Probabil că aţi aflat deja, anul ăsta a fost mai mişto meciul în sine decât orice altceva. A fost cel mai spectaculos meci din istoria Super Bowl-ului aşa că vă las aici un rezumat extins de 20 de minute. Merită văzut, mai ales pentru modul în care au revenit Patriots în ultimele minute.

Inclusiv Lady Gaga a susţinut un show foarte mişto, a dansat non-stop, a cântat, a sărit, a făcut tot ce ar face Andreea Bălan doar că ea a şi cântat în timpul ăsta. Găsiţi aici întregul clip.

Dar să ajungem le ceea ce ne interesează: reclamele. Feelingul general e că n-a fost un an extraordinar din punctul ăsta de vedere, ba chiar a fost slab. 

Multe branduri au vorbit despre egalitatea de şanse, despre diversitate, despre unitate. Câteva au făcut trimiteri subtile la Donald Trump, altele au fost pe faţă, precum cei de la It’a A 10 (4 years of bad hair :)) ). Sau asta pentru brandul 84 Lumber, care critică direct zidul lui Trump. Şi Lady Gaga a făcut trimiteri la problemele cauzate de Trump, e anul în care toată lumea s-a concentrat pe asta.

Începând cu anul a devenit destul de dificil să estimăm impactul pe care l-au avut reclamele, pentru că cele mai multe spoturi au fost dublate de activări în social media, pe Snapchat în special. Totuşi, parcă cele mai multe agenţii s-au concentrat pe campaniile din jurul spoturilor şi au ratat fix ce era important: creaţia. E fix cum zice Tom Fishburne aici:

Fun facts

Timpul efectiv de joc a fost de 63 de minute (cu tot cu overtime).

Show-ul din pauză a durat 13 minute.

Cele 74 de reclame au adunat 53 de minute de publicitate (şi 30 de secunde, ca să fim exacţi).

Din totalul transmisiei TV reclamele au ocupat 23%.

509.6 milioane de dolari este suma totală pe care se estimează că ar fi încasat-o Fox pentru cele 74 de spoturi.

Pentru că vânzările artiştilor care cântă în pauza Super Bowl explodează (serios, sunt de 3-4 ori mai mari), nu numai că nu există un fee pentru ei, dar şefii NFL se gândeau chiar să-i pună să plătească pe cei care au onoarea să cânte. Tot ce achită acum NFL ţine costurile de producţie, care variază de la câteva sute de mii de dolari şi pot ajunge la 10 milioane $ (sursa).

Premiile Super Bowl Ads

Categoria mai prost nu se putea: Avocados from Mexico.

Categoria 2,5 milioane de dolari aruncaţi pe fereastră: spotul ăsta de la Wonderful Pistachios 

Categoria What the fuck did I just watch? World of tanks.

Categooria Vă urăsc pentru că aţi folosit-o pe Olivia Munn în felul ăstaProactiv

Categoria Amuzant, dar uşor dubios: Mr Clean

Categoria Joacă jocuri de cuvinte sau Încă un spot cu Christopher Walken: Bai. Totuşi n-au dat banii chiar degeaba. Funny treaba cu Bai Bai, mişto ideea cu recitarea, n-am înţeles de ce nu l-au băgat doar pe Justin Timberlake. 

Teoretic, noutatea din acest an ar fi trebuit să fie prima reclamă live, filmată chiar în timpul Super Bowl-ului de cei de la Snickers. A ieşit o glumiţă semi-haioasă şi un tip care spune scorul. Doar asta s-a putut.

Un spot care mi-a plăcut mult, dar care cred că ar mai fi avut nevoie de ceva ca să devină unul iconic:

Not bad, Beats by Dre, not bad:

T-Mobile a avut vreo 3 spoturi de câte 1 minut, adică vreo 30 de milioane de dolari la preţul de listă (sigur, au primit ceva discount, but still). PLUS Justin Bieber – 1 milion, două? Cinci? No idea. 

Ce-am remarcat e că atât Sprint cât şi T-Mobile fac mişto de Verizon şi de preţurile lor.

Câştigătorul din acest an e, fără îndoială, 84 Lumber. Am pus spotul complet, însă în pauza Super Bowl a rulat o variantă scurtă, de 1:30, cu trimitere către siteul ăsta.  E cu emoţie, e cu copii, e cu speranţă, e cu zidul lui Trump. Să faci asta fix pe Fox – canalul preferat al lui Donald Trump este o super lecţie de curaj, mai ales că primul script pe care l-au trimis cei de la 84 Lumber a fost respins de televiziune pentru că era o poveste despre imigraţie. Atunci oamenii au regândit totul, au făcut un spot despre o călătorie şi am pus finalul pe net.

Heinz a încercat să facă mişto cu Smunday dar de fapt a reuşit doar un semi-fail. Voiau cel puţin 100k semnături (în spot se vorbeşte despre 1 milion), au strâns doar 70 de mii. În plus, s-a mai făcut chestia asta cu Electric Monday 😛

Brandurile auto au fost mai slabe decât în alţi ani, chiar dacă am văzut un total de 11 spoturi. Surpriza a fost Alfa Romeo, care nu era anunţată printre cumpărătorii de spaţiu. Spotul ăsta parcă a stârnit o mică emoţie.

Foarte multe trailere de filme şi seriale, mai multe decât în alţi ani. De la Piraţii din Caraibe la Logan, Fast & Furious 7, Stranger Things, Baywatch etc.

Locul companiilor Internet-related (Wix, Monster.com etc.) a fost luat de cel al jocurilor online, care au avut 4 spoturi: World of Tanks, Evony, Mobile Strike şi The Elder Scrolls. Se vede clar unde s-au dus banii.

Nici 2017 nu va fi un an din care să ne amintim mare lucru când vine vorba de reclamele de la Super Bowl, ne putem da seama şi din numărul mic de views pe care îl au spoturile. Doar vreo 2 au trecut de 10 milioane de views, la mai mult de 48 de ore de la final. Aşa cum spuneam şi în preview, cred că se va mai domoli interesul pentru adurile de la Super Bowl, mai ales că e al 2-lea sau al 3-lea an consecutiv în care creaţia e dezamăgitoare.

Toate spoturile pot fi văzute aici