Ok, acum că s-au scris toate postările cu “cele mai mişto/haioase/bune reclame de la Super Bowl”, hai să vedem şi un review ceva mai serios.

Meciul a fost interesant, n-au câştigat Patriots, Pink a scos bomboana din gură în prim-plan, Justin Timberlake a fost destul de “meh” în pauză. Un half-time show corect şi cam atât.

Audienţele au scăzut cu 7%, ceea ce e destul de mult. 10 milioane de viewers mai puţin (103.4 milioane în total). A crescut, totuşi, numărul celor care s-au uitat la meci pe diferite aplicaţii şi streamuri online, le găsiţi mai jos. Asta înseamnă că avem o creştere totală a viewershipului.

NBCSports.com, the NBC Sports app, NBC.com ‘TV Everywhere,’ Universo, En Vivo app, NFL.com, NFL Mobile from Verizon, the Yahoo Sports app, and go90

Nielsen a raportat aproape 15 milioane de “out of home” viewers, în creştere cu 12 milioane faţă de anul trecut (se vorbeşte despre 118,2 milioane). În ritmul ăsta TV-ul o să devină amintire în câţiva ani. Mai ales dacă luăm în calcul că oamenii obişnuiţi cu televizorul mor, iar cei care se nasc sunt conectaţi instant la internet.

Pentru marketeri asta înseamnă că lucrurile vor deveni mai complexe, dacă nu chiar mai complicate. Nu mai e suficient să iei o reclamă la Super Bowl, să dai 5-7-10 milioane de dolari şi să aştepţi să vorbească lumea despre tine. Trebuie să investeşti în toată experienţa din jurul acestui eveniment. Un editorial bun despre asta în AdWeek.

Bun, acum să trecem la elefantul din cameră: giumbuşlucul făcut de Tide. E un insight bestial, pe care se poate construi la nesfârşit. Aşteptaţi-vă la un comeback de la cel puţin un brand anul viitor de Super Bowl. Totuşi, mi se pare că a excitat mai mult oamenii din zona de marketing, pentru publicul larg nu are o componentă de fun la fel de puternică precum What’s up-ul Bud din 2000.

Nici reclama pentru The Voice nu e rea, uşor meta-commercial, mi-a adus aminte de un alt clasic – It’s a Big ad.

Premiile Super Bowl Ads

Categoria hai că ne-am străduit să fie funny anul ăsta: E-TRADE.

Categoria cineva de la client a avut big balls să dea pe post aşa ceva: Toyota.

Categoria să facem ceva cu dragoni, că dragonii prind şi poate că o să fie hitBud Light.

Categoria toată lumea o să zică despre Game of Thrones, hai să ne referim la Vikings, fără nicio logică: RAM.

Categoria e un abis între noi şi ce-a făcut competiţia: Persil.

Categoria de ce vrei să mai apari şi în reclame dacă tot eşti printre cei mai bogaţi oameni din lume? Jeff Bezos şi Alexa.

De remarcat că s-a mers în general pe spoturi de 1 minut, ceea ce înseamnă că bugetul de marketing pentru celel mai multe branduri a fost între 15 şi 20 de milioane de dolari. Pentru Super Bowl, nu pentru tot anul 2018.

Probabil cea mai eficientă reclamă a fost cea de la Netflix, care a băgat 30 de secunde de trailer din The Cloverfield Paradox, apoi au lansat serialul imediat după meci.

Fâsâiala anului a fost spotul Skittles pe care nu l-a văzut decât o singură persoană. Skittles a construit foarte mult pe ideea asta în ultima lună, dar rezultatele mi se pare că n-au fost suficient de bune. Toate teaserele lor au, însumat, sub 500.000 de views. Păi atâtea views face un vlogger din România dacă scoate un clip ceva mai interesant. Live-ul de pe Facebook, care a durat 18 minute, şi în cadrul căruia oamenii l-au putut vedea pe Marcos Menendez (un tip ales la întâmplare) în timp ce urmăreşte spotul, are doar 54.000 de views, la o săptămână distanţă. Ceea ce e cel puţin jenant. Puteţi citi mai multe aici.

Mai bună a fost ideea aia cu spotul de o secundă de la un brand de bere acum câţiva ani.

Fără îndoială, una dintre reclamele memorabile din acest an e cea de la Doritos / Mountain Dew.

Favorita mea din acest an a fost Michelob ULTRA, care a avut 2 spoturi. Teaser:

Şi revealul: 

Kraft Foods a avut o idee interesantă care a fost implementată cam mediocru: au adunat poze şi au creat din ele un spot cu clienţii lor.

Wendy’s şi Sprint au făcut mişto de McDonald’s, respectiv Verizon, de parcă am fi în anii 2000. C’mon, s-au fumat abordările astea.

După Kia, care au avut acel spot mişto cu Steven Tyler, cred că cea mai cool idee a unui brand auto a venit de la Hyundai. Au identificat posesorii de Hyundai la un security check şi le-au mulţumit pentru contribuţia la toate acţiunile caritabile ale brandului. Mă rog, şi ei au dat o gherlă cu porcăria asta. De fapt, cred că brandurile auto care au avut mai multe spoturi au ieşit cu un spot bunicel şi unul foarte slab (Jeep, Hyundai, Toyota, chiar şi RAM Trucks au avut Vikingii şi treaba cu Martin Luther King).

Şi spotul 2 de la Jeep a fost bun de tot. There’s your manifesto.

În rest, the usual suspects: trailer pentru încă un film Star Wars (mai nou, se face unul pe an), încă mai există seria Mission Impossible, Hulu scoate vreo 2 seriale interesante anul ăsta. HBO a prezentat trailerul de la Westworld, după 20 de ani de absenţă de la SuperBowl, ceea ce ne indică faptul că e nevoie mare de un înlocuitor pentru Game of Thrones aşa că împing serialul cu potenţial. 

Cu ce rămânem după Super Bowl LII? Not much. Poate cu spotul Tide, poate cu Montain Dew/Doritos. Puteţi urmări toate reclamele aici, ca să decideţi singuri.

Şi top 10 în funcţie de numărul de views de pe Youtube. După cum observaţi, nu prea are legătură cu ce mi-a plăcut mie (chiar 42 de milioane de views pentru Alexa? c’mon!)

  1. Alexa Loses Her Voice – Amazon Super Bowl LII Commercial
  2. Groupon 2018 Super Bowl Commercial: “Who Wouldn’t”
  3. Pepsi Generations: “This Is the Pepsi”
  4. Bud Light – The Bud Knight
  5. “Tom Clancy’s Jack Ryan” – Amazon Prime
  6. “Solo: A Star Wars Story”
  7. “Westworld” Season 2 – Official Super Bowl Ad – HBO
  8. “Jurassic World: Fallen Kingdom” – Official Trailer No. 2
  9. Marvel Studios’ “Avengers: Infinity War”
  10. Budweiser 2018 Super Bowl Commercial: “Stand By You”

Când tragem linie e fix cam aşa: