Chiar în acest moment, în timp ce voi aşteptaţi comenzile de Black Friday (eu unul ştiu că mai am de aşteptat câteva), în depozitul eMAG din Ciorogârla se munceşte de zor, se împachetează şi se trimit în jur de 20.000 de comenzi pe zi către curieri, care mai apoi le duc în depozitele lor, le sortează şi le livrează.

Am vizitat recent depozitul respectiv, chiar în momentul în care se filma video-ul de promovare şi se făceau ultimele teste înainte de Black Friday. 

Pentru cineva care n-are mare treabă cu logistica, este absolut impresionant. Vorbim de 4 clădiri ce se întind pe o suprafaţă de aproximativ 100.000 de metri pătraţi (eMAG are un total de 125.000 de mp de depozite în acest moment). Depozitul cel mare, în care ne-am plimbat, şi în care a fost instalată banda de sortare de 4 milioane de euro, se întinde pe 43.000 de mp. Cât vreo 6 terenuri de fotbal la un loc. Investiţia totală în noul depozit este de 10 milioane de euro, şi a presupus, pe lângă banda de sortare şi o serie de rafturi supraetajate, scannere + multe alte dispozitive mai mici, unele create în mod special pentru cerinţele lor.

În imaginea de mai sus vedeţi partea de primire şi sortare iniţială a produselor, motiv pentru care este un haos aparent. Fiecare cutie este scanată, apoi fiecare produs este şi el scanat şi trimis în tăviţe pe acea bandă de sortare, spre zona de depozitare.


În această zonă de depozitare a obiectelor mici te simţi ca într-un labirint imens, care ascunde altceva pe fiecare rând. 200.000 de produse intră şi ies zilnic din depozit, cam 130.000 de SKUs, adică tipuri diferite de produse, fără să luăm în calcul mărimile. Fiind un depozit comun şi pentru Fashion Days, un etaj întreg e plin de umeraşe cu haine.

Cam 600 de milioane de lei este valoare produselor din stoc, motiv pentru care securitatea e extrem de strictă. Fiecare angajat este controlat la ieşire, iar produsele de mare valoare au o zonă specială, de înaltă securitate.

Sunt camere peste tot, fiecare culoar are zeci de camere de supraveghere. Pentru că se lucrează cu o viteză extrem de mare şi în depozit intră şi colaboratori terţi (de la Poştă şi de la curieri), e nevoie de atenţie cât mai mare pentru a diminua “pierderile”.

Banda de sortare este de-a dreptul impresionantă. Sunt sute de metri de bandă care preiau produse de până la 32 de kg şi le duc exact acolo unde trebuie, le “varsă” fix pe toboganul destinat curierului SameDay sau Poştei Române sau oricărui alt curier cu care lucrează eMAG.

Totul se mişcă la nişte viteze ameţitoare, până şi scanarea unui produs se face pe nesimţite.

Dacă vă pasionează subiectul, Radu şi Marius au scris nişte articole mult mai detaliate, cu tot cu videouri şi GIFuri.

Ce e important de reţinut e că se fac în mod constant investiţii în partea asta de logistică şi că nimeni n-are vreun interes s-o lase mai moale cu livrarea produselor (chiar dacă au fost plătite cu cardul sau nu), mutarea stocurilor de la provider la utilizatorul final e o mare parte din businessul eMAG. Dacă ne uităm la forţa de lucru, cred că oamenii de la sortare, selectare şi împachetare reprezintă cel mai mare număr de angajaţi, iar abia apoi vin programatorii.

Cu alte cuvinte degeaba ai un site care vinde de rupe, dacă toată procedura de aprovizionare-livrare nu ţine pasul. Din păcate, 90% dintre magazinele româneşti sunt la punctul în care abia se optimizează un site, şi ăla făcut pe bani cât mai puţini.