Cei de la IKEA au lansat în cadrul Romanian Design Week o cercetare numită „Ce face o casă să fie acasă”. Compania suedeză are anual un studiu global “Life at Home Report”, iar anul ăsta s-au axat pe modul în care e percepută casa de oamenii din lumea întreagă. Găsiţi mai multe detalii despre studiul global chiar pe linkul de mai sus, eu vreau să vorbesc puţin despre rezultatele pentru România. 

Trebuie să aveţi în vedere că IKEA e de 10 ani pe piaţa din România şi că datele lor de vânzări reprezintă din start o bază foarte bună de informaţii. La urma urmei, 120 de milioane de produse vândute nu mint (doar în România). De exemplu, e foarte uşor de ştiut că bucureştenii din sectorul 2 preferă canapeaua EKTORP pe bej, în timp ce oamenii din Băneasa preferă KIVIK pe albastru. Însă pe lângă astfel de date, s-a făcut şi un sondaj pe un eşantion de 1000 de persoane din diferite categorii sociale şi de vârstă.

Dintre lucrurile interesante:

  • 1 din 2 bucureşteni asociază locul în care stau cu un miros unic
  • 54% dintre bucureşteni păstrează lucruri care le amintesc de ceva
  • 3 din 10 bucureşteni ar petrece singuri o oră liberă
  • 17% dintre bucureștenii în vârstă (de peste 61 de ani) se simt stresați dacă nu își verifică zilnic conturile de social media
  • 37% dintre bucureșteni își verifică conturile de social media dacă se trezesc noaptea din somn (doar atât? şi restul? ce ciudaţi!)
  • 3 din 10 bucureșteni și-ar dori mai puține lucruri în casa lor (eu sunt din ceilalţi 7)

La evenimentul de lansare a fost prezent şi Vintilă Mihăilescu, care a zis câteva chestii foarte interesante despre casă şi acasă. 

“Bucureştiul nu mai are cartiere, în sensul social al cuvântului, de comunitate urbană”
“Suntem într-un proces de recuperare a vecinătăţii după zeci de ani la rând în care sentimentul ăsta s-a pierdut.”
“Mai nimeni nu are sentimentul de apartenenţă la un cartier”
“Pentru cei mai multi ‘acasă’ se opreşte la usa apartamentului, uneori intră şi casa scării sau băncuţele din faţa blocului, dar cam acolo se opresc lucrurile”
“E o discrepanţă mare între spaţiul public (neîngrijit) şi cel privat (îngrijit). Diferenţa asta a apărut şi ca o formă de rezistenţă împotriva statului.”

Toate concluziile studiului IKEA:

Relații:

  • „Acasă” este un loc al emoțiilor pozitive: 88% asociază acasă cu siguranța și cu sentimentul de familiaritate, 87% cu grija și 83% cu sentimentul de apartenență.
  • 73% dintre bucureștenii care se află într-o relație petrec timp acasă cu partenerul/a în fiecare zi și, cu toate acestea, 3 din 10 bucureșteni consideră că ar trebui să petreacă mai mult timp cu partenerul/a lor.
  • De cele mai multe ori, activitățile pe care bucureștenii aleg să le facă alături de cei dragi acasă sunt: să ia masa împreună, să stea de vorbă și să se uite la filme/TV.
  • Dacă ar avea o oră în plus liberă, 55% dintre bucureșteni ar alege să o petreacă alături de un membru al familiei, însă există și un număr mare de bucureșteni care ar alege să petreacă o oră singuri (3 din 10).
  • Mediul online joacă un rol din ce în ce mai important: 28% dintre bucureșteni cred că interacțiunea online este mai importantă decât să invite oamenii acasă.
  • Mai mult, 17% dintre bucureștenii în vârstă (de peste 61 de ani) se simt stresați dacă nu își verifică zilnic conturile de social media, în timp ce 13% dintre tineri (18 – 29 ani) se simt la fel.
  • 37% dintre bucureșteni își verifică conturile de social media dacă se trezesc noaptea din somn.

Lucruri:

  • Peste jumătate dintre bucureșteni păstrează lucruri care le amintesc de ceva important și drag din viața lor.
  • Cu toate acestea, ordinea este importată, cu 62% dintre bucureșteni care declară că au prea multe lucruri în casă pentru a le putea organiza și 55% care consideră că o casă frumoasă înseamnă să ai mai puține lucruri.
  • 36% dintre bucureșteni sunt iritați de dezordinea din casa lor cel puțin o dată pe săptămână.
  • 3 din 10 bucureșteni și-ar dori mai puține lucruri în casa lor.
  • Familiaritatea și confortul sunt cele mai puternice emoții pe care le au bucureștenii față de lucrurile pe care le dețin.

Spațiu:

  • 1 din 2 bucureșteni asociază acasă cu un miros specific (față de 40% la nivel global). În plus, 58% cred că toate casele au un miros specific.
  • Atunci când se gândesc la casa ideală, 47% dintre bucureșteni își imaginează o casă spațioasă și 37% o casă ordonată.
  • Pentru a crea sentimentul de „acasă”, bucureștenii sunt preocupați de iluminat – 75% (față de media globală de 31%) și de momentele petrecute cu cei dragi – 75%.
  • Atunci când se gândesc la casa lor, cei mai mulți bucureșteni sunt mulțumiți, însă 30% consideră că este prea multă gălăgie și 35% că au prea multe lucruri vechi.
  • 41% dintre bucureștenii tineri (18 – 29 ani) își doresc mai mult spațiu personal, față de o medie de 37%.
  • Atunci când vizitează casa cuiva, bucureștenii se așteaptă ca aceasta să fie liniștită (56%), ordonată (55%), să aibă un miros plăcut (51%), să aibă multe cărți (11%).

Loc:

  • 3 din 5 bucureșteni consideră că acasă înseamnă mai mult decât pereții locuinței, iar 49% văd cartierul ca parte din „acasă”.
  • Bucureștenii preferă să stea în casa cuiva atunci când călătoresc datorită ospitalității și a prezenței unei amprente personale.
  • 52% dintre tinerii bucureșteni cu vârste între 18 și 29 ani se simt acasă în afara propriei locuințe.