smart_fortwo02

Noile modele de smart sunt oficial pe piaţă de pe 22 noiembrie. Am avut ocazia să le conduc recent într-un drive test de 2 zile, câte o zi pentru fiecare model. Vechile modele îmi plăceau mult şi mi se părea interesant că smart fortwo avea un design (asemănător cu modelul actual), iar forfour arăta total diferit. Şi mai era şi Roadsterul.

Însă modelele din 2014 vin cu o unificare a designului. Am discutat cu unul dintre specialiştii germani care au contribuit la crearea noului smart şi ne-a explicat că această uniformizare vrea să facă brandul mai uşor de recunoscut. Când vezi maşina pe stradă să-ţi dai seama imediat că e vorba de un smart, modelul fiind mai apoi stabilit în funcţie de numărul de uşi. În plus, această aliniere permite comparaţii mai simple între cele două modele.

Voi reveni cu un articol detaliat legat de modelul în 4 uşi, ca să nu scriu romane în post ăsta.

smart_fortwo_forfour

În imaginea de mai sus vedeţi foarte clar diferenţele. De dragul adevărului istoric, trebuie să spun că pe calculele noastre a ieşit că 2 locuri de parcare sunt suficiente pentru 2 smart fortwo şi un smart forfour. Două smarturi mici nu încap chiar aşa bine pe un singur loc de parcare, poate doar dacă le pui de-a latul.

Mie partea din faţă nu mi-a plăcut deloc la prima vedere, dar pe urmă m-am obişnuit cu formele astea mai rotunjite şi farurile mai mari. Plus că toate variantele alea de culoare reuşesc să-ţi ia ochii. Sunt peste 40 de combinaţii de culoare, plus multe variante de interior, sunt şanse foarte mari să ai o maşină personalizată dacă te străduieşti puţin. Oricum există şi variantă în care poţi customiza culoarea şi interiorul.

smart fortwo

Marea surpriză pe care am avut-o la primul contact cu maşina a fost stabilitatea şi sentimentul de siguranţă pe care ţi-o dă buburuza asta. Dacă nu te uitai în spate, nici nu-ţi dădeai seama că eşti într-o maşină extrem de scurtă.

2,69 metri are în lungime noul smart fortwo.

Manevrabilitate extrem de bună, însă n-am apucat să mă familiarizez foarte bine cu ea. Clar e că noul smart are nevoie doar de un spaţiu de 6,95 metri pentru un “U-turn”. Adică pentru a întoarce dintr-o singură manevră e suficient să ai la dispoziţie o străduţă părăsită cu 2 benzi de circulaţie.

Am condus varianta cu motor de 898 de cc şi 90 de cai putere. La 900 de kilograme, cât are smartul de două locuri, e mai mult decât suficient motorul ăsta, dacă trăieşti într-un oraş european civilizat şi ai centuri pentru a ajunge dintr-o parte în alta a oraşului, poţi să te mişti foarte rapid. Eu am ajuns imediat la 120 de km/h (în specificaţii scrie că atinge suta de km în aproxiamtiv 10 secunde). În ofertă e disponibil şi un motor cu putere mai mică – doar 71 de cai, cred că nu e o alegerea rea dacă foloseşti smartul doar pentru oraş.

smart_fortwo03

Ce m-a surprins este că versiunea cu transmisie automată nu e gata încă. Încă se fac teste, era o singură maşină cu un prototip de cutie automată, iar în dimineaţa testului cineva a fost mai rapid la rezervări. Din câte am înţeles, vechea cutie cu transmisie automată nu era foarte performantă, aşa că nemţii au pregătit una total schimbată. Inginerii care s-au ocupat de proiectare spuneau că este mult mai bună, sper să aibă dreptate pentru că nu e deloc amuzant să n-ai o opţiune viabilă de transmisie automată pentru o maşină de oraş.

Mai ales dacă mergi într-un oraş ca Barcelona, care cred că n-ar trebui să fie cunoscut doar pentru echipa de fotbal şi Sagrada Familia, ar trebui să fie renumit şi pentru numărul mare de semafoare. În contextul ăsta nu e deloc amuzant să tot schimbi vitezele.

Spaţiul de depozitare pentru smart fortwo este surprinzător de mare pentru o maşină care are şi motorul pe spate şi care se termină aproape fără portbagaj. Încap 2-3 rucsacuri, sau 2 baxuri de apă şi ceva sacoşe pentru cumpărăturile săptămânale, sau două trollere de dimensiuni medii. Portbagajul de deschide din două bucăţi, cu luneta care se ridică şi poţi băga chestii mici şi toată partea de jos care coboară ca la unele furgonete.

IMG_20141107_114856

Design interior

Partea din faţa şoferului arată extrem de bine, cu volanul şi consola de afişaj, totul e foarte colorat, bordul este îmbrăcat într-un material textil ce poate fi personalizat şi el. Nu-mi dau seama cum se comportă la praf textura respectivă, intuiţia îmi spune că e destul de nasol, dar probabil că poate fi curăţat cu orice fel de detergent. E un material ca pe adidaşii pentru alergat.

În rest totul e destul de banal, cu mici spaţii de depozitare, un plastic de bună calitate, unele butoane identice cu ce am pe Renault Clio. Ce mi-a plăcut foarte mult este zona în care sunt setările de temperatură, e o replică a radiourilor vechi din maşinile americane.

Mercedes-Benz Fahrveranstaltung smart fortwo Barcelona 2014

Preţ

Noul smart fortwo porneşte de la 9155 de euro + TVA. Echiparea de top, numită proxy, porneşte de la 12.000 de euro + TVA. Mai multe detalii găsiţi aici.

Un articol despre ambele versiuni – cea cu două uşi şi cea cu patru uşi găsiţi la NwRadu.

Noile modele smart fortwo şi smart forfour sunt disponibile la drive test. Pentru înscrieri click aici.