obişnuiţi: Bug Light, E-Trade (care au dat pe net un spot absolut penibil), Coca-Cola, M&M, Alexa şi Doritos.

Destul de multe vedete şi mai puţine PR stunts (cel puţin pentru moment).

Ne vor lipsi: Snickers, Ford

Nu ne vor lipsi: Wonderful Pistachios

Pentru super-pasionaţi: preview 2011review 2011preview 2012preview 2013review 2013preview 2014,review 2014preview 2015preview 2016review 2016, preview 2017, review 2017.

Vă las cu spotul super cool făcut de Kia cu Steven Tyler. Şi vă aştept în următoarele zile pentru review-ul complet :)